בטרפת שמתחוללת כרגע בשוק המשומשות, עם דגמים מבוקשים שבגלל המחסור במכוניות חדשות נמכרים ביד השנייה ב־5% עד 10% מעל למחירון, סקודה קודיאק הוא אחד ממקרי המבחן המעניינים. הוא לא הג'יפון 7 מקומות היחיד בשוק, הוא כבר לא הכי חדש, והוא עדיין נמכר ב־10,000 שקל מעל למחירון לרכבים בני שנתיים, ולפעמים אפילו יותר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: נועם ריין, iCar)
העובדה שהוא מתמודד בשוק בשתי זירות מחיר שונות לגמרי, בגרסאות בסיס שעולות כחדשות כ־180 אלף שקל וגם בגרסאות מחוזקות ומפוארות שעולות כ־100 אלף שקל יותר, קטגוריית מחיר של מותגי יוקרה ממש, לא מונעת ממנו להצליח מסחרית בשתיהן.
אחד הדברים שסייעו עד היום לג'יפון של סקודה, הוא היעדר תחרות פנימית. סיאט טראקו התאום עדיין לא עשה עלייה, מלבד טפטוף של דגמי פלאג בתמחורים גבוהים בייבוא המקביל. וגם טיגואן אולפייס, גרסת השבע מקומות המוארכת לאח הגרמני ארבע שנים אחרי שהוצג, לא נראתה באולמות התצוגה של צ'מפיון מוטורס. עד עכשיו.
טיגואן אולפייס מוצע כעת בגרסת 2 ליטר מאובזרת עם הנעה כפולה ב־230 אלף שקל, כשבשבועות הקרובים תצטרף אליה גרסת 1,500 סמ"ק עם הנעה קדמית ב־185 אלף שקל.
זאת הזדמנות להציב יחד את העולה החדש מגרמניה מול אחיו הצ'כי (245 אלף שקל עולה רמת האבזור המקביל "סטייל"), ומול קיה סורנטו 2.5 ליטר, שתוגבר לאחרונה בגרסת EX עם חלון שמש וריפודי עור בגרסת EX החדשה ב־240 אלף שקל, 5,000 שקל יותר מאשר בגרסת האורבן הבסיסית. הסורנטו קצת יותר גדול מהצמד של קבוצת פולקסווגן, אבל מצליח להתחרות במחיר מול גרסאות ה־2 ליטר שלהם. אולי הוא בכלל המנצח שלנו?
8 צפייה בגלריה
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
כלי הרכב שבמבחן
(צילום: נועם ריין, iCar)

עיצוב ותא נוסעים: עדכון שלא עדכן

האולספייס, שעבר לאחרונה מתיחת פנים, ארוך מהטיגואן ב־11 ס"מ לטובת תוספת שורת המושבים השלישית. אבל העיצוב שלו בכל זאת נראה הרמוני, ולא מורגש שנולד קצר יותר. סולידי, מכובד ופולקסווגני, עם פס לד רוחבי בגריל, שמעניק קצת שאר רוח בחשכה.
גם הקודיאק עודכן לאחרונה, אך נותר כמעט אותו דבר. למבחן התייצבה גרסת הספורטליין המתהדרת בקו ספורטיבי יותר, בתמורה לתוספת גדולה במחיר.
הסורנטו, למרות שמדובר בגרסת הבסיס, גם ללא חלון השמש של ה־EX, נראה הכי יוקרתי, בעיקר בצבע השחור של רכב המבחן, עם הניקלים והחזית הדרמטית.
8 צפייה בגלריה
  קיה סורנטו. מסך מולטימדיה גדול על הנייר
  קיה סורנטו. מסך מולטימדיה גדול על הנייר
קיה סורנטו. מסך מולטימדיה גדול על הנייר
(צילום: נועם ריין, iCar)
הפולקסווגן שמרני גם בתא הנוסעים, אך מאובזר היטב בגאדג'טים. יש משטחי מגע לשליטת הטמפרטורה לצד כפתורים מתכתיים אחרים לתפעול בקרת האקלים, מסך שתופעל במחוות יד כמו בב־מ־וו, לוח מחוונים דיגיטלי גדול ומרשים, תצוגת ניווט (שלא מעודכנת ולא מקוונת) לצד שפע של תאי אחסון, תאורת אווירה צבעונית, דיפוני עץ, תצוגה עילית (שלא עבדה ברכב המבחן), וגלגלת בחירה בין מצבי הנהיגה. מצד שני, ריפוד העור הפשוט מזכיר מונית, ולא לטובה.
8 צפייה בגלריה
  פולקסווגן טיגואן אולספייס. מצויד היטב
  פולקסווגן טיגואן אולספייס. מצויד היטב
פולקסווגן טיגואן אולספייס. מצויד היטב
(צילום: נועם ריין, iCar)
הסקודה לא ממש השתנה גם בפנים במתיחת הפנים. גם כאן יש גלגלות מסורתיות למיזוג ולא צריך ללכת לאיבוד בין תפריטי מסך תוך הורדת עין מסוכנת מהכביש, יש לוח מחוונים דיגיטלי ללא תצוגת ניווט, ושפע של תאים, כולל תא כפפות בשתי קומות. ריפוד האלקנטרה נאה ומושבי הספורט הגרסה הזו מצוינים.
8 צפייה בגלריה
  סקודה קודיאק. נדיב גם ברמת הכניסה
  סקודה קודיאק. נדיב גם ברמת הכניסה
סקודה קודיאק. נדיב גם ברמת הכניסה
(צילום: נועם ריין, iCar)
הסורנטו נראה מצוין מבפנים, עם דיפוני עור בדלתות, צביעה בהירה, מסך רוחבי, לוח מחוונים ותחושת מרחב. גם כן יש הרבה תאי אחסון והנדסת האנוש היא הטובה ביותר. אבל לוח המחוונים אנאלוגי, מה שנראה כמו דיפוני מתכת בכלל עשוי מפלסטיק, ופחות איכות בצמד האחים מאירופה.

