המאבק נגד יוקר המחייה והחשש מעליות מחירים נוספות בשל המלחמה באוקראינה, הרשימו את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), ושאר חברי הוועדה מהקואליציה. בקולותיהם אישרה הכנסת לייקר קטנועים בנפח 500-600 סמ"ק המשמשים רבים שמתגוררים מחוץ לכרך ומשאירים את הרכב בבית כדי להמנע מפקקים. מס הקנייה המוטל עליהם יוגדל מעתה מ-50 ל-60 אחוז. חברי הכנסת משה גפני (יהדות התורה) וינון אזולאי (ש"ס) היו היחידים שהתנגדו, ואמרו כי יבקשו להביא את הנושא להצבעה חוזרת במליאת הכנסת.
1 צפייה בגלריה
קימקו AK550 - מתייקר
קימקו AK550 - מתייקר
קימקו AK550 - מתייקר
(אופיר גונן)
נטליה מירנצ'וב מרשות המיסים הציגה לוועדה נתונים לפיהם המעבר חזרה לגביית מס לפי נפח המנוע של הכלים, ולא לפי הספקם כמקובל באירופה, יביא להוזלת 15% מהאופנועים והקטנועים ולייקור 9% מהם, אבל התבססה על השוואה לתקנות המס שהיו בתוקף ב-2015, ולא על אלה שאושרו מאז והיו בתוקף עד כה.
מירנצ'וק גם לא הסבירה לח"כים כי הכלים שיוזלו יהיו אופנועים ספורטיביים, חלקם מיועדים רק לרכיבת שטח, שכן שינוי שיטת המיסוי מטיב עם כלים בעלי נפח מנוע קטן והספק גבוה המאפיין אופנועים עם דגש על ביצועים, ולא כלים המשמשים לעקיפת פקקים ולייעול התחבורה. בין הכלים שנפגעו מהשינוי יהיו דגמים כמו ימאהה טי מקס הפופולרי ומתחריו קימקו AK550 וסאן יאנג TL508, כלים בטוחים מהמקובל, המאפשרים שיוט בין עירוני.
יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר, אמר כי "חלק מהקבוצה עולה, אבל חלק גדול יותר יורד, יש כלים בין 400 ל-500 סמ"ק, שיכולים לשמש בהחלט לתחבורה בינעירונית ולגביהם אין עלייה, ההוראה היא לשנתיים, נבחן איך השוק מתנהל, ובמידת הצורך נשנה את הדרוש".
קובי סודאי, מאיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי בלשכת המסחר, אמר בדיון כי "יש קבוצה של כלי תחבורה, קטנועים שמשמשים אזרחים, חלקם תושבי הפריפריה שנוסעים למרכז באופן קבוע, למעשה עולה המס על הכלים שהם בנפח 500-600 סמ"ק שהיו במקור בהספק של 47 כ"ס בלבד. במקום לתת פתרונות תחבורה למצב המאוד לא פשוט, מורידים את המס על הכלי שמשמש לספורט, ומעלים את המס על כלי שמשמש לתחבורה בין עירונית". ח"כ משה גפני אמר כי "זהו כלי רכב שאנחנו מעוניינים לעודד אותו, ופה מעלים את המחיר וזה לא נכון".