תעשיית הרכב מעדיפה בדרך כלל ללכת על בטוח. עם מוצרים רגילים וקלים לעיכול. אבל אחת לכמה זמן מפתיעים אותנו יצרני הרכב השמרנים בדרך כלל, עם סוג של אמנות מוטורית. ופיאט מולטיפלה היא אחת כזו: חדשנית, לא הולכת עם הזרם, ולכן זוכה כבר עכשיו לתהילת מוזיאונים. אולי כי למרות שמדובר במיניוואן קטן, רכב שאמור לוותר על אישיות לטובת שימושיות, הצליחה החברה האיטלקית לייצר מכונית יוצאת דופן, כזו שאין שניה לה, הצליחה, במקום שמתחרותיה נכשלו.
כאשר נחשפה לראשונה, בתערוכת פריז 98', איש לא העלה בדעתו כי מכונית התצוגה המוזרה למראה אכן תגיע לפס הייצור וגם אם כן, שתשמור על צורתה. גם המתחרים של פיאט לא האמינו. כאשר הוצגה לפני שנה בגרסה "מוכנה לכביש", התפעלו רבים אבל המתחרים לא הפסיקו לחייך בסלחנות. בעידן המקדש "הליכה על בטוח", המולטיפלה נראתה כהימור מסוכן לא פחות מריצה בעיניים קשורות מול תנועה סואנת.
עובדות אלו לא נעלמו מעיני קברניטי פיאט שנקטו משנה זהירות וקבעו קצב ייצור איטי מאוד, אולי כדי לשלוף את התקע מוקדם ככל הניתן כדי שלא לגרום בושות. בכל מקרה, פיאט לא התייחסה למולטיפלה בתחילה כבעלת פוטנציאל גריפת רווחים דוגמת הפונטו למשל. ומכיוון שכך, עבור המיניוואן הייחודי פותחה שיטת ייצור מקורית, כזו שתאפשר רווח מתקבל על הדעת גם במספרים נמוכים.

השיגעון וההגיון

אני לא מכיר עוד מכונית שמושכת כל-כך הרבה תשומת לב, אבל עולה מעט כל-כך. המבטים וקהל הסקרנים ברחוב שמורים לרוב ליצירות חדשות מבית פרארי. לא לקופסא עם טרטור דיזל בסגנון עדת המוניות. כל תדלוק, עצירה ברמזור או חנייה, מביאה עמה דיון ארוך בכלי וסגולותיו.
אף אחד לא נשאר אדיש. וברוח הפיוס המתבקש של ימים אלה, זה גם כלי שמעלה חיוך ומסייע לצינון הרוחות בעימותי תנועה. הקווים הקובייתיים והמאונכים, יחד עם ממד הרוחב יוצא הדופן, יוצרים מראה חינני כמו קוביית לגו. החרטום, עם יחידות תאורה ממש מתחת לשמשה, נראה פחות או יותר כמו הלצה. כאילו מדובר ביצור שברח מסדרת טלויזיה לפעוטות ותיכף יפתח את הפה הקטן ויתחיל להתבדח באיטלקית.
אז המראה מוזר, אבל לכל החלטה עיצובית יש כאן סיבה. בפיאט רצו רכב להסעת שישה נוסעים, אך שיהיה קצר עד כמה שניתן ויתאים לכן גם לשימוש עירוני. וכך יצא שלמרות גודלה, אורכה של המולטפילה אינו עולה על ארבעה מטרים. פחות ממכוניות משפחתיות רגילות (לפני 20 שנה, לא לשכוח).
הסוד כאן נעוץ במימד הרוחב. עם 187 סנטימטרים מקצה לקצה, רחב המיניוואן המחויך אפילו ממרצדס S, משחתת הדגל של יצרן מכוניות הפאר. רוחב שכזה מאפשר הצבת מושב נוסף מלפנים (3 מושבים מלפנים + שלושה מאחור). יחד עם בסיס גלגלים ארוך מאד - 267 סנטימטרים – מדובר במתכון בטוח למרחב פנים מדהים, כאשר המכונית קצרה אפילו מיונדאי אקסנט. וכדי לא להפסיד אפילו חלקיק פוטנציאל מנתונים אלה, נבחר גם מבנה קובייתי טהור עם דפנות וחלונות ישרים.
גם מבפנים נראה המולטיפלה כצעצוע לגיל הרך: לוח המחוונים הפשוט נראה כצעצוע נשלף שרק במקרה הונח במרכז המכונית ולא במקומו הטבעי והמוכר מאחורי ההגה. שם אגב מצוי דווקא תא כפפות. מתג כיוון המראות מוקם על התקרה דווקא, כנראה המקום הפחות הגיוני שאפשר להעלות על הדעת אחרי רצפת הרכב. בלם היד? משמאל, לא מימין, ומתחת למושב. בורר ההילוכים דווקא מוקם מעולה - קרבת מערכת האוורור-שמע. וכך עוד ועוד.
אבל עם הזמן מתברר כי הבלגן המאורגן אינו תוצאה של צריכת קיאנטי מוגברת. כך למשל, מיקום בלם היד נבחר כדי לפנות מקום לנוסע במרכז. בדיוק מאותה סיבה "דילג" בורר ההילוכים מעלה. ידיות הדלתות מוקמו גבוה באזור החלון, כדי לא לגזול מרחב ממותני הנוסעים. תא הכפפות נמצא בקרבת הנהג שכן בהתחשב ברוחבו של הרכב, גם אם יתברך במוטת ידיים של שימפנזה לא יצליח להגיע לצדו השני כדי לשלוף משם דבר מה. והיו עוד הברקות: מראות הצד מפוצלות כאשר חלקן התחתון מופנה למדרכה ומסייע בתמרונים עירוניים, סוככי השמש מסתירים מעליהם תאי אחסון נאים וקיפול המושבים המרכזיים יוצר שולחן עם מקום לכוסות.
ובכל זאת, ברור היה שנמצא מעט גאוות יחידה איטלקית לא מובנת. למשל מיקום פקדי מערכת האוורור כך שלא ניתן לתפעל אותם כאשר בורר הילוכים משולב. חיווי המזגן אינו נראה באור יום, שעון הזמן ומד המרחק קטנים ולא קריאים בעליל. מתז נוזל ניקוי השמשות אינו מפעיל אוטומטית את המגבים משום מה ומנוף כיוון זווית המסעד נמצא מתחת לחזית המושב ולא לצדו כרגיל. בנוסף, אין אפשרות לפתוח את תא המטען מבחוץ ללא מפתח, ומד החום ערק מלוח המחוונים. איטליה.
אבל בסופו של דבר, הקלף החזק של המולטיפלה הוא האפשרות להסיע בנוחות שישה מבוגרים שזוכים באותה הזדמנות למרחב מצוין וראות נהדרת. כל המושבים נפרדים וניתנים לכיוון עצמאי כאשר האחוריים ניתנים גם לקיפול מלא או אף פירוק פשוט. תא המטען גדול, נוח להעמסה ונפחו מכובד. נקודה שראוי להזכיר: יבואן פיאט לארץ דורש תוספת של יותר מ-1,000 שקלים (לפני 20 שנה, לא לשכוח) תמורת הזכות לקבל משענות ראש גם מאחור, ברכב המיועד למשפחה גדולה.

