בקצרה:
  • תערוכת SEMA שוב מציגה מוטוריקה יוצא דופן
  • כיאה לארה"ב, החשמל אינו הכוכב היחיד
  • את חלק מרכבי הקונספט היינו רוכשים רצון
מי שמעולם לא ביקר בתערוכת SEMA הנערכת בלאס וגאס לקראת סוף השנה, פספס את אחד האירועים היותר מיוחדים של תעשיית הרכב. בעצם, אין לטעות בצמד המילים "תעשיית רכב", שכן ליצרניות הרכב המוכרות יש כאן פחות השפעה ומשמעות מתערוכות הרכב הקלאסיות שהכרנו בעבר ואט אט נעלמות מהנוף.
השנה הוזנק האירוע בעיר ההימורים בנבאדה ב-31. באוקטובר, כתמיד עם מגוון עצום של שיפורים, ציוד, רכיבים ואמצעים טכנולוגיים וויזואליים. וכמובן גם כלי רכב משופרים פרי מוחם הקודח של אנשי סדנאות פרטיות ועד נציגים צפון אמריקאים של יצרנים מוכרים. החל בטסלה מודל 3 שמיועדת לתקוף את מסלול פייקס פיק או פורשה 911 שהושתל בה מנוע של אימפרזה STI, רכבי שטח אימתניים ועוד. הנה כמה מהמעניינים שבהם.
דודג' צ'ארג'ר דייטונה SRT: מכונית הקונספט החשמלית הוצגה אמנם כבר לפני שלושה חודשים אך בתערוכה פורסם סוף סוף המפרט הטכני המרשים. עם דגש על שיפור היכולת בהתאם לחבילת השיפור שהלקוחות רוכשים. לגרסת הבסיס החלשה בהיצע 455 כ"ס, אך ניתן לשדרג אותה ל-495 כ"ס או 535 כ"ס. לגרסה הבאה בהיצע 590 כ"ס בבסיס, או 630 כ"ס. וכמובן, גם אפשרות ל-670 כ"ס אם האחרות איטיות מדי עבורכם.\
לקסוס DSPORT IS 600+ Project Build: הבסיס הוא לקסוס IS בגרסת 350 F Sport, אך המכונית המוצגת שונה לגמרי עם מיקוד בביצועי מסלול. המנוע נותר V6 בנפח 3.4 ליטרים אך ההספק טיפס ל-600 כ"ס בזכות צמד מגדשים ומערכת יניקה קרה. תיבה שישה הילוכים אוטומטית הוחלפה ביחידה סיקוונסיאלית להעברות מהירות בהרבה. יש גם קוילאוברים של KW, בלמים קרמיים שהגיעו מה-RC-F, פחות משקל לאחר הסרת הספסל האחורי והחלפת מכסה תא המטען והמנוע ביחידות מסיבי פחמן. יש מושבי באקט, חישוקי Volk קלילים במידה "20 מלפנים ו-"19 מאחור, מישלן פיילוט ספורט 4S (במידה 275/30 ו-305/30) וכלוב התהפכות תקני.
ניסאן סאני פרוייקט ליף: בניסאן הציגו מספר דגמים שעברו התאמות שונות ומשונות, אחד מהם הוא סאני בגרסת טנדר משנת 1987 שעבר הסבה באמצעות סדנת Tommy Pike Customs להנעה חשמלית שהגיעה מהליף. ההספק עומד על 147 כ"ס ו-32.6 קג"מ וזה לא הרבה, אבל הספק כפול ומומנט גבוה פי 3 מהמקור. גם המתלים עברו שדרוג ואילו הקדמיים הגיעו מניסאן SX240 כולל קוילאוברים. אגב, הסוללה נותרה צנועה עם 40 קוט"ש בלבד.
פולקסווגן ג'טה GLI Performance: עוד יצרנית זרה אך מוכרת היטב בשוק האמריקאי היא פולקסווגן, וכמו בכל sema שנה גם הפעם היא מגיעה עם הפתעות. המעניינת מכולן היא הג'טה פרפורמנס קונספט. המכונית הסדרתית אמנם לא נמכרת אצלנו כבר שנים ארוכות, אך בצפון אמריקה היא (עדיין) מאוד פופולרית. הג'טה בדור הנוכחי עברה מתיחת פנים קלה בשנה שעברה ואילו גרסת ה-GLI מכונה שם כ-GTI סדאן ובהתאם גם לה מנוע 2.0 ליטרים. עם 228 כ"ס ו-35.6 קג"מ, הנעה קדמית ותיבת שישה הילוכים ידנית או שבעה הילוכים כפולת מצמד. אבל סדנת RacingLine מקפיצה את ההספק ל-350 כ"ס, גם כאן עם קוילאוברים בכל הפינות, דיסקים קדמיים קרמיים, חישוקי "20 קלים עם כיסויים אווירודינמיים ומושבי באקט של רקארו.
טויוטה GR סופרה "10 שניות": גם טויוטה הציגה מספר שיפורים לדגמיה בשוק הצפון אמריקאי כמו הסקויה למשל, אך גם קורולה GR בגרסת ראלי ו-GT86. אבל בחרנו להתייחס דווקא לסופרה שעברה שדרוג ביצועים משמעותי וכצפוי משמה, במטרה לסיים בתוך ה-10 שניות את המיאוץ הפופולרי לרבע מייל. הבסיס: סופרה משנת 2020 עם שישה צילינדרים ו-3.0 ליטר, אבל בטויוטה ארה"ב שידרגו את סעפרות היניקה והפליטה, מגדשי הטורבו ומערכת ניהול המנוע. ועכשיו יש 620 כ"ס (עוד 285 כ"ס) ו-81.5 קג"מ. יש גם צמיגי 305 מ"מ מאחור, תיבת שמונה הילוכים משודרגת במערכת קירור ייעודית. בניסיונות הראשונים הגיעה הסופרה הזו לקצת יותר מ-11 שניות, לאחר מספר כוונונים נקבע 10.984 שניות. המטרה הושגה.
מה אנחנו חושבים: בזמן שתערוכות הרכב הוותיקות נעלמות מהנוף או משנות את פניהן ללא הכר והופכות לאירועים נקודתיים חסרי משמעות, SEMA חיה ובועטת ומוכיחה שאפשר גם אחרת. אז נכון, היא תערוכה קטנה יחסית, אבל אי אפשר שלא להעריך את הרצון לשמור על המסורת של האחראים לה. כן ירבו.