בשנים האחרונות מתקינים יותר ויותר ישראלים וו גרירה על הרכב הפרטי. הסיבה לכך מוכרת: בתקופת הקורונה ולאחריה התפתחה סצינת טיולי הקרוואנים בארץ, שוק אופנועי השטח שאינם מורשים לעלות לכביש גדל משמעותית וכך גם לגבי כלי פנאי אחרים (טרקטורונים, SBS, אופנועי ים) - כולם דורשים עגלת גרירה. הוסיפו לכך את אלה הזקוקים לכך לטובת עבודה וקיבלתם שוק רציני מאי פעם.
יש גם את אלה שמתקינים וו גרירה במטרה לשמור על הפגוש והמרכב במקרה של תאונה מאחור, אבל קבלו מאיתנו טיפ: לא רעיון מוצלח במיוחד. על הפגוש זה אולי ישמור, אבל עוצמת הפגיעה תשוגר אל השלדה ישירות.
הפעם נדלג על זירת כלי הרכב המסחריים. ככלל, טנדרונים כמו סיטרואן ברלינגו או פולקסווגן קאדי מסוגלים לגרור בין טון לטון וחצי, מסחריות גדולות יותר כמו פיאט דוקאטו או רנו מאסטר יגררו בין 2 ל-3 טון ואילו טנדרים יגיעו גם ל-3.5 טון. אבל את הפירוט המדוקדק נותיר לכתבה אחרת.
בחזרה לכלי הרכב הפרטיים, אלא שמעוניינים בגרירה בעיקר למטרות פנאי. ושם, בחלוקה לקטגוריות, ניתן למצוא פערים של מאות אחוזים בין דגמים שונים, וגם להיתקל בדגמים שלא זכאים לאישור גרירה בכלל.
לשם כך סקרנו באמצעות קטלוג הרכב של iCar את כלל הדגמים המשווקים בישראל, עד למחיר של 250 אלף שקלים, ומצאנו את כלי הרכב עם כושר הגרירה הגבוה ביותר בכל קטגוריה. שימו לב, בכל המקרים מדובר על נתונים המתייחסים לנגרר עם בלמים בלבד. ועוד הבהרה חשובה: כל הנתונים מבוססים על נתוני משרד התחבורה.

קטנות

בקטגוריית המיני מצאנו רק דגם אחד שרשאי לגרור - מיצובישי ספייס סטאר, שעם כושר גרירה של 200 ק"ג מתאימה בעיקר למי שרוצה להתקין וו עבור מתקן לנשיאת אופניים, ופחות לעגלות עמוסות ציוד. עם זאת, בקטגוריית הסופר-מיני כבר מצאנו נתונים מרשימים בהרבה.
8 צפייה בגלריה
פיז'ו 208
פיז'ו 208
(צילום: ניר בן זקן)
שימו אגב לב לכך שכושר הגרירה לא זהה בכל גרסאות אותו הדגם: אצל פיז'ו ואופל לא תוכלו לגרור כלל בגרסאות החשמליות; בסיאט ובסקודה הנתון רלוונטי רק לדגמי ה-1.5 ליטר, בעוד גרסאות ה-1.0 ליטר יגררו 100 ק"ג פחות. אחריהן ברשימה: סוזוקי סוויפט ורנו קליאו עם 1,000 ו-900 ק"ג בהתאמה.
  • פיז'ו 208 - 1,200 ק"ג
  • אופל קורסה - 1,200 ק"ג
  • סקודה פאביה - 1,200 ק"ג
  • סיאט איביזה - 1,200 ק"ג
  • יונדאי (i20) - 1,110 ק"ג

משפחתיות

במפתיע, המשפחתיות שמככבות בצמרת הרשימה הן לא אלה שציפינו למצוא שם, למעט רנו גרנד קופה שמצוידת במנוע דיזל. המשפחתיות החזקות ביותר - אם זו אודי A3 ו-DS היוקרתיות, או גרסאות חזקות של סקודה אוקטביה ופולקסווגן גולף - מנצלות את הכוח על מנת להשיג גם יכולת גרירה עדיפה.
8 צפייה בגלריה
רנו מגאן גרנד קופה
רנו מגאן גרנד קופה
רנו מגאן גרנד קופה - הכי משפחתית גוררת
(צילום: ניר בן זקן)
מחפשים משהו זול יותר? אוקטביה וגולף עם מנועי 1.5 ליטר, כמו גם פורד פוקוס, יגררו 1,500 ק"ג. מאזדה 3 תסתפק ב-1,300 ק"ג, בעוד אצל ההיברידיות הפופולאריות המצב מאתגר יותר - קורולה תגרור 750 ק"ג בלבד, בעוד יונדאי אלנטרה אינה מורשית לגרור כלל.
  • רנו גרנד קופה - 1,650 ק"ג
  • אודי (A3) - 1,600 ק"ג
  • די.אס.4 - 1,600 ק"ג
  • סקודה אוקטביה RS + דיזל - 1,600 ק"ג
  • פולקסווגן גולף (GTI) - 1,600 ק"ג

משפחתיות גדולות

למרות שהן גדולות וחזקות יותר, למשפחתיות הגדולות ("רכבי מנהלים") אין יתרון משמעותי בגרירה על פני אחיותיהן הקומפקטיות. הסופרב מובילה כאן עם גרסת ה-2.0 ליטר (190 כ"ס), כאשר גרסאות הקצה עם הנעה כפולה ו-280 כ"ס מסוגלות לגרור גם 2,200 ק"ג, אך חורגות ממסגרת התקציב שהוגדרה. היצע הדגמים המצומצם בקטגוריה - והעובדה שחלקם (טויוטה קאמרי, יונדאי סונטה) לא מורשים לגרור כלל, אפשרה לשתי חשמליות להתברג בצמרת הרשימה.
8 צפייה בגלריה
סקודה סופרב
סקודה סופרב
סקודה סופרב - המשפחתית הגדולה עם יכולת הגרירה
(צילום: ניר בן זקן)
  • סקודה סופרב - 1,800 ק"ג
  • אלפא רומיאו ג'וליה - 1,600 ק"ג
  • מאזדה 6 - 1,500 ק"ג
  • יונדאי איוניק 6 - 1,500 ק"ג
  • טסלה מודל 3 - 1,000 ק"ג

