• במה נהגנו: לקסוס NX דור שני
  • מתחרים: אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60
  • מתי אצלנו: תחילת 2022
  • מחיר משוער: החל מ-300 אלף שקל
  • בעד: מראה, איכות, צריכת דלק
  • נגד: מלאכותי מדי, לא מסעיר מספיק, אין חשמל (עדיין)
בגדול: ה-NX אותו הציגה לקסוס לראשונה ב-2014 הוא אחד הדגמים היותר-חשובים עבור מותג היוקרה היפנו-אמריקאי. לא רק מכיוון שהציג לפני שבע שנים שינוי תפיסה עיצובי במותג, עם מעבר לקווים חדים על חשבון רכות אופיינית, אלא בעיקר כי שילב אותה בקטגוריית רכבי פנאי קומפקטיים, זו שהפכה לאחת הרווחיות בתעשיה בעשור הקודם.
בכך תפסה לקסוס שתי ציפורים במהלך אחד. ראשית, המראה הדינמי והנועז יותר של ה-NX משך קהל חדש למותג, חלקו הגדול צעיר מהגיל הממוצע האופייני לרוכשי מותג היוקרה היפני. שנית, באירופה למשל הוא הפך במהירות לדגם הנמכר ביותר של המותג, עם 175 אלף יחידות עד כה.
אלא שפרט לעיצוב מוצלח, מכל בחינה אחרת התקשה ה-NX מול רכבי פנאי יוקרתיים מבית ב.מ.וו-אודי-מרצדס. ואם נוברים מעט יותר לעומק, אפשר להבין מדוע. בניגוד ל-Q5 ו-X3 למשל, לקסוס בחרה לבסס אותו על לא אחרת מטויוטה ראב4 שהוצגה יש לזכור אי שם ב-2012. בסיס ראוי ואמין, אבל כזה שמגביל את המהנדסים בבואם לייצר זהות איכות יוצאת דופן. וכן, הדור העדכני מבטיח לשנות זאת. אז נהגנו בו.
עיצוב ותא נוסעים: הביטו ב-NX החדש וספק אם תטעו במוצאו. הקווים הכלליים נותרו, בעיקר בצללית המוכרת והאחוריים, אם כי החזית משלבת - כמובן - את הסבכה הענקית מלפנים. פה ושם שינויי פנסים, קצת שינוי פרופורציות (יחידות תאורה לכל רוחב תא המטען), אופציה לחישוקי "20 ענקיים. אהבנו את המראה המאוזן. מרשים וייחודי, אבל כפי שנגלה בהמשך, ובדומה למרכיבים נוספים ברכב, לא כזה שיותיר חותם. את פרטי מראה וולוו XC60 לא תשכחו. גם לא את אלה של ב.מ.וו X3. ייקח לכם יותר זמן להיזכר איך נראית ה-NX.
כצפוי, סביבת הנהג עודכנה. ראשית עם מסך מגע ענק ("14) שמופנה באופן נוח כלפי הנהג, אם כי הוא גדול מספיק כדי שתפעול פינותיו המרוחקות יותר ידרוש הושטת יד ארוכה ופחות רצויה. בעניין זה, טוב עשו בלקסוס כאשר הותירו חלק מהמתגים ואפשרו הפעלת מערכות הכרחיות באופן הקלאסי.
עוד יותר משמחת החלטת לקסוס לוותר על משטח המגע עליו היא עדיין מתעקשת בדגמים אחרים, כנראה ממשק המשתמש המסורבל ביותר לתפעול בתעשייה. עוד ברשימת השינויים - בורר הילוכים חביב דמוי ג'ויסטיק. קצת פחות חביב הוא לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע המידות ("7) ולכן צפוף המידע, מה עוד שהוא אינו מאפשר תצוגת נתונים משתנה. תצוגת נתונים עילית גדולה ("10) מסייעת לנטרול הבעיה.
גם את בעיית המראה הפנימית הדיגיטלית-גימיקית אפשר לנטרל, באמצעות מעבר לתצוגה נורמלית. וזה זמן מצוין להחמיא ללקסוס על שוויתרה על פתרון מצלמה-במקום-מראה בצידי המרכב שבה היא מציידת את ה-ES למשל. בבקשה, התאפקו. אל תשלבו ב-NX. אף פעם. מושב הנהג התגלה כאחד המשובחים שבהם נתקלנו לאחרונה, והוא מסייע למצוא תנוחת נהיגה טובה. את הפתרון המקורי והמתוחכם (מדי, שלא לצורך) לפתיחת דלת "בתנועה אחת", לא אהבנו. מיותר לחלוטין.
מידות המרכב נדיבות יותר מהדור היוצא, אבל ממש במעט. עוד שני ס"מ לאורך ולרוחב, עוד שלושה ס"מ לבסיס הגלגלים, שינויים קלים שמשפיעים רק במקצת על מרחב הפנים. בעיקר מאחור ניכרת סביבה מרווחת יותר לרגליים, לא הרבה מעבר - למעט צמד שקעי USB לטעינה. וגם, תא המטען גדל ב-70 ליטר (545 ליטר).
מערכות הבטיחות עברו שדרוג משמעותי יותר, עם בלימה אוטונומית משודרגת (גם לתנועה חוצה), סיוע היגוי בתמרוני חירום, מעבר נתיב אוטומטי והתרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. לא נהגנו לצד NX ישן, אך נראה שפעולת מערכת שמירת הנתיב מהוקצעת יותר בדרך כלל. ענייני פיתוח תוכנה, יש להניח.
