שוק המשומשות שלא הכרנו, שנה שנייה. גם ברבעון הראשון של 2022 נמשכו ביקושים חריגים לרכב משומש, שהתבטאו במחירים גבוהים, ובגל עליות מחיר יוצא דופן במחירון לוי יצחק. ובזמן שבשגרה, המשומשות נבדלות ביניהן רק בקצב ירידת הערך, השנה הירידות היו מעטות ונמוכות, דגמים רבים לא איבדו כלל מערכם ואף נרשמו עליות מחיר: לא מעט מכוניות שוות בחודש אפריל יותר ממחירן בחודש ינואר.
דוגמה אחת לכך היא מיצובישי ספייס סטאר הקטנה, שמחיר המחירון שלה עלה בשלושה חודשים ב-4%. שיעור עלייה זהה נרשם במקרה של יונדאי i20, רנו גרנד קופה דיזל ומאזדה 5-MX. אפילו ג'יפונים מבוקשים התייקרו בכ-3%: למשל מיצובישי אאוטלנדר, סוזוקי ויטארה וג'ימני.
"זה שהמחירים עולים זה כשל שוק, זה לא מצב נורמלי", אומר שגיב מגר, מנכ"ל רשת טרייד-מוביל, הטרייד-אין הרשמי של יבואניות קיה, סובארו, פיז'ו, סיטרואן ו-MG. "היצע הרכישה מוגבל, ואנשים דורשים מחירים הזויים. גם אחרי שנה (של עליות) אנחנו לא בסוף של האירוע הזה. אנחנו עדיין רואים בעיות אספקה של רכב חדש, מה שגורם לאנשים להגיע אלינו לחפש רכב מיד ראשונה".
בטרייד מוביל אומרים כי מכרו בשבועות האחרונים קיה ספורטאז' עם מנוע 2.0 ליטר משומשים ב-10% מעל למחירון לוי יצחק. קיה פיקנטו ב-5% מעל, סובארו פורסטר ב-8% מעל והשיא: פיז'ו 3008 ב-20% מעל.
גיא ברבון, מנכ"ל רשת אוטודיל, הטרייד-אין הרשמי של פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה, פיאט וג'יפ, מסביר ש"הקורונה יצרה ביקושים ועליות מחירים בכל פלחי השוק. התרגלנו בענף כהנחת עבודה לירידה של אחוז ומשהו לחודש במחירון. אבל כעת אין כמעט ירידות, ובחלק מהדגמים יש אפילו שינויים כלפי מעלה.
העלאת המחירים במחירון משקפת יותר את המחיר האמיתי, אבל עדיין משלמים יותר. אם לפני עדכון המחירון סיאט איביזה וגולף היו נמכרות ב-10% מעל למחירון, כעת הן נמכרות ב-4% מעל. אוקטביה ירדה מ-8% מעל למחירון ל-2-3 אחוז מעל למחירון, כאשר מחיר העסקאות עצמן לא השתנה, רק המחירון הפך ריאלי יותר. הביקושים הכי חזקים הם לדגמים מיוחדים, כמו גולף GTI ודגמי L&K בסקודה סופרב וקודיאק. גם דגמי ה-RS של אודי נמכרים הרבה מעל למחירון, גם אחרי שמחירן במחירון עלה".
טל בר לב, מנכ"ל שלמה סיקסט מכירת רכב, אומר ש"הקניות עכשיו יותר מהירות, אנשים מגיעים למגרש כשהם יודעים מה הם רוצים, מבינים שאין הרבה על מה להתמקח ומי שיחכה ויחזור ביום אחר עלול שלא למצוא את האוטו שהתעניין בו. בכל הענף יש מחסור במלאי, גם ביד השנייה, חברות הליסינג כעת עם מלאי למכירה קטן בחצי מהרגיל.
"מיצובישי אאוטלנדר, למשל לפני שנה היו לנו 30 במלאי, היום קשה להשיג אחד. אנשים מודעים לצריכת הדלק ויש ביקוש גבוה להיברידיות ולמכוניות מיני, אבל יש גם דגמי בנזין וותיקים שנמכרים מעל למחירון, כמו מאזדה 3 וסקודה אוקטביה. גם בדגמים מבוקשים, כלי רכב עם קילומטראז' גבוה או פגיעות, יימכרו אמנם מתחת למחירון, אבל בפער קטן יותר מבעבר".

