שנתיים וחצי אחרי פרוץ הקורונה, שוק רכבי היד השנייה עדיין לא ממש חזר לעצמו, אם כי רמת המחירים פחות גבוהה מזו שהייתה בעבר. דגמים מבוקשים לא רק שעדיין נמכרים באלפי שקלים מעל למחיר המחירון, אלא שהמחירים שלהם ממשיכים להתנהג באופן שונה לגמרי מהספר - הם עולים במקום לרדת.
5 צפייה בגלריה
רנו קדג'אר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
רנו קדג'אר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
רנו קדג'אר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
לפי נתוני רשת טרייד מוביל, על סמך עסקאות שהתבצעו במגרשי הרשת, התייקר מחיר השוק של טויוטה לנד קרוזר בן שלוש בשנה האחרונה ב-20 אלף שקל. והוא לא לבד: רנו קדג'אר, ג'יפון שלא היה ממש פופולרי כשנמכר כאן כחדש, נמכר כעת ב-10,000 שקל יותר מאשר נמכר לפני שנה, ונהנה מהביקוש הגובר לג'יפונים. סובארו פורסטר התייקר ב-4,000 שקל וגם סקודה קודיאק ושברולט טרייל בלייזר.
5 צפייה בגלריה
סקודה קודיאק. התייקר ב-4,000 שקל
סקודה קודיאק. התייקר ב-4,000 שקל
סקודה קודיאק. התייקר ב-4,000 שקל
"שוק היד השנייה עדיין חם מאוד, אבל הטמפרטורה ירדה מעט", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, הבעלים של חברת הליסינג שלמה סיקסט. "מי שקנה רק כדי להתחדש, או כי לא היו לו דברים אחרים לעשות עם הכסף בקורונה, נרגע. נשארו מי שצריכים להחליף את האוטו, או לקנות עוד אחד לילד שקיבל רישיון. רכבים שבעבר נמכרו בהנחה של 20% מהמחירון, נמכרים כיום ב-5-7 אחוז פחות.
5 צפייה בגלריה
שברלוט טריילבלייזר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
שברלוט טריילבלייזר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
שברלוט טריילבלייזר, התייקר ב-10,000 שקל השנה
"יש ביקושים חזקים מאוד להיברידיות כמו יונדאי איוניק וקיה נירו, אבל יש גם משפחתיות בנזין ששומרת על רמת ביקושים דומה, כמו סקודה אוקטביה. כמו שזה נראה עכשיו, המחסור ברכב חדש לא ייעלם לפני 2025, ועד אז יידע השוק עליות וירידות. באוקטובר-נובמבר למשל כבר מסתמנת החרפה של המחסור. החשמליות עדיין תופסות חלק קטן בחדש וזעיר במשומש, הקפיצה שלהן תגיע ב-2023".
אייל גוראייל גור
בשנתיים שחלפו נהנו גם רוכשי המשומשות מהריבית הנמוכה שאפשרה להם לרכוש מכוניות באשראי על כל הסכום או על רובו. אולם העלאות הריבית בתקופה האחרונה ייקרו משמעותית את עלות הכסף הזה. "עליית הריבית עדיין לא מכבידה על פעילות מכירת הרכב, מאחר והיא פוגשת שוק שבו ההיצע רחוק משמעותית מלענות על הביקוש, מה שלא קיים בתחומים אחרים במשק", אומר דוד לנקרי, מנכ"ל אלבר.
5 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר קצר. התייקר ב-20,000 שקל השנה
טויוטה לנד קרוזר קצר. התייקר ב-20,000 שקל השנה
טויוטה לנד קרוזר קצר. התייקר ב-20,000 שקל השנה
"עדיין חסרות כמה עשרות אלפי מכוניות, בעיקר מכוניות משפחתיות. הלקוחות מבינים את זה, והם מוכנים, בניגוד לעבר, להתפשר על רמת גימור, ולפעמים גם על הדגם. הם מבינים שלהמתין עוד לרכב אחר לא בהכרח יניב את התוצאה הרצויה - אי אפשר לדעת מתי הוא יגיע, או אם מחירו לא יעלה. ימי המלאי של המכוניות במגרשים התקצרו משמעותית".
דוד לנקרידוד לנקרי

"המעבר המלא לחשמליות ייקח עוד זמן"