מנועים וביצועים: ב-+NX450h משלבת לקסוס מנוע היברידי-נטען כמו בראב4 PHEV, תמהיל פשוט ובאותה מידה יעיל (וכפי שיתגלה, חסכוני): מנוע ארבעה צילינדרים בנזין בנפח 2.5 ליטר ומנוע חשמלי המחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה, מנוע חשמלי נוסף שמחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומאפשר הנעה כפולה ובסך הכל 309 כ"ס.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.3 שניות. נשמע מהיר ולפי הסטופר זה אכן כך, ספורטיבי זה לא מרגיש. בין היתר בגלל תצורת תיבת ההילוכים. תאוצות הביניים משכנעות יותר אבל לא בדיוק מצליחות להסתיר שמדובר ב-2.5 טונות, לפני תחילת תנועה.
מצברי 18.1 קוט"ש אמורים להקנות טווח נסיעה רשמי ונקי מזיהום של 70-75 ק"מ בנסיעה משולבת או עד כמעט 100 ק"מ במהירות שיוט או בנהיגה עירונית. מרחק סופר-נדיב וכזה שעבור רבים יכול לסייע לוותר על תדלוק שוטף. במציאות המרחק קטן יותר אך כמו תמיד אצל לקסוס (והחברה האם, טויוטה) נתוני צריכת הדלק אינם רחוקים במיוחד מהמציאות. היצרנית מסבירה כי מרחק חשמלי שכזה, לאחר טעינה ביתית לילית, משחרר מהצורך לבחור ברכב כל-חשמלי שמביא עימו (עדיין לפחות) חרדת טווח מסוימת. הם צודקים, באופן מסוים.
לצידו של המנוע הגדול תוצע גם בארץ גרסה היברידית רגילה (NX350h) עם יחידת ההנעה המוכרת מה-NX היוצא, אבל הספק גבוה יותר (244 כ"ס, 44+) שמאפשר קיצוץ של 1.5 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש (7.7 שניות בגרסה כפולת ההנעה). המשקל העצמי נמוך יותר מהגרסה ההיברידית נטענת, אבל רק ב-200 ק"ג, גם כאן התחושה כבדה לעיתים, שלא ממש לצורך. בשני המקרים, לתיבת ההילוכים - הגם שעברה שדרוג - אופי פעולה מיושן שמייצר שאון ניכר תחת עומס, לא בדיוק תחושת היוקרה לה מכוונים בלקסוס.
נוחת והתנהגות: טויוטה ראב4 הוא זה שמעניק את הבסיס, אבל הפעם זו פלטפורמה עדכנית יותר (GA-K) ועדיפה. היא קשיחה יותר ועם מרכז כובד נמוך יותר (בשני ס"מ), עליה חלקי אלומיניום (כנפיים קדמיות ומכסה מנוע) שמנסים - ולא ממש מצליחים - להקטין במעט את המשקל אבל כן מסייעים לחלוקת משקל מאוזנת יותר לפנים-אחור.
גם המתלים תוכננו מחדש עם מפסקי סרנים רחבים יותר (ב-2.5 ס"מ מלפנים ו-4.5 ס"מ מאחור) ותמיכת בולמי זעזועים אדפטיביים. מערכת ההגה מהירה מבעבר (20%) וגם הדיסקים במידות גדולות יותר, עם תחושה עדיפה בבלם. אז כן, הוא מרגיש דינמי וזריז יותר, פחות מתקומם במקרה של נהיגה נמרצת. הוא גם מרגיש יציב יותר תחת בלימה ובמהירות גבוהה (מוגבל ל-200 קמ"ש). אבל בסך הכל התחושה היא של רכב נינוח, המכויל יותר לנהיגה רגועה ופחות לתזזיתיות פוחזת. לקסוס.
ובהקשר זה, הוא נוח יותר מהדגם המוחלף. כיול המתלים מאפשר ספיגה יעילה מבעבר של שיבושים קלים, ומונע פה ושם את תחושת הרכות המוגזמת במהירות גבוהה.
סיכום: לקסוס NX החדש מתקשה להתבלט בסעיף כלשהו מול האופוזיציה המשובחת שעומדת מולו. כן, הוא נראה, אך אינו מסובב ראשים. הוא איכותי מאוד, אבל חסר את תחושת 'הלכנו עד הקצה' עם חומרים והקפדה. הוא חזק, אבל לא יוצא דופן ומציע תא נוסעים מרווח, אבל לא מרשים במיוחד. כן, הוא חסכוני מאוד, יש להניח שיותר ממתחריו שמשלבים בנזין וחשמל-נטען, אבל אין לו פתרון חשמלי מתבקש. יהיה, אבל בעתיד.
מצד שני, הוא לא נופל בשום סעיף וכמו כל בני משפחתו בלקסוס, גורם לך להרגיש שגם בעוד 10 ו-20 שנה הוא יעניק את אותן תחושות יוקרה מרשימות. הוא נעים, מהוקצע ומשופר לעומת קודמו. עבור לקוחות לקסוס קלאסיים זה אומר בפשטות - כן, הוא מאוד ראוי וכן, אתם רוצים אחד כזה. נכון, במובנים רבים ה-NX הוא אחד הדגמים החדשים הפחות מפתיעים שבהם נהגנו. במקרה של לקסוס, זו מחמאה.
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 185 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 23.1 קג"מ ב-3,700 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 182 כ"ס, 27.5 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 54 כ"ס, 12.3 קג"מ
  • הספק משולב: 309 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 466 ס"מ
  • רוחב: 186.5 ס"מ
  • גובה: 167 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 269 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,990 ק"ג
  • נפח תא מטען: 545 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.3 שניות, 200 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 111 ק"מ לליטר, 20 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 76 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 300 אלף שקל

הכותב היה אורח חברת לקסוס