מכירת רכב: גם הרווחיות בעלייה

המצב במגרשים השתקף בדו"חות 2021 שפרסמו בשבועות האחרונים חברות הליסינג. אלבר למשל דיווחה על זינוק של 25% בהכנסות ממכירות רכב, ורשמה רווח נקי של 123 מיליון שקל, עלייה של 78%. "המגמה בשוק היא של עליית מחירי המכוניות המשומשות״, אומר דוד לנקרי, שהחליף בחודש שעבר את אורן אלעזרא כמנכ"ל אלבר, לאחר ששימש בשנים האחרונות כיועץ משפטי של החברה ואחראי פיתוח עסקי.
לנקרי מציין שההערכות הן שהמחסור במכוניות בשוק ילווה אותנו עמוק לתוך שנת 2022. לדבריו, ״התובנה הזו מחלחלת לרוכשים, שגמישים יותר מבעבר בבחירת דגם הרכב שהם מבקשים לקנות ובמקרים רבים, בניגוד לעבר, לא נעולים על דגם ספציפי״.
מעבר לכביש הציגה אלדן בשנה החולפת זינוק של 76% בהכנסות ממכירת רכב משומש ואפס ק"מ, ל-157 מיליון שקל, ועלייה של 60% ברווח הנקי מכלל הפעילות, כולל ליסינג והשכרה, ל-100.4 מיליון שקל. "קשה לדבר כעת על ניואנסים, מה רמת הביקושים בכל פלח שוק בנפרד. הביקושים חזקים בכולם", אומר שי דהן, מנכ"ל אלדן.

חשמליות: עלייה בביקושים

אלדן הכריזה בחודשים האחרונים של שני שיתופי פעולה מעניינים בתחום הרכב החשמלי, עם ליסינג תפעולי והשכרה לדגמי טסלה מודל 3, ומכירה של דגמי JAC החשמליים. "יש ביקוש גבוה לדגמי טסלה בשני הערוצים, שאני מעריך שיימשך גם עם מודל Y שהושק באחרונה בארץ, למרות רמת המחיר הגבוהה יותר שלו. ברגע שיגיעו מכוניות רלוונטיות של JAC, נציע אותן אותם ללקוחות, בכל המסלולים".
מי שכבר ניצב בפני ביקוש לחשמליות הוא ניסים כהן, מנכ"ל כלמוביל טרייד אין, חטיבת היד השנייה של יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי. "הגיעו אלינו ברבעון האחרון שתי איוניק 5 ראשונות מצי רכבי ההדגמה ונמכרו מהר מאוד לפי רשימת ההמתנה, קרוב מאוד למחיר המחירון. יש כבר ביקוש לחשמליות מיד שנייה, והיצע מאוד מוגבל.
"בינתיים אנשים רוכשים היברידיות כמו איוניק או אלנטרה, ואנחנו מציעים אותן גם כחדשות. התחלנו להציע מכוניות מיד ראשונה לצד חדשות, כדי שללקוחות יהיה יותר מגוון, מי שלא מוצא דגם מיד ראשונה אנחנו יכולים להציע לו חדש, ולהיפך. אנחנו גם מרחיבים את הרשת, עם סניף חדש בכרמיאל, כדי להיות קרובים יותר ללקוחות".
מנגד מעריך טל בר לב, שייקח זמן עד שיהיה שוק משמעותי לחשמליות מיד שנייה. "אנשים עדיין על הגדר. מחכים שגם השכן והחבר יקנה. יש המון שאלות וגם חוסר היכרות. אנשים חושבים שיוכלו לטעון רכב חשמלי בחנייה בבית המשותף עם כבל מאריך, ולא מבינים כמה זה מורכב ואת הצורך בעמדת טעינה אמיתית. ברגע שהם שומעים שצריך להוציא 5,000-8,000 שקל על עמדת טעינה, ולקבל אישור מוועד הבית, הם רוכשים היברידית במקום ומחכים עם החשמלית לאוטו הבא".
פורסם לראשונה: 23:00, 14.04.22