*בשיתוף רנו*
עד לפני מספר שנים הרכבים החשמליים נראו כמו חלום רחוק, והדגמים ההיברידיים אולי הציעו חיסכון בעלויות אבל גם היצע מוגבל של דגמים. כעת, על רקע ההיצע העצום והשדרוג ביכולות ובטווחי הנסיעה, נראה שהרכבים החשמליים וההיברידיים בדרך הבטוחה לכבוש את השוק.
היתרונות ברכבים חשמליים והיברידיים הם ברורים ורבים: ראשית, מנועים חשמליים שומרים יותר על איכות הסביבה ולא פולטים גזים רעילים. מעבר לכך, מנועים חשמליים מציעים חיסכון גדול בעלויות האנרגיה, בעקבות השימוש בחשמל במקום דלק והשימוש באנרגיית הבלמים להטענת הרכב. בנוסף, מנועים חשמליים דורשים פחות תחזוקה שוטפת, והנסיעה עצמה שקטה יותר. » המדריך לחיים היברידיים: לכל הכתבות
מהם השיקולים בין רכב חשמלי 'לחלוטין' לבין רכב היברידי? מהם החידושים הטכנולוגיים שהוטמעו ברכבים ההיברידיים בשנים האחרונות שהופכים אותם לאפשרות אטרקטיבית מאי פעם?
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
מנועים חשמליים מציעים חיסכון גדול בעלויות האנרגיה
(יח"צ)
תחושת לחץ ותלות סביב טעינת הסוללה - נקודת התורפה של הרכבים החשמליים
החסם המרכזי של הרכבים החשמליים, וזה שעדיין גורם לחשש בקרב הצרכנים הישראליים וברחבי העולם, הוא טעינת הסוללה. כשנוהגים על רכב חשמלי צריך לתכנן מספר צעדים קדימה, ואי אפשר להיות ספונטני לחלוטין מפני צריך לוודא שיש מספיק סוללה, כל הזמן.
למרות שטווחי הנסיעה הולכים וגדלים, משפחות עם רכב חשמלי עדיין תלויות לחלוטין באפשרות להתקין עמדות ההטענה בחנייה, ובפריסה של העמדות ברחבי ישראל. נהיגה בדגם חשמלי לחלוטין מאלצת אותנו להיות דרוכים כל הזמן, לדעת בכל נקודה על המפה איפה קיימת עמדות טעינה, האם מדובר בעמדת טעינה מהירה, לדעת מה זמן הטעינה ולתכנן את כל היום בהתאם. כשחושבים על זה, אם בסוללה של הטלפון שלכם נשארו 5% בלבד, האם תרשו לעצמכם לצאת מהבית? כך חושב גם הנהג שצריך לצאת לאסוף את הילדים מהחוג עם אחוזים הולכים ונגמרים בסוללה של הרכב.
רכבים היברידיים, לעומת זאת, מציעים לצרכנים 'ליהנות מכל העולמות' - מתדלקים רגיל והמנוע החשמלי של הרכב ההיברידי נטען מהאנרגיה המופקת בבלימת הרכב. בשוק אפשר למצוא דגמים המאפשרים עד 80% נהיגה חשמלית בתוך העיר, כמו רנו ארקנה. המשמעות היא שרוב הנהיגה העירונית (שמהווה את רוב הנסיעות שלנו ביום-יום), מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ללא צורך בטעינה. אין ספק כי מדובר על יתרון עצום מבחינת שקט נפשי וגם מבחינת עלויות.
מחיר - רמה זהה של מחירים בין ההיברידיות והחשמליות
מבחינת עלויות רכישה, ניתן לראות כי מחירי הדגמים ההיברידיים והחשמליים גבוהים במעט מדגמים זהים עם מנוע בנזין, אך הפער הולך ומצטמצם עם השנים, מה שהופך את הרכישה למשתלמת יותר ויותר. כשמשווים בין מחירי ההיברידיות לחשמליות, אין הבדל מהותי בין הסוגים.
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
רכב היברידי - מתדלקים רגיל והמנוע החשמלי נטען מהאנרגיה המופקת בבלימת הרכב
(יח"צ)
תחזוקה שוטפת - ההיברידיות מציעות פתרון ביניים עם יתרונות וחסרונות
אין ספק כי בשיקול של תחזוקה, רכב חשמלי יכול להיות עסקה אטרקטיבית יותר, משום שהוא כולל רק רכיבים של מנוע חשמלי, מה שאומר פחות ביקורים במוסך. יחד עם זאת, דגמים היברידיים נחשבים לרוב לדגמים אמינים מאוד וגם מציעים בלאי מופחת של מנוע הבנזין, בעקבות השימוש התכוף במנוע החשמלי. כאשר בוחרים רכב היברידי של יצרנית ידועה ומוכרת, כמו רנו, אפשר להיות שקט יותר בכל הנוגע לשירות ולתחזוקה.
נוחות שימוש, בטיחות ועיצוב - היום אפשר למצוא חשמליות והיברידיות (כמעט) מכל סוג
אם בעבר היצע הרכבים ההיברידיים היה מוגבל מאוד, היום אפשר למצוא דגמים היברידיים וחשמליים כמעט בכל קטגוריה – החל מרכבי מיני ועד לטנדרים. המגוון הגדול מאפשר לצרכנים לבחור את הרכב הנכון מבחינת צרכים, מרווח, אבזור ועיצוב.
לדוגמה, רנו ארקנה הוא רכב SUV קופה, קטגוריה פופולרית במיוחד בקרב משפחות ישראליות, עם עיצוב מודרני מבחוץ ומבפנים, סאנרוף מלמעלה ותא מטען ענק המתאים לכל השימושים המשפחתיים. בכל הנוגע לחוויית שימוש, הארקנה לא נופל מהרכבים המשפחתיים המתקדמים ביותר בשוק, עם חוויית נהיגה מפנקת, מסך מולטימדיה גדול ואפשרות חיבור לאפליקציות המובילות של אפל וגוגל.
גם בכל הנוגע לבטיחות, היום אפשר למצוא דגמים היברידיים וחשמליים עם מערכת בטיחות מתקדמות ועמידה בבדיקות המחמירות ביותר. לעומת הרכבים החשמליים הסיניים, אשר לא תמיד עוברים בדיקה של יורו NCAP, הרכבים ההיברידיים של היצרניות האירופאיות מציעים בטיחות ברמה גבוהה עם כל המערכות ששומרות על בני המשפחה במצבי קיצון.
3 צפייה בגלריה
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
רנו ארקנה רכב היברידי *לשימוש הכתבה בלבד*
רנו ארקנה, SUV היברידי
(צילום: יח"צ)
שוק משומשות ושמירת ערך - להיברידיות כבר יש היסטוריה, החשמליות עדיין בסימן שאלה
בכל הנוגע לשמירה על ערך, אפשר לראות ששוק ההיברידיות תוסס במיוחד ומלא בשלל דגמים, מה שמוביל לשוק פעיל של רכבים יד שניה. דגמים היברידיים הנחשבים אמינים שומרים על הערך שלהם והופכים ללהיט גם בשוק המשומשות.
הרכבים החשמליים, לעומת זאת, הם שחקן יחסית חדש בשוק המשומשות, ועדיין אין כמעט דגמים חשמליים לחלוטין שהספיקו לעבור כמה שנים על הכביש ולהוכיח את האמינות שלהם. כתוצאה מכך, שוק המשומשות של הרכבים החשמליים עדיין מגבש זהות, וקשה לדעת עד כמה יהיה קשה למכור את הדגם החשמלי החדש שלכם בעוד מספר שנים.

לסיכום, אין ספק שבבחירה בין רכב חשמלי לרכב היברידי יש הרבה שיקולים חשובים, הנובעים מאופי השימוש ברכב וההיבטים החשובים לכם ביותר בכל הנוגע לרכב שלכם. חשוב לאסוף את כל הפרטים החשובים ולקבל החלטה מושכלת שתישאר אתכם למשך שנים.
*בשיתוף רנו*
פורסם לראשונה: 14:55, 03.09.23