בכל העולם עוברים לרכבי פנאי בעשורים האחרונים, ובשנתיים-שלוש האחרונות לחשמל כמובן. אבל כאן פחות או יותר מסתיימים קווי הדמיון בין השוק המקומי למקבילים בו במדינות עולם שונות. מלכת המכירות בישראל היא המיני צנועת המידות והמחיר קיה פיקנטו? במדינות אותן בדקנו היא לא נמצאת אפילו בעשירייה המובילה. בניגוד גמור, סגניתה טויוטה קורולה זוכה לפופולאריות חוצת גבולות. ואלה לא ההבדלים היחידים.
1 צפייה בגלריה
פורד F150
פורד F150
פורד F150 - מספר 1 בארה"ב
(צילום: ניר בן זקן)
ארה"ב: שנת 2022 היתה הגרועה ביותר במכירות רכב בארצו של הדוד סם מאז 2012. בעיקר בשל משבר השבבים וחומרי הגלם גם אם לא רק. 13.8 מיליון כלי הרכב החדשים שנמכרו בשוק האמריקאי אשתקד מסמנים ירידה של 8% לעומת 2021, אף היא לא שנה מוצלחת במיוחד. רק אל תטעו לחשוב שהשינויים האלה משפיעים על זהותו של הרכב הנמכר ביותר בארה"ב, כי הם לא. זהו עדיין הטנדר של פורד. הוא לא לבד אגב, שכן בשניים משלושת המקומות הבאים ברשימה, מתייצבים טנדרים אמריקאיים אחרים.
אבל תעשיית הרכב האמריקאית, עד לעלייתה של סין הגדולה בעולם ובפער ענק, צריכה לשאול את עצמה כיצד הגיעה למצב שבו מרבית הדגמים בעשירייה המובילה הם יפניים. וגם איך קרה שטויוטה היא המותג הנמכר ביותר בארה"ב, עם 1.85 מיליון מכוניות בשנה החולפת - בדיוק פי 50 ממספר המכוניות שמכרה טויוטה בישראל (כ-37 אלף) אשתקד.
בריטניה: גם בממלכה המאוחדת ירדו המכירות בשנה החולפת, אך בשיעור מתוך יותר של 2%, ובסך הכל נמכרו שם 1.61 מיליון כלי רכב. קבוצת פולקסווגן על מותגיה השונים ממשיכה להוביל שם את השוק, אך איבדה גובה מול הכוחות העולים בתעשייה: יונדאי וקיה, MG וטסלה. האחרונה רשמה הצלחה ניכרת עם המודל Y, שבשנתו הראשונה בשוק כבש את המקום השלישי.
גם מותגי יוקרה נהנים מביקוש רב באי הבריטי. אודי וב.מ.וו ממוקמים שלישי ורביעי בשוק, מרצדס שמינית. אפילו וולוו ולנדרובר מכרו יותר מרנו וסיטרואן.
גרמניה: שוק הרכב הגדול באירופה נותר יציב בשנה הוחלפת, עם 2.65 מיליון רכבים חדשים שקיבלו לוחית רישוי. שלא במפתיע, פולקסווגן שחווה תקופה קשה למדי מוליכה את השוק הביתי עם 480 אלף מסירות, בפער עצום ממרצדס, אודי וב.מ.וו שבהמשך הרשימה, כולן עם 210 עד 250 אלף יחידות. אחריהן ברשימה: אופל, סקודה פורד ויונדאי שממשיכה במגמת ההתבססות המרשימה שלה בשווקי אירופה.
צרפת: במולדת הבאגט נרשמה השנה ירידה של 8% במכירות, והשוק נעצר על 1.53 מיליון מכוניות חדשות שעלו על הכביש. גם כאן הצומחת הגדולה היא קבוצת יונדאי-קