בשיתוף פלאגו

3 צפייה בגלריה
עמדת טעינה פלאגו
עמדת טעינה פלאגו
"לא כל עמדת טעינה מתאימה לבית משותף"
(שרון אטיאס)

שנת 2022 תסתמן כנראה, כשנה בה נחצה הרף של אחוז המכוניות החשמליות הגבוה ביותר מסך כלל הרכבים החדשים שנמכרו בארץ. כ-8% מהרכבים החדשים שנמסרו בשנה האחרונה היו חשמליים וההערכה היא שקרוב ל-22 אלף מכוניות חשמליות חדשות עלו השנה על כבישי ישראל, בנוסף לאלה שכבר נוסעות בהם.
ביולי 2021 הגדירה מדינת ישראל יעד לשנת 2030 והכריזה עליה כשנה בה 95% מסך המכוניות הפרטיות החדשות בישראל שיימכרו יהיו חשמליות. יעד זה כנראה רחוק מלהתממש, שכן אין עדיין חקיקה שתגדיר יעדי ביניים, או הסדרה של שוק הרכב ושוק האנרגיה בהתאם. מה שכן צפויה להתממש היא התחזית לפיה בכל שנה יעלה מספר כלי הרכב החשמליים בכבישים. מגמה כזו תצריך התאמה של סביבת החיים שלנו, לרבות עמדות טעינה בבתים לכל רכב, לצד אלו שיפוזרו במרחב הציבורי.
האם ישראל ערוכה לשינוי הזה במשק האנרגיה? "צריכת החשמל של רכב פרטי עומדת על שני שליש מסך הצריכה של משק בית. צריך להיערך לזה ברמה הלאומית", הצהיר לאחרונה בוועידת התחבורה של ynet ושל "ידיעות אחרונות", דודי לסרי, מנכ"ל פלאגו, העוסקת בפתרונות טעינה לרכבים חשמליים. דבריו צריכים להוביל כל אחד מאיתנו אל השאלה הפרטית: האם הבניין שלנו ערוך לתת מענה מספק לטעינת רכבים חשמליים של מרבית הדיירים?
בהנחה ש-70% מהתושבים בישראל מתגוררים בבניינים משותפים, הרי שהפתרונות המיידיים צריכים להתחיל שם ואם נדמה לנו שלהתקין סתם עמדת טעינה בבניין עם קניית הרכב תספק את הצורך לאורך זמן, הרי שיש כאן מלכוד.

3 צפייה בגלריה
פקקים
פקקים
היעד - עד 2030: 95% רכבים חשמליים על הכביש
(צילום: דנה קופל)

העלות הלא צפויה של מי שכבר רכש עמדה פרטית

"אנשים רוכשים היום רכבים חשמליים ומייד גם עמדות טעינה אישיות, אבל לא בהכרח את העמדה המתאימה לבית המשותף שלהם", מסביר לסרי את הבעיה.
מרבית רוכשי הרכבים החשמליים משקיעים בעת הקניה בעמדת טעינה פשוטה, או כזאת הנשלטת באמצעות אפליקציה ייעודית -אך אינה מנוהלת מרחוק. בהנחה שמספר הרכבים החשמליים בכל בניין יעלה בעתיד, כמה יוכל לשאת כל בניין בעול האנרגטי על חשבון הצריכה המשותפת, וכמה יהיו מוכנים כלל דייריו לשלם על צריכה כזו? "עלות עמדת טעינה אישית היא כמה אלפי שקלים, ורוב העמדות משתמשות במשאב החשמל המשותף והמצומצם של הבניין. בשלב מסוים דיירים שגרים בבניינים משותפים, ולא רכשו מראש עמדת טעינה מנוהלת מרחוק, ימצאו את עצמם רוכשים כזאת במקום הקיימת בהשקעה נוספת של אלפי שקלים. חבל לא להשקיע מלכתחילה במערכת חכמה", טוען לסרי.
"פלאגו טעינה" היא אחת ממספר חברות בשוק הישראלי, שמספקות שירותי טעינה המנוהלים מרחוק, מהסוג החכם, כזה המאפשר ניהול טעינה פתוח באמצעות פרוטוקול OCPP. המערכת החכמה למעשה מווסתת את הטעינה בין דיירי הבניין, כל אחד לפי צרכיו. היא יודעת לחזות מתי לא יהיה מספיק חשמל לכלל הרכבים הנטענים - ויש להוריד את העומס, וכיצד לחלק את הטעינה בין כל כלי הרכב בבניין כך שיוטענו, ככל הניתן, בשעות השפל הזולות.
בסוף החודש החברה יודעת לגבות דיפרנציאלית את הסכום מהדיירים, לפי השימוש, ולהעביר את הכסף אל ועד הבית האמון על המערכת וצריכת החשמל בבניין. "עד היום נמכרו בארץ כ-40 אלף עמדות טעינה, לכ-35 אלף רכבים חשמליים", מעיד מנכ"ל פלאגו, "אפשר לנחש שחלק גדול מהם גרים בבניינים ורובם עם עמדות לא מנוהלות. הבעייתיות, ללא כל ספק, עוד תצוץ בעתיד הקרוב או הרחוק".