הפתעה בכביש

את המולטיפלה המגיעה אלינו מציידת פיאט במנוע טורבו-דיזל מסילה-משותפת החדיש של הקונצרן. וזו בחירה מצוינת. פעולה מעודנת ושקטה יחסית, יחד עם כוח רב בסל"ד נמוך ונשימה טובה במפתיע בסל"ד גבוה, מאפשרים אפילו קצב מהיר מהצפוי. למרות שהפיאט הזו שוקל 1,370 ק"ג ואינה קלילה (במונחים של אז), כושר הזינוק מהמקום מכובד למדי, כמו-גם מהירות מרבית (170 קמ"ש). אך היתרון הגדול של מנוע הדיזל המודרני הזה הוא בגמישות מרשימה. יכולת זו מאפשרת לו קצב נאה גם בכבישי הרים, אפילו כאשר הוא עמוס לעייפה במשפחה על ציודה המלא.
ואת ההפתעה הגדולה באמת שומר המיניוואן הזה לכבישים מתפתלים; היכן שכל חבריו לעדה מתחילים לשהק, לנוע בחוסר נוחות ולכרוע תחת העומס עם חיוך מתנצל, עושה ידידנו החביב שריר ומוכיח שגם הנהג יכול לחייך במיניוואן. למרות גובהו הניכר ומימד הרוחב הנדיב - המתלים הנוקשים יחסית מגבילים את הנטייה לרכון בפניות. יחד עם בסיס גלגלים ארוך יחסית וצמיגים רחבים, מפגינה המולטיפלה יציבות גבוהה למדי והתנהגות סלחנית ובטוחה, גם כאשר רוחות צד עזות נכנסות לפעולה. מערכת הבלמים סבירה, לא יותר מכך.
איך היא בעיר? החשש הטבעי מבעיית הרוחב בתנועה צפופה התגלה כמיותר: השמשות הגדולות והשטוחות והמבנה הקובייתי מעניקים לנהג ראות מצוינת לצדדים, לפנים ולאחור. בנוסף, גודלה ומראה אינם מאפשרים לאיש להתעלם מקיומה. מאידך, רחובות העיר חושפים כיול מתלים נוקשה מעט שחובט פה ושם בנוסעים בעיקר כאשר הרכב אינו עמוס. גם על הרשרושים הקלים מכיוון חיבורי המושבים וחלקי הפלסטיק היינו מוותרים ברצון, בעיקר ברכב שעבר כה מעט קילומטרים. איטליה, של אז.
סיכום
אי אפשר להישאר אדיש למולטיפלה. זהו רכב מבריק עם עיצוב מיוחד, גישה הגיונית ויכולת מרשימה. עם תג-מחיר של 104 אלף שקלים הכולל צמד כריות אוויר ו-ABS תקניים, הוא מציע תמורה נהדרת. מה בכל זאת עשויות להיות הבעיות? המולטיפלה מציעה מנוע (דיזל) אחד בלבד, ותיבה אוטומטית אין בנמצא. אם זה לא מספיק, בעיות אמינות שונות בשנות ה-90 מחייבות את היבואנית ללא מעט דברי שכנוע. וזה לא פשוט.
כן פשוט לקבוע כי מי שבכל זאת יתגבר על הבעיות המוזכרות, צפוי לרגעים אינסופיים של הנאה ויזואלית, פונקציונלית ומוטורית צרופה.
מנוע: טורבו-דיזל מסילה-משותפת
נפח: 1,910 סמ"ק
הספק: 105 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט: 20.4 קג"מ ב-1,500 סל"ד
תמסורת: 5 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
בסיס גלגלים: 267 ס"מ
משקל: 1,370 ק"ג
מהירות מרבית: 170 קמ"ש
זינוק ל-100 קמ"ש: 12.4 שניות
צריכת דלק: 12 ק"מ לליטר