רמת הביקושים הגבוהה דוחה בינתיים את החשש של לקוחות לרכוש כעת רכב בנזין בתקופת המעבר לרכב חשמלי. "כל רוכש רכב שואל את עצמו כעת האם זהו השלב לעבור לרכב חשמלי, או רק באוטו הבא", אומר שי דהן, מנכ"ל אלדן. "המעבר המלא לחשמליות עוד יארך זמן, אבל השנה שחלפה העניקה לגיטימציה לחשמליות, גם לסיניות וגם בשוק היד השנייה, אם כי העסקאות בו עדיין מעטות.
5 צפייה בגלריה
סובארו פורסטר. התייקר ב-4,000 שקל
סובארו פורסטר. התייקר ב-4,000 שקל
סובארו פורסטר. התייקר ב-4,000 שקל
"אלה שכן מוצאות כבר למכירה חוזרת נמכרות מהר. קנינו מאות חשמליות לצי הליסינג, יש כבר חברות רבות שקיבלו החלטה להעביר את הצי שלהן לחשמליות ועדיין לא הוציאו את ההחלטה לפועל בשל חוסר זמינות אצל היבואנים. לקוחות עסקיים שכבר עשו את המעבר חווים בדרך כלל מעבר חלק. האתגרים הם בתחום הטעינה, התקנה העמדות בבתי התושבים ובחניוני העסקים".
שי דהןשי דהן
הזינוק במחירי הדלק הקיץ הגביר עוד יותר את הביקושים למכוניות ההיברידיות. "מחירי ההיברידיות מיד שנייה עלו השנה, מה שהורגש מאוד ביאריס ובדגמים אחרים של טויוטה ובקיה נירו, אבל פחות ביונדאי איוניק, בקיה אופטימה וביונדאי סונטה", אומר שגיב מגר, מנכ"ל רשת טרייד מוביל. "סקודה קודיאק וטויוטה ראב4 קשה גם לנו קשה להשיג למלאי, ואנחנו רוכשים אותם במחירים גבוהים מבעבר מלקוחות, מה שמשפיע גם על מחירי המכירה.
"אבל כמו תמיד, דגמים פחות מבוקשים, ממשיכים להימכר במחירים זולים משמעותית. ביוקרה אפשר לראות האטה, וגם בדגמים שיש בהם כרגע הצפה בשוק, כמו למשל דגמי ג'יפ. DS לעומת זאת, שמתחילות כמותג צעיר להשיק למגרשים נמכרים יפה ב-DS3 הקטן יותר, וגם ב-DS7 הגדול יותר, אם כי שם הביקוש מושפע מאוד מרמת האבזור והצבע".
שגיב מגרשגיב מגר
איך תשפיע עליית הריבית על השוק?
"עליית ריבית הפריים הביאה לכך שאנחנו נותנים ריבית חוץ בנקאית צמודת מדד בעלות דומה לזו של הבנקים. הפערים בין הריביות הבנקאיות והחוץ בנקאיות ירדו, והתוצאה היא שהמימון כדאי יותר מבעבר. באוגוסט רשמנו הכי את מספר עסקאות המימון הגבוה אי פעם".

"בחשמליות הלקוחות לא נאמנים למותגים"

גם גיא ברבון, מנכ"ל רשת אוטודיל, לא רואה בינתיים השפעה ממשית של עליית הריבית על היקפי המימון ברכישת משומשות. "שוק היד השנייה מתחלק כעת לשתי קבוצות שבהן המגמה הפוכה. מצד אחד, יש ביקוש גבוה לדגמים מסוימים, כמו סקודה קודיאק או סיאט ארונה ופולקסווגן גולף, שחסרים במלאי ונמכרים במחירי מחירון ואף יותר מכך.
"מצד שני, דגמים מסוימים שבהם רואים עלייה בהיצע ובעקבות כך ירידה באטרקטיביות, מה שמוביל באופן טבעי גם לירידה במחירי המכירה שלהם. יש דגמים שבהם מתחיל להיכנס מלאי של רכבים חדשים, מה שמפחית את הביקוש להם כמשומשים, ואת מחירי היד השנייה".
גיא ברבוןגיא ברבון
איך כניסת החשמליות משפיעה על שוק המשומשות?
"למרות שההיצע בדגמים החשמליים עדיין נמוך, יש הרבה שיח סביבם. הביקוש גבוה מאוד, כמעט כל רכב שנכנס למלאי נמכר באופן מיידי. מנגד, לאור ההיצע הנמוך, אנו עוד לא רואים השפעה משמעותית על היקף המכירות. גם כשהיצע החשמליות יגדל, יש כבר אנשים שמחכים להן. מעניין לראות שכניסת החשמליות משנה את הנאמנות למותגים: לקוחות שמתעניינים ברכב חשמלי מוכנים לשקול דגמים ממותגים שהם לא מכירים, בהשוואה לעבר שבו היו יותר מכוונים לקנות רכב ממותג ספציפי. המעבר לרכב חשמלי מוביל לקוחות לנסות מותגים חדשים".
כלמוביל הספיקה למסור השנה יותר מ-2,500 יונדאי חשמליות חדשות, אבל במגרשי המשומשות שלה ההיצע שלהן עדיין מוגבל. "כל רכב הדגמה שיוצא למכירה נחטף", אומר רפי הלוי, מנהל חטיבת ציי הרכב וטרייד אין בכלמוביל. "גם לאיוניק5 וגם לקונה החשמלית יש רשימות המתנה ארוכות, ואנחנו מציעים את המכוניות למי שנמצא ראשון בתור. ביקוש גבוה נרשם גם לדגמים ההיברידים, האיוניק והקונה, אבל יש עדיין גם דגמי בנזין שנמכרים במהירות, כמו i10 או אאוטלנדר 7 מקומות".
 רפי הלוי רפי הלוי
. כלמוביל טרייד החלה השנה להציע אחריות מוארכת בתשלום למותגי הבית. בזמן שהאחריות הבסיסית לדגמי יונדאי ומיצובישי עומדת על שישה חודשים או 10,000 ק"מ, בתוספת של 500 שקל אפשר להכפיל את האחריות ל-12 חודשים או 20 אלף ק"מ. בתוספת של 1,500 שקל אפשר להאריך ל-24 חודשים או 30 אלף ק"מ, ואז מקבלים גם 10% הנחה על טיפולים ברשת היבואן. למותגים שלא מיובאים בידי כלמוביל, מקבלים בבסיס אחריות של 3 חודשים או 5,000 ק"מ, ואפשר לרכוש תמורת 750 שקל השלמה ל-12 חודשים או 20 אלף ק"מ.

צילומים: יריב כץ, ליאת קוטנר, אדי שטרן, אולגה אלטשולר, ראובן קפוצינסקי וג'וזף סי, רונן טופלברג
פורסם לראשונה: 09:36, 25.09.22