3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך בוחרים חברה להתקנת עמדת טעינה?


ועד הבית שאחראי על ויסות צריכת החשמל של הבניין לרוב מזמן אליו מספר חברות של ניהול עמדות טעינה חכמות. אבל איך בוחרים מי המתאימה ביותר? לסרי מציג שורה של פרמטרים שכדאי לבחון:
  • חשוב לבדוק שמערכת הניהול של העמדות גמישה – כזו שיודעת לקלוט אליה יותר מסוג אחד של עמדת טעינה בבניין משותף וכך היא מבטיחה שבעתיד, אם יהיה רצון וצורך, אפשר יהיה להחליף ספק בקלות. "צריך לוודא שהמערכת שאיתה עובד הספק כבר קלטה 5-6 סוגי מותגים שונים לפחות", הוא מציין. כך נוודא כי היא גמישה ודינמית. כמו כן לוודא כי בחניון יותקן יותר מדגם אחד של עמדות טעינה. דוגמא טובה לכך היא המערכת של Wevo Energy הישראלית אשר גם קיבלה הסמכה ואישור של ארגון ה-OCA וגם קלטה לתוכה קרוב ל-10 דגמים שונים.
  • בקשו לראות את המערכת בפעולה. "חברות מבטיחות גדולות ונצורות ביחס למערכות שלהן. אל תסתפקו במבט על מערכת ניצבת בבניין. תבקשו הדגמה של ניהול אנרגיה מווסת בזמן אמת. תשאלו מה הפונקציות של המערכת, ותבדקו שמערכת הגבייה הסופית גם נותנת לכם מענה ראוי".
  • אחת היכולות שכדאי לבדוק היא שהמערכת מסוגלת לכוון את הטעינה לפי עלויות החשמל בשעות השפל. יכולת כזו חוסכת עשרות אחוזים בטעינה כאשר היא מגדירה את שעות השפל לפי חברת החשמל כשעות מועדפות לטעינה וכן מאפשרת למי שמעוניין לבצע "הטענת פרימיום" – כזו הנותנת לו עדיפות במידה והוא ממהר וצריך לצאת לדרך באופן מיידי.
דודי לסרי, מנכ"ל פלאגודודי לסרי, מנכ"ל פלאגושרון אטיאס

  • בדקו שלחברת הטעינה יש גב כלכלי איתן. כיום בישראל יש כמה עשרות חברות ולא בטוח שכולן יישארו בשוק לאורך זמן ולכן כדאי לבדוק זאת מההתחלה, שכן מדובר מערכת יחסים ארוכת טווח ואנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בסיטואציה בה הספק בו בחרנו כבר לא בתמונה מכל סיבה שהיא.
  • כדאי לבחור חברת טעינה שהמהות שלה היא עמדות טעינה ולא עוסקת בזה כבדרך אגב, ולנסות לחתום על הסכמים ברורים ולא עמומים אשר אינם עולים על 10 שנים לרוב. "אל תתפתו להבטחות בעל פה ובגלל שהשוק הזה רק מתפתח עכשיו, תשמרו לעצמכם על גמישות מול הספק גם בעתיד", מציע מנכ"ל פלאגו.

ואיך יראה העתיד? לסרי עסוק בעיקר ביכולת של התשתיות לספק די חשמל למספר הולך ומתעצם של רכבים חשמליים: "בצפי המעשי של העניין מדברים על אפשרויות של אגירת חשמל בחניונים, הרחבות חשמל מול חברת החשמל, ובעתיד ניהול הספק החשמל ברמת השכונה ואף שימוש בסוללות הרכבים עצמם לטובת מגורים בשעות השיא".