מחירון הרכב המשומש של לוי יצחק מתפרסם כבר 50 שנה, אבל תמיד יש דברים שקורים בפעם הראשונה. לא דגם אחד ולא שניים התייקרו בין ינואר לאוגוסט, בניגוד לכלל הבסיסי בשוק היד השנייה, שמכוניות - אלא אם מדובר בדגמים אקזוטיים - רק יורדות בערכן, בקצב שמשתנה מדגם לדגם.
"אנחנו לא זוכרים כאלה ביקושים בשוק היד השנייה", אומר מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק. "זו דרישה שלא נפסקת. אנחנו מקבלים את הנתונים הפנימיים של רשתות הטרייד אין והיוקרה, כדי לעדכן את מחירי המחירון, ונדהמים. אף פעם לא ראינו רמת מחירים כזאת גבוהה. אף פעם לא ראינו הפחתות בשיעור כה נמוך מהמחירון, אפילו חברות ליסינג מוכרות מכוניות לפי מחיר המחירון ולעתים מעל".
1 צפייה בגלריה
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק
(צילום: עצמי)
יבואני הרכב החלו בשבועות האחרונים לפרסם מחירונים חדשים עם מחירים גבוהים יותר, בנימוק שהיצרנים העלו מחירים. איך זה ישפיע על המשומשות?
"יש גל התייקרויות ולפי התחושה שלי עוד לא ראינו את כולו. זה ישפיע את המחירון, והתחלנו החודש לייקר את המחירים של אותם דגמים כיד שנייה. כשרכב חדש מתייקר, מתייקרים גם המכוניות המשומשות משלוש השנים האחרונות. במקביל, יש התייקרות בפועל של החדשות, בלי לשנות מחירונים. בגלל המחסור במלאים אצל יבואנים רבים, מגיעות פחות מכוניות למכירות האפס ק"מ, מה שמעלה שם את המחירים ולעתים מוציא דגמים מסויימים מהמשחק. ואז למי שרוצה רכב חדש כבר אין את האופציה המוזלת של אפס ק"מ, והוא יכול לרכוש רכב ללא בעלויות קודמות מהיבואן אם יש במלאי, לחכות ארבעה חודשים אם אין, או לקנות רכב משומש צעיר".
בחודשים האחרונים זינקו מחירי הדלק, מחקו את הירידות של תחילת ימי הקורונה, וכעת הם גבוהים יותר משהיו בפברואר 2020. זה משפיע על הביקושים להיברידיות?
"הישראלים מאוד אוהבים היברידיות בזכות צריכת הדלק הנמוכה יותר, ואנחנו רואים את זה במחירי העסקאות. המחירים לא מזנקים רק כי ההיצע בשוק המשומשות רחב מאוד".
השנה יש זינוק גדול במכירות החשמליות. איך זה מתבטא במחירי החשמליות מיד שנייה?
"החשמליות מתחילות להיכנס לתודעה של הישראלים, וירידת הערך כעת נמוכה משל דגמי בנזין. רנו זואי בת שלוש איבדה מתחילת השנה רק 6% מערכה, כמו יגואר i־פייס, שמשתייכת לשוק היוקרה שירידות הערך בו לרוב הרבה יותר גבוהות. אאודי אי טרון איבדה 10%, אבל גם זה מעט יחסית לשוק היוקרה".