שנת 2022 היתה אחת מהיוצאות הדופן של שוק הרכב הישראלי. במהלך השנה נמכרו בישראל קרוב ל-300 אלף רכבים חדשים - לא נתון חריג - אבל הביקושים היו גבוהים יותר באופן משמעותי. הפער בין הביקוש להיצע הוביל לעליית מחירים ולזמני המתנה ממושכים, מה שגרם בין היתר לצמצום ההנחות שציי הרכב הגדולים הורגלו לקבל. בכירי חברות הליסינג הגיעו לאולפן ynet לדיון על מצב השוק, אתגרי המלאי וההזדמנויות שנוצרו עבור הצרכן הישראלי.
"היצרנים הסיניים זיהו את עצירת ההיצע של היצרנים האירופאיים והאמריקנים ובעצם הם אלו שממלאים את החלל שנוצר כתוצאה מהחוסר ברכבים חדשים", ציין זאב ברזילי, מנהל השיווק של אלדן. "השנה נלחמנו על כל רכב פנוי מול היבואנים, כאשר עיקר הבעיה היתה ברכבי SUV. דווקא בתחום של המכוניות הקטנות לא היה מחסור בהיצע".
"את המלאי שכן מצליחים להשיג, בעיקר של רכבים חשמליים, אנחנו מתעדפים עבור חברות גדולות, בעיקר מתחום ההייטק, שרואות את החשמל כעתיד של העולם המוטורי", הוסיף ברזילי.
הפנייה לתוך כתבה מגזין רכב

עובדים מהבית

"למרות המחסור במלאי שגרם לעליית מחירים, הביקוש אצלנו נותר גבוה מכיוון שמוצר הליסינג הפרטי הוא לא רק מוצר של מחיר, אלא של לייף סטייל", אמר מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי של קבוצת שלמה. "זה שירות עבור לקוחות שלא מעוניינים להתעסק עם המכירה, הקניה והאחזקה, ולכן המחיר הוא רק חלק קטן ממכלול השיקולים של הלקוח בעסקה כזו".
"הביקוש לליסינג הפרטי מגיע מהשטח", ציין דור פיקל, מנכ״ל יוניון מוביליטי. "הלקוח הישראלי משנה את הטעם שלו. אנחנו התרגלנו לרכוש רכב ולהחזיק בו ל-3-4 שנים, אבל בעולם המערבי השוק מדבר בשפה אחרת לגמרי. עובדים שעברו לעבוד מהבית, גם אם באופן חלקי, כבר לא רואים צורך ברכב ממקום העבודה עם שווי השימוש ועלויות הליסינג שמועמסות על תלוש השכר. מצד שני, הם רוצים את השירות הנוח, שלא דורש מהם להתעסק עם הביטוח, אגרת הרישוי והטיפולים, ולכן הם עוברים לליסינג הפרטי".

הריבית במגמת עלייה

"רק באפריל הריבית הבסיסית של בנק ישראל הייתה 0.1%, כלומר ריבית הפריים הייתה 1.6%. היום היא כבר נמצאת ב-4.75%, וזו קפיצה משמעותית מאוד", אומר שי הרשקוביץ, מנכ"ל ליסקאר. "יחד עם זאת, כרגע בעלי העסקים עדיין מסוגלים לעמוד בתשלומי עסקאות הליסינג. אבל אם הריבית תמשיך לעלות ולא תהיה מגמת ריסון או בלימה, יתכן ועסקים יגיעו למצב שבו הם יתקשו לעמוד בהחזר התשלומים".
"אני עדיין לא מזהה כאן אירוע משברי", מוסיף הרשקוביץ. "אבל אם העלאת הריבית לא תבלום את האינפלציה, המצב בהחלט יכול להתדרדר ולהגיע למצב של משבר בנושא של מוסר התשלומים".
באשר לצפי לשנת 2023, היתה הסכמה בין הדוברים כי משבר המלאים צפוי להימשך אל תוך המחצית הראשונה של השנה, אך לגבי המחצית השנייה שררה אופטימיות זהירה עם צפי להתאוששות של השוק.
פורסם לראשונה: 15:14, 29.12.22