פנאי קטנים

רכבי הפנאי האלו מסוגלים לגרור הרבה יותר מאשר דגמי הסופר-מיני שעליהם הם מבוססים. גם כאן יש הבדל בין גרסאות ההנעה השונות: רנו קפצ'ור ההיברידי מסוגל לגרור רק מחצית המשקל שמסוגלות לגרור גרסאות הבנזין, היאריס קרוס ההיברידי מוגבל ל-750 ק"ג ואילו יונדאי קונה ההיברידי אינו מורשה לגרור כלל. כמעט נכנסו לרשימה: יונדאי קונה (בנזין), ניסאן ג'וק וסקודה קאמיק, לשלושתם כושר גרירה של 1,250 ק"ג.
8 צפייה בגלריה
רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור - קטן וגורר
  • רנו קפצ'ור - 1,500 ק"ג
  • סוזוקי קרוסאובר - 1,500 ק"ג
  • סוזוקי ויטרה - 1,500 ק"ג
  • טויוטה יאריס קרוס - 1,350 ק"ג
  • סוזוקי ג'ימני - 1,300 ק"ג

פנאי קומפקטיים

בקטגוריה הזו ניתן למצוא כמה דגמים עם כושר גרירה גבוה משמעותית. פולקסווגן טיגואן בולט (מאוד) לטובה, אך שימו לב שהנתון מתייחס לגרסת ה-2.0 ליטר היקרה (190 כ"ס). סאנגיונג קוראנדו האנונימי, עם מנוע דיזל, חולק את המקום השני עם סובארו פורסטר.
8 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן
פולקסווגן טיגואן
פולקסווגן טיגואן - מפתיע לטובה
שלושה דגמים חולקים את המקומות הבאים ברשימה, כאשר במקרה של רנו אסטרל וניסאן קשקאי הנתון מתייחס לגרסאות הבנזין ולא להיברידיות, ולעומתם הלינק אנד קו זמין בגרסה היברידית-נטענת בלבד, מה שהופך אותו לרכב ההיברידי עם כושר הגרירה הטוב בישראל, עד למחיר של רבע מיליון שקלים.
  • פולקסווגן טיגואן - 2,500 ק"ג
  • סאנגיונג קוראנדו - 2,000 ק"ג
  • סובארו פורסטר - 2,000 ק"ג
  • רנו אסטרל - 1,800 ק"ג
  • ניסאן קשקאי - 1,800 ק"ג
  • לינק אנד קו 01 - 1,800 ק"ג

פנאי שבעה מושבים

גם בגזרה של רכבי הפנאי הגדולים יותר, מצאנו רק שלושה דגמים עם כושר גרירה של 3 טון או יותר. במפתיע, הדגם הנמכר ביותר בקטגוריה - צ'רי טיגו 8 פרו - לא רשאי לגרור כלל, כמו שאר דגמי המותג. וכמו במקרים אחרים, גם כאן יש פערים בין סוגי המנועים השונים: הטיגואן מגיע לנתון הפנטסטי רק בגרסה הבכירה עם מנוע 2.0 ליטר, לקודיאק הנתון רלוונטי בכל הגרסאות למעט ה-1.5 בנזין שמוגבלת ל-1.8 טון, בניסאן הנתון לא כולל את הגרסאות ההיברידיות ואילו בקיה סורנטו גרסת הדיזל מסוגלת לגרור משקל של 2.5 טון - אך היא חורגת מהתקציב שהוגדר.
8 צפייה בגלריה
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
פולקסווגן טיגואן אולספייס
(צילום: ניר בן זקן)
  • פולקסווגן טיגואן אולספייס - 2,500 ק"ג
  • סקודה קודיאק - 2,000 ק"ג
  • קיה סורנטו - 2,000 ק"ג
  • ניסאן X-טרייל - 1,800 ק"ג
  • מיצובישי אאוטלנדר - 1,600 ק"ג

רכבים חשמליים

במקרה הזה לא מדובר בקטגוריה נפרדת בשוק הרכב, אך סוגיית הגרירה מעסיקה לא מעט את בעלי החשמליות - שכן רבות מהן לא רשאיות לגרור כלל, וגם אלו שמורשות מוגבלות במקרים רבים למשקל נמוך. רק בתקציב גבוה משמעותית, בפלח העליון של שוק היוקרה, ניתן למצוא רכבים חשמליים עם כושר גרירה גבוה - כאשר המוביל הוא ב.מ.וו iX עם 2,500 ק"ג ואחריו טסלה מודל X עם 2,300 ק"ג.
8 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5 - עד 1,600 ק"ג, כמו טסלה מודל Y
(צילום: ניר בן זקן)
  • יונדאי איוניק 5 - 1,600 ק"ג
  • טסלה (Y) - 1,600 ק"ג
  • יונדאי איוניק 6 - 1,500 ק"ג
  • מקסוס e דליבר 3 - 1,200 ק"ג
  • סקודה אניאק - 1,000 ק"ג
  • פולקסווגן (ID4) - 1,000 ק"ג
  • טסלה מודל 3 - 1,000 ק"ג