דוקאטי מצטרפת באיחור לקטגוריית אופנועי האדוונצ'ר-שטח הלוהטת. הפעם לא עם פרשנות כביש-ספורטיבית לטרנד, כפי שהיא משווקת בהצלחה עם המולטיסטרדה לדורותיו, אלא בגישת אול-אין. עם חישוקי שפיצים בקוטר "18 ו-"21 מאחור ומלפנים, מראה שמוודא שלא פספסתם את הרעיון, כולל מיכל דלק מאסיבי לצליחת מדבריות ענק. וגם רמזים קלים להיסטוריה המפוארת של קאג'יבה אלפנט 900 ופריז-דקאר.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
בשוק הלוהט ממתינים לו זה זמן רב ק.ט.מ 890R, הוסקוורנה נורדן, ב.מ.וו GS850 אדוונצ'ר וטריומף טייגר 900, וכמובן שגם אפריקה-טווין 1100. ועם תג מחיר התחלתי של 125 אלף שקל, הוא היקר ברשימה המרשימה. יקר בכמה אלפי שקלים מהונדה, בלא פחות מ-20 אלף שקל מק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R, אפילו מב.מ.וו הוא יקר לפחות ב-10,000 שקלים. וזו הצהרת כוונות מאוד יומרנית. מאוד.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
שורה תחתונה: דוקאטי דזרט X נראה נהדר, עם יכולות מוטוריות מרשימות, מנוע חזק ונשלט, מתלים איכותיים ונוחות רכיבה גבוהה. הוא אדוונצ'ר אמיתי, עם ביצועים ויכולת כביש כמעט מובנים מאליהם הודות לערכי המותג, אבל גם עם יכולת גיהוץ שטח מפתיעה לטובה וירידה מרשימה לפרטים בעיקר בתחום התפעול. ממול יש להזכיר היגוי כבד מדי,מושב גבוה מדי וקושי אמיתי בפינוי יעיל של חום המנוע.
אז כן, דוקאטי אמנם הצטרפו לזירה הלוהטת אחרונים, אבל את הזמן שעבר ניצלו היטב לטובת שיעורי בית. והתוצאה היא כלי שעשוי לגרום ללא מעט רוכבי אדוונצ'ר לעבור לדבר איטלקית, אם לא יהיה להם אכפת לשלם עליו הרבה כסף. המון.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
מנוע וביצועים: ל-L-twin חדש של דוקאטי נפח של 937 סמ"ק, 110 כ"ס ומומנט של 9.4 קג"מ. תיבת ההילוכים שונה מזו המחוברת ל-V2 במולטיסטרדה, עם יחסי העברה שהותאמו לכוח זמין בהילוכים ראשונים עבור עבודת שטח נוחה. התוצאה היא תחושת כח חזקה מזו שדף הנתונים מגלה. יש גמישות מצוינת ומומנט מכובד כבר בסל"ד נמוך, והם ממשיכים גם להילוכים גבוהים יותר.
על אף הכוח המרשים, האופנוע הזה נשלט היטב ומדווח לרוכב מה קורה איתו בכל רגע, איכות שמסייעת לניצול היכולות במאמץ מופחת וללא חשש. תפעול תיבת ההילוכים מדויק ורך וה"קוויק-שיפטר" האיכותי בולט לטובה. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ-16 ק"מ לליטר.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
התנהגות כביש: מתלי KYB עם אפשרויות כיוון נרחבות מלפנים ומאחור, מתמודדים באופן מרשים עם אספלט משובש ורכיבת שבילים מהירה, שומרים את הכלי יציב תוך הענקת ביטחון מלא לרוכב. אבל כל זה במחיר היגוי כבד ואיטי מדי, עם נכונות לא מרשימה לשינוי כיוון זריז.
צמד דיסקים בקוטר 320 מילימטרים מלפנים ודיסק 265 מ"מ בודד מאחור אחראים על הבלימה, עם המון עוצמה ורגש. אהבנו מאוד את פעולת ה-ABS בכלל, ובפרט בהטיה. מערכת שניתנת לניתוק בלחיצת כפתור כאשר יורדים לשטח - בדיוק מה שכל יצרנית צריכה לעשות.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
נוחות ושימושיות: זהו אופנוע נוח מאד, עם תנוחת רכיבה מצוינת ולא מעייפת גם אחרי מאות קילומטרים רצופים, בין היתר הודות למיגון רוח יעיל גם במהירויות גבוהות. לוח המחוונים ממוקם היטב ומעניק תצוגה ברורה של המידע.
בין היתר הוא מדווח על שישה מצבי רכיבה (ראלי, אנדורו, גשם, אורבן, טורינג וספורט) שאחראים על כיול המערכות, לרבות שליטה על אספקת הכוח, מידת התערבות בקרת האחיזה, ה-ABS, בקרת ווילי ובלימת מנוע. עם מידע על רמת התערבות האלקטרוניקה, שנעה בין "ביצועים" ל-"חלקות". וטוב שהמצב הנבחר נשמר גם לאחר סגירת מתג ההתנעה.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
כדי להעביר את ה-X למצב שטח, יש לשנות את זווית הכידון בהתאם לסימונים, להסיר גומיות מהרגליות, לשנות את זווית רגלית ההילוכים (בורג אלן) ולהפוך את רגלית הבלם באמצעות משיכה וסיבוב. התעסקות שנועדה לאפשר בעיקר תפעול נוח עם מגפי רכיבה מסיביים, אבל התוצאה מתגמלת.
מרווח הגחון מעולה ותנוחת הרכיבה בעמידה מצוינת, כמו גם המעבר מישיבה לעמידה. אלא שרכיבת שטח חושפת גם כי מדובר באופנוע מורכב לניהול במהירות נמוכה. הוא שוקל 223 ק"ג עם נוזלים(*), מעט יותר מהק.ט.מ למשל, אך הוסיפו לכך מיקום גבוה של מיכל הדלק ותקבלו אופנוע לא קל עם מרכז כובד גבוה.
7 צפייה בגלריה
(טל שמעוני, דור אבן-כץ)
שנית, ל-X מושב מאוד גבוה - 875 מ"מ (קיט הנמכה ב-3 ס"מ ניתן לרכישה). הגובה הזה מעניק יתרון ברכיבת כביש, אבל רוכבים לא מנוסים עלולים לחוש חוסר ביטחון בתנועה עירונית ובשטח, שכן הנחת רגל מלאה על הרצפה אינה פעולה פשוטה כאן לבעלי קומה ממוצעת.
ואחרון לא חביב. מיכל דלק מתכתי מייצר בעיית פינוי חום מנוע ברכיבה איטית. לא רק שהוא מבשל ישירות את רגלי הרוכב, המיכל עצמו מתחמם ואז אין אפשרות לחבוק אותו עם הירכיים. טעות ברורה בתכנון.

*הערה: נתון משקל ה-X שפורסם במקור היה מוטעה