אבזור: כמעט כל מה שתרצו

קיה EX, אפילו שהוא הגרסה הבסיסית של הסורנטו, מגיע מאובזר היטב, עם חישוקי 18 אינץ' קלים, מפתח חכם, תאורת לד, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס, מראות מתקפלות חשמלית, בלם יד חשמלי, וכאמור גג פנורמי וריפוד עור למושבים, אבל לא פתיחה חשמלית לדלת תא המטען שהייתה יכולה להיות שימושית יותר. מסך המולטימדיה שלו הוא הגדול ביותר - על הנייר - 10.25 אינץ'.
לקודיאק ברמת גימור "סטייל" יש את כל מה שיש לקיה וגם פתיחת תא מטען חשמלית, בתוספת לוח מחוונים דיגיטלי, פנסי מטריקס לד, מושבים חשמליים וזיכרונות מלפנים, החלפת הילוכים מההגה, בולמי זעזועים מתכווננים וטעינה אלחוטית לנייד. הריפוד משולב עור, הגג פנורמי והחישוקים בגודל 18 אינץ'. גרסאות "ספורטליין" או "לורן קלמנט", בתוספת 27 אלף שקל, מוסיפות פתיחת בגאז' ללא מגע, חניה אוטומטית, מצלמות מבט על, מערכת שמע משודרגת, וחישוקי 19 אינץ'.
האולספייס מגיע ברמת אבזור אחת, אבל מצוידת היטב, עם כל מה שיש לסקודה בגרסת סטייל (למעט גג פנוראמי, החלפת הילוכים בהגה ומטריקס לד) וגם חישוקי 19 אינץ', ריפוד עור מלא, חימום ואוורור מושבים, מצלמות מבט על, חניה אוט', תצוגה עילית, פתיחת בגאז' בהושטת רגל, ואפילו וו גרירה חשמלי נשלף, תוספת שווה לנשיאת אופניים, ולא רק לגרירת אופנוע ים או קרוואן. גג פנורמי מוצע בתוספת של 10,000 שקל.

בטיחות: מבחן הכריות

לשלושתם ציון מרבי של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, בלימת חירום אוטונומית עם זיכוי רכב דו־גלגלי (וגם הולכי רגל בפולקסווגן ובקיה), תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על רכב בשטח מת. רק לפולקסווגן יש התרעת עייפות, רק לקיה יש זיהוי תמרורים, התרעה על רכב חולף לפני פתיחת דלת, היגוי אקטיבי שמונע סטייה מנתיב במקרה של רכב בנתיב הסמוך, וחיישן לזיהוי ילד שנשכח, ולא תזכורת כמו בשאר השוק. לקיה 7 כריות אוויר, לפולקסווגן 8 ולסקודה 9.

מרווח: שורה שלישית אמיתית

הטיגואן הכי מרווח לשלושה בשורה השנייה, למרות תעלת הינע רחבה, ושטח החלונות הגדול יותר שלו מעניק שדה ראייה טוב יותר החוצה לילדים. יש מיזוג עם שליטה נפרדת בטמפרטורה, שקע מצת ושקע USB, תאורת קריאה לד, אך אין וילונות. פולקסווגן.
הקודיאק, למרות שיושב על פלטפורמה זהה, הכי פחות מרווח לשלושה בשורה השנייה, וסובל מאותה תעלת הינע רחבה. האבזור דומה לפולקסווגן, בתוספת שקע 220 וולט כמו בבית.
סורנטו, למרות שמעט גדול יותר פיזית, ממוקם בין שניהם מבחינת המרווח לשלושה בשורה השנייה. המושב קטן ונמוך. יש שקע 12 וולט ותאי אחסון קטנטנים, תאורת קריאה לד, אין יציאת מזגן נפרדת.
לעומת זאת השורה השלישית היא נקודת היתרון של הקוריאני. גישה נוחה עם מרווח סביר בהחלט גם למבוגר, אך המושב עצמו נמוך מאוד. יש מיזוג נפרד עם שליטה על עוצמה ושני פתחים בשני הצדדים, שני שקעי USB ותאי אחסון גדולים.
הפולקסווגן פחות מרווח בשורה השלישית מסקודה, עם מושב זקוף מאוד ותקרה נמוכה. יש תאי אחסון קטנטנים, אין שקעי טעינה ואין תאורה. בסקודה נדרשות שתי ידיות כדי לקפל מושבי שורה שניה ולגשת לשלישית, אבל יש קצת יותר מרווח, שקע 12 וולט נוסף ותאי אחסון קטנטנים. יש תאורת קריאה לד, אין מיזוג.
למרות שהקיה ארוך יותר ב־8 ס"מ מהפולקסווגן וב־11 ס"מ מהסקודה, תא המטען שלו הוא הקטן ביותר במצב של שורה שלישית בשימוש עם 187 ליטר נפח לעומת 230 ליטר בפולקסווגן ו־233 ליטר בסקודה. בסקודה ובפולקסווגן יש מדף נגלל שאפשר למקם מתחת לרצפה כאשר אינו בשימוש, בקיה אין.

ביצועים וצריכת דלק: יתרון לפולקסווגנים

לפולקסווגן ולסקודה מנועי 2 ליטר טורבו בנזין זהים, עם 190 כ"ס ותיבה רובוטית כפולת מצמדים. לקיה מנוע 2.5 ליטר נטול טורבו עם 180 כ"ס ותיבה אוטומטית קלאסית עם 6 הילוכים.
על הכביש יש דמיון די מוחלט במנועים של סקודה ופולקסווגן. שקטים, יעילים, זריזים, כמעט אפס רעידות מהגיר. למרות זאת הסקודה קצת יותר מהיר מהפולקסווגן. המנוע הגדול של הקיה חלק וזריז בעיר, אבל איטי יותר מצמד הפולקסווגנים, עם פחות כוח זמין ורועש מהם.
גם בצריכת הדלק היה יתרון לצמד, שסיים את היום בממוצע של 9.1 קמ"ל, לעומת 11.4 קמ"ל בשיוט בפולקסווגן לעומת 11 קמ"ל בסקודה. הקיה חסכוני פחות עם 10.8 קמ"ל בשיוט ו־8.7 קמ"ל בסיכום.

נוחות והתנהגות: מכוונים למשפחה

שלושתם נוחים בעיר, עם יתרון קל לסקודה, שכמו הפולקסווגן השקט יותר, נהנה מבולמי זעזועים מתכווננים המאפשרים לנהג לבחור מתי הוא מעדיף נוחות על פני התנהגות. מחוץ לעיר הסקודה הכי נוח ושקט. הקיה רועש משניהם, בעיקר רעשי רוח ורעשים של הגיר והמנוע בתאוצות, ומרוסן פחות בכביש גלי.
שלושתם מציגים התנהגות כביש בטוחה וצפויה, מכוונים למשפחה ולא לנהג. הסקודה בגרסת הספורטליין מציע התנהגות קצת יותר מהנה, עם היגוי משופר ונכונות גבוהה יותר לשינויי כיוון הזכות המתלים המוקשחים. הסורנטו, עם הנעה קדמית בלבד לעומת כפולה באחרים פחות אוחז ופחות מהנה, גמלוני ורוכן יותר בפניות. ההנעה הכפולה מעניקה לפולקסווגן ולסקודה יכולת נסיעה בשטח קל ובוצי, הקיה יישאר בשבילים מוסדרים ויבשים.

השורה התחתונה: האיכות מנצחת

פולקסווגן טיגואן אולספייס מנצח במבחן ההשוואתי הראשון שלו, בזכות שילוב מפתיע: הוא איכותי יותר מהסקודה התאום, מעט יותר מרווח, ומצליח להיות מאובזר וזול יותר ממנו. הסורנטו מסיים במקום השלישי - הוא מרשים מאוד למראה, אבל לא מצליח לנצל את יתרון הסנטימטרים שלו, ומצויד במערכת הנעה פחות מתקדמת.