שוק רכב המשומש ניזון באופן משמעותי ממכירות רכב חדש, שכן מלאי המכוניות המשומשות תלוי בכמות האנשים שיכולים למכור את רכב המשומש ולהחליפו לחדש. ולכן משבר הייצור שפוקד את תעשיית הרכב ומביא לבעיות אספקה קשות, פגע באופן דרמטי גם במגרשי הטרייד אין והיד שנייה, שנותרו לעיתים כמעט ריקים ממכוניות משומשות. בהתחשב בחוסר ההיצע, גם מחיר המחירון של מרבית המכוניות כמעט ולא השתנה, ובחלק מהמקרים הוא אפילו התייקר, לראשונה בהיסטוריה של שוק המשומשות. בכירי החברות המתמחות במכירת רכבי יד שנייה, הגיעו לאולפן ynet לספר על התמודדות עם האתגרים וההזדמנויות שנוצרו.

המחירים מזנקים

"בתקופת הקורונה מפעלי הייצור בעולם לא עמדו בכמויות הדרושות של הרכבים החדשים, מה שגרם לעלייה משמעותית בביקוש לרכבים משומשים", אמר מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק. "במהלך 2022 הייתה התייקרות של רכבים משומשים מכל הקטגוריות, ולמרות שהייתה התמתנות בחודשים האחרונים - אפשר להרגיש את ההתייקרויות הבולטות, בעיקר בקטגוריות הסופר-מיני והג'יפונים".
"גם אצלנו, מתחילת השנה ולפחות עד חודש אוגוסט נתקלנו במחירים מאוד גבוהים, הרבה מעל הצפוי, גם ברכישת הרכב וגם במכירת הרכב", אמר שגיב מגר מנכ"ל קבוצת טרייד מוביל. "לקראת הרבעון האחרון ראינו התמתנות, גם בגלל עליית הריביות בשוק".
"גם אצלנו היו סגמנטים בוערים, כמו המיני, הסופר-מיני והג'יפונים", הוסיף רפי הלוי, מנהל חטיבת הטרייד אין בכלמוביל. "היו חודשים מסוימים שבהם המחירון התעדכן ופתאום התייקר ב-3,000 שקל, וכחלק מהמגמה הזו נאלצנו גם לשלם יותר ללקוחות באולמות התצוגה, כדי לקבל מהם את הרכבים".
"אנחנו ראינו השנה ביקוש גבוה גם לרכבים הסיניים, שמגיעים אלינו ונמכרים מאוד מהר", אמר ירון אלמליח, סמנכ"ל לובינסקי טרייד אנד ליס. "הרכבים הסיניים שנכנסו לארץ בשנים האחרונות הם באיכות מאוד טובה, ואנחנו מניחים שגם העתיד שלהם יהיה כזה".
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב

הריבית מטפסת

"ברכישת כלי רכב חדשים נהנו עד היום הלקוחות מריביות נמוכות יחסית, אבל ברכב משומש זה לא היה המצב - ולכן באופן אבסורדי הפערים האלו צומצמו השנה", אומר שגיב מגר מטרייד מוביל. "לקוח שבעבר יכול היה לרכוש רכב חדש בריבית של פריים פלוס 0.5% הגיע היום כבר לריבית של כ-6%. ברכב משומש עם מימון חוץ בנקאי מגיעים לסביבות ה-7%, לפעמים 9%, אבל הפערים הצטמצמו כי ההלוואות אצלנו הן לא צמידים לפריים אלא למדד".
"אנחנו מעריכים שההתייקרויות של הרכבים החדשים שצפויות בינואר, יחד עם עליית הריבית, תוביל לקוחות מרכב חדש למשומש - כך שבמחצית הראשונה של 2023 סביר להניח שנמשיך לראות את הביקוש הגבוה", ציין מי-רון לוי.

החשמל עוד רחוק

"מרבית הרכבים החשמליים הגיעו לארץ בשנה-שנתיים האחרונות, כך שבכל תחום היד השנייה זה נושא שעדיין נמצא בחיתולים", אומר מי-רון לוי. "אבל הציבור הישראלי מחבק את הרכב החשמלי וכבר לא נבהל ממנו, ובשנים הקרובות הוא יתפוס נפח מאוד גדול במדינת ישראל".
"גם אצלנו הקהל מבקש את הרכבים החשמליים, אבל אנחנו עדיין כמעט ולא מצליחים לפגוש את הרכבים האלו", מוסיף רפי הלוי. "יש כל היום פניות והתעניינות לגבי יונדאי איוניק 5 החשמלית, ואנחנו נותנים פתרון באמצעות מכירה של רכבים חדשים גם במתחמי הטרייד אין".
"אני חושב שגם מי שקונה היום רכב עם מנוע בנזין, לא יתקשה במכירה שלו בעוד שלוש או ארבע שנים" אומר ירון אלמליח. "ייקח עוד הרבה זמן עד שנגיע לנקודה שבה כמות הרכבים החשמליים שתהיה פה תוריד את הביקוש לרכבי בנזין".
פורסם לראשונה: 15:15, 29.12.22