גם השנה צפויה טויוטה קורולה להיות המכונית הנמכרת בישראל, כשבעשירייה הראשונה לצדה נמצאות גם יונדאי איוניק, קיה נירו, טויוטה ראב4 ועוד, כולן מכוניות שמשווקות גם בגרסה היברידית. אבל האם טבלת המכירות של 2022 תראה אחרת לאחר שההטבה שהן מקבלות תבוטל? שיחות עם גורמים בענף ובמשרדי הממשלה מלמדות כי המכוניות הפחות-מזהמות יחויבו ביותר מס ב-2022 ויכניסו כך למדינה מאות מיליוני שקלים נוספים, שכן הן ימשיכו להימכר במספרים גדולים בגלל כמה תהליכים מקבילים.
3 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
טויוטה קורולה
(צילום: ניר בן זקן)
"מחירי ההיברידיות היו אמורים להתייקר בשנה הבאה בכ-7%, עם המעבר מתשלום מס קנייה בסך 50% בלבד, למס קנייה של 83% בתוספת זיכוי מיסוי ירוק. אבל ברור לנו שהשוק לא יקבל כזאת התייקרות", אומר איתי חיון לוין, סמנכ"ל מכירות ומוצר ביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. "נצטרך למצוא את הדרך לצמצם את ההתייקרות, כפי שגם בשנים הקודמות מחירי ההיברידיות לא עלו במלוא שיעור עליית המס.
3 צפייה בגלריה
איתי חיון, יוניון מוטורס
איתי חיון, יוניון מוטורס
איתי חיון, יוניון מוטורס
( אבישי פינקלמן)
"צרכנים מבינים את הערך של ההיברידיות. צריכת הדלק הנמוכה משמעותית, החיסכון בעלויות האחזקה בין השאר בזכות בלאי נמוך לבלמים ושיעור ירידת ערך נמוך יותר משל דגמים אחרים. ולכן הם יסכימו לשלם תוספת מסוימת עבור היברידיות. אצלנו נראה כי גם כאשר ההיברידיות יקרות יותר, הלקוחות מעדיפים אותן. בקורולה, דגמי הבנזין נמכרים רק למכרזי השוק המוסדי, ב-C-HR הפסקנו לייבא את גרסת הבנזין בשל חוסר ביקוש, ובראב4 95% מהלקוחות מעדיפים את ההיברידי, למרות שבנזין ברמת גימור מקבילה זול ב-20 אלף שקל".
בעולם עוברים לחשמליות, גם אצלנו המכירות שלהן יגדלו פי 5־6 השנה?
"עוד לא. גם בעולם נראה את המעבר האמיתי בעוד שנתיים-שלוש, בגלל יכולות אספקה, עלויות ומגבלות רשת הטעינה".
מה שעוד יסייע לבלום את מחירי ההיברידיות הוא ביטול המכס בשיעור של 7% על מכוניות קוריאניות. בין היבואנים ליונדאי וקיה מתנהלות כרגע שיחות לגבי השפעות הביטול. לטענת גורמים ביבואניות כלמוביל וטלקאר, היצרניות צפויות לייקר את מחיר המכוניות ליבואניות בתגובה על הביטול, בנימוק שהמחירים הקודמים והזולים נקבעו בעבר כדי לאזן את המיסוי הגבוה, ולסייע בתחרות מול מכוניות אירופיות שלא מחויבות במכס. השאלה היא כמה מההפחתה ישאירו ליבואניות, וטויוטה מצידה תצטרך להגיב למחירי הקוריאניות.
לפי ההערכות של גורם בענף, מחיר דגמי הבסיס ההיברידיים כמו קורולה ויונדאי אלנטרה - שתחליף את האיוניק - יעלה לכ-147אלף שקל. עדיין בתחום שצריכת הדלק העדיפה ועלויות האחזקה יצדיקו את המשך הרכישה שלהן. קיה נירו לעומת זאת נמכר כבר היום בעיקר בגרסה היברידית-נטענת, שתמשיך ליהנות מהטבת מס קטנה יותר גם בשנה הבאה.

"הביקוש לחשמליות גדל, רבים עדיין נרתעים"

ההצלחה של טסלה השנה והשקת חשמליות חדשות של מרצדס וב.מ.וו יצרה תחושה של מעבר מהיר של שוק היוקרה למכוניות נטולות זיהום. אולם אפילו לקסוס, מותג היוקרה הראשון שהשיק היברידיות, תמכור השנה כמות זהה של חשמליות (הג'יפון UX300e) ומכונית מנהלים (IS): כ-100 יחידות כל אחת.
"יש גידול בביקוש לחשמליות, אבל גם חשש של הלקוחות מההתעסקות שמסביב. החשש מזמינות עמדות טעינה והצורך לתכנן נסיעות ארוכות", אומר דרור גורלניק, מנכ"ל לקסוס ישראל. "יש נטייה שלא לרכוש מכוניות בנזין, אבל המעבר כרגע הוא בעיקר להיברידיות, ולהיברידיות נטענות. הספורט-סדאן IS הביא לקוחות חדשים למותג, אבל הפוקוס הוא ביחידות הנעה אחרות".
3 צפייה בגלריה
דרור גורלניק (משמאל) וקוג'י טומיטה מלקסוס
דרור גורלניק (משמאל) וקוג'י טומיטה מלקסוס
דרור גורלניק (משמאל) וקוג'י טומיטה מלקסוס
(צילום: חן שניאור)
כבר השנה הפסיקה לקסוס לייבא את גרסת הבנזין של ה-NX, הקרוסאובר הגדול יותר שלה שמתחרה באודי Q3 וב.מ.וו X3, מחוסר ביקוש. "בתחילת השנה הבאה נשיק את הדור החדש של ה-NX, גם בגרסה היברידית-נטענת, לצד הנעה היברידית "רגילה". וכמו-כן יהיה לנו גם דגם חשמלי נוסף. השנה, גם אחרי גידול במסירות ל-1,700 עד 1,800 מכוניות, אני מעריך שנמכור לא יותר מ-200 מכוניות בנזין", אומר גורלניק.
יצרני הרכב מדברים על רוב למכוניות החשמליות עד סוף העשור. זה לא יקרה בלקסוס?
"עד 2025 תהיה לנו חשמלית בכל פלח שוק, ובהמשך גם דגמים עם הנעת מימן, אבל גם ב-2025 אני מעריך שהחשמליות יתפסו אצלנו רק שליש מהמכירות, עם שיעור דומה לדגמים היברידיים-נטענים והיברידיים. יש "הייפ" סביב חשמליות, אבל הן עדיין לא מתאימות לכולם. גם ללקוחות היוקרה אין תמיד אפשרות לטעינה ביתית. עד שתהיה חשמלית עם טווח של 1,000 ק"מ ומחיר תחרותי, יהיו הרבה אנשים שיעדיפו משהו אחר ויתייחסו לפרמטרים נוספים, כמו שירות זמין וברמה גבוהה, עם נציגים שיודעים להגיע ללקוחות כשצריך, לא רק במיילים".
שוק הרכב בגידול של כמעט 50% השנה. כמה יגדל שוק היוקרה?
"אני מעריך שהשוק הזה, כולל טסלה, יגיע השנה לשיא של 20 אלף מכוניות, כל המותגים גדלים השנה במסירות".