בכמה עלתה המכונית שלכם השנה במחירון? מה שהייתה פעם שאלה כמעט דמיונית הפכה ב־2021 לשאלה מעשית לגמרי, בשוק משומשות שרמת המחירים בו זינקה בגלל המחסור במכוניות חדשות, וזמני המתנה של עד 10 חודשים לאספקת רכב מהניילונים.
מבדיקת מחירון לוי יצחק למכוניות בנות שלוש שנים, עולה כי יש לא מעט דגמים ששווים כעת יותר משהיו לפני שנה. בין אלו שרשמו עליות בולטות נמצאים רבים שלרוב לא זוכים לביקושים חזקים. כך למשל רנו קדג'אר עלה ב־7.6%, יונדאי i10 בגרסת ה־1,000 סמ"ק האוטומטית עלתה ב־5.8% ורנו מגאן טורר (סטיישן) ב־4.3%. מחיר הדאצ'יה סנדרו עלה ב־4.2%. עליות נרשמו גם במחירי דגמים מבוקשים יותר כמו טויוטה CHR (ב־6%), פולקסווגן טיגואן (5.8%) ופיג'ו 3008 (2.8%). וכן, באופן לא מפתיע, מחירו של טויוטה לנדקרוזר, עלה ב־7.2%. עליות נרשמו גם בשוק היוקרה: פרארי 488 התייקרה ב־4.5% ואאודי R8 רודסטר אפילו עוד יותר, ב־7.6%.
והיו גם ירידות: פורד פיאסטה וסיטרואן C3 (10%-12%), פיאט דובלו (12%), פיאט טיפו ופורד פוקוס (11%), שברולט מאליבו (10%), אופל זפירה (9%), אופל מריבה (8%), פיאט פנדה וסאנגיונג טיבולי (7%). וגם ביוקרה: ריינג' רובר וולאר (11%), ב־מ־וו סדרה־7 (10%), ג'יפ קומפאס טריילהוק וב־מ־וו 430i ו־M4 (7%).

ואיך זה נראה מהמגרשים?

"אין ספק שבמצב הנוכחי, הביקושים ערים. הגידול בהכנסה הפנויה, סדר העדיפות של הציבור והיעדר תחבורה ציבורית במיטבה הן חלק מהסיבות למצב הנוכחי", אומר איל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, חברת האם של שלמה סיקסט, חברת הליסינג הגדולה בארץ, שגם היא התמודדה השנה עם מחסור במלאי של מכוניות מיד ראשונה. "שלמה התאימה את המצב שהחריף בחודשים האחרונים בחוסר היצע לכלי רכב משומשים בפריסה מצומצמת של רשת המכירה וניצלה את הזמן בהעצמה של ההון האנושי בקורסי העשרה וניוד עובדים למשימות אחרות. רשת המכירה תחזור לפריסה המלאה באמצע ינואר, לצד כניסת רכבים מודל 22 כשהביקושים עומדים בפתח. בשנה הקרובה צפוייה כניסה ערה יותר של כלי רכב חשמליים, אבל התאמת התשתיות בקצב הנוכחי והכדאיות הכלכלית במעבר לרכב חשמלי תותיר את הביקושים לרכבי מנועי בעירה לעוד שנים רבות".
גם באלבר, חברת הליסינג השנייה בגודלה בשוק, עשו השנה התאמות בכוח האדם. "זה תחום עם תחלופה גדולה, והיו מקרים שבחרנו שלא לגייס במקום עוזבים. אנחנו היום עם פחות כוח אדם משהיינו ב־2019, חייבים להגיב לשינויים. ידענו להאריך עסקאות ללקוחות הליסינג במקרים של המתנה ארוכה לרכב חדש, גם במחיר שנמכור אחר־כך רכב ותיק יותר ועם קצת יותר קילומטראז'", אומר אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר. "מחירי המשומשות עלו ככל שהשנה התקדמה. נראה עלייה בהצטיידות בחשמליות בשנה הקרובה, אבל רק לקראת הרבעון השני והשלישי, כשההיצע יגדל. הייתה כעת הצטיידות משמעותית בהיברידיות לקראת עלייה המס, אבל הן גם התייקרו, ומנגד נראה יותר חשמליות עם טווח של 400 ק"מ בפחות מ־150 אלף שקל".

ממהרים לתת מקדמה

באלדן לא צמצמו. "אנחנו רשת רזה ויעילה, והיום אנחנו מחפשים עוד עובדים. יש אצלנו אפשרות להתחיל בתפקיד זוטר ואחרי שנה לעבור לתפקיד ניהולי. לא צריך תארים כדי להתחיל קריירה, רק חריצות וראש גדול", מסביר שי דהן, מנכ"ל אלדן. "בשוק הביקושים נמשכים, גם בליסינג הפרטי, גם בעסקי, גם בהשכרה וגם במכירות האפס ק"מ שלא נעלמו. היינו הראשונים שערכו כנס לקוחות על רכב חשמלי, ובשנה הקרובה נרכוש משמעותית יותר מכוניות כאלה מאשר בשנה החולפת. השוק הזה יגדל, אבל נתח השוק של החשמליות עדיין לא יהיה דו ספרתי ב־22'".
3 צפייה בגלריה
(צילומים: יריב כץ, רונן טופלברג, עזרא לוי)
בטריידמוביל ניצלו את השנה כדי לוותר על חלק מהסניפים ולאגור מלאי. "סגרנו מספר מתחמי מכירה שתכננו למכור וצמצמנו את תקני כח האדם ב־80 איש. במקביל השקענו ברכישות רכב, גם בטרייד אין וגם בהצעות רכש למי שלא קנה מאיתנו רכב. ידענו שצפוי מחסור בשוק, נערכנו מראש והסניפים שלנו מלאים", מסביר שגיב מגר, מנכ"ל טריידמוביל. "אנחנו קונים במחירים גבוהים ומוכרים בהתאם. נמצאים עם היד על הדופק לרגע שבו הגלגל יתהפך, יהיה יותר היצע והמחירים ירדו. כרגע זה לא נראה באופק. התקנו עמדות טעינה בסניפים, לחשמליות שאנחנו מוכרים וללקוחות".
בכלמוביל טרייד אין, רשת היד השנייה של יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס וג'נסיס, פעלו תמיד במתכונת של מעט סניפים עם מלאי גדול. "אנחנו כמעט לא מוכרחים כמעט מעל המחירון כדי לשמור על ההגינות מול לקוח הקצה, גם במחיר של פגיעה ברווחיות. מה שהשתנה השנה זה קצב הקנייה: לקוחות היו עושים שופינג, באים בשישי, מסתכלים, הולכים וחוזרים. עכשיו הם שמים מקדמה גם על רכב שיגיע בעוד שבועיים־שלושה", אומר ניסים כהן, מנכ"ל הרשת. "יש עלייה של 300% במספר האנשים שכבר בשיחת הטלפון למוקד משלמים 2,000 שקל כדי לשמור רכב, מקדמה שתוחזר אם לא ירכשו בסוף. יש גם תופעה של קנייה כפולה, אנשים באים וקונים בבת אחת שתי מכוניות. ג'יפון או משפחתית, וגם i10 או ספייסטאר לילד. כל יום נכנסים אלי ושואלים על איוניק 5 החשמלית. יש לנו כבר רשימת המתנה ונמכור לפי הסדר".

מי־רון לוי: "פתאום יש מכוניות שמייצרות תשואה"

סמנכ"ל מחירון לוי יצחק נזכר מה קרה למחירי הרכבים מיד שנייה במשברים קודמים ומסביר איך תשפיע עליית מחירי המכוניות החדשות על המשומשות
אודי עציון
"אף פעם לא ראינו שוק משומשות כזה", מודה מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, המפרסמת את מחירון הרכב שיסד אבי המשפחה לפני 50 שנה.
"פתאום המכוניות המשומשות הפכו לסוג של מנייה, ויש כאלה שממש מייצרות תשואה. היו מקרים בעבר שהעלנו את ערכן של מכוניות במחירון לאורך שנה בהתאם לביקוש, אבל זה היה באחוזים בודדים, ונדיר מאוד. השנה זה קרה לנו שוב ושוב".
3 צפייה בגלריה
מי-רון לוי
מי-רון לוי
מי-רון לוי
כבר היו תקופות של מחסור במכוניות משומשות, כמו בזמן עצירת הייבוא ב־1984 במסגרת תכנית ייצוב המשק, או במלחמת המפרץ. מה שונה הפעם?
"השילוב בין המחסור ברכב חדש והלקוחות שלא רוצים להמתין יותר וקונים רכב משומש צעיר, מה שמשפיע בשרשור גם על מכוניות ותיקות יותר מאותו דגם, ובין הביקושים שיוצרת הקורונה. אנשים רוצים לפצות את עצמם על המצב ועל כך שלא נסעו לחו"ל, ויש להם כסף שהתפנה ומחפש יעד חדש".
מה צפוי בחודשים הקרובים למחירי המשומשות?
"אני לא יכול להתנבא לגבי הביקושים, אבל אם יהיו העלאות מחירים מצד יבואני הרכב, עקב ביטול הטבת המס להיברידיות והעלאות מחירים מצד היבואנים, זה ישפיע כמו תמיד שנה־שנתיים לאחור לכל דגם".
הייתה השנה עלייה גדולה במכירות רכב חשמלי. איך זה משפיע על המחירים ביד השנייה?
"הביקושים קיימים וההיצע המצומצם עדיין שנתיים־שלוש אחורה עונה עליהם. אנחנו רואים ביקושים בעיקר ביוקרה, גם לחשמליות ולדגמי פלאג־אין. השאלה מה יקרה כשההיצע בשוק יגדל".
פורסם לראשונה: 20:21, 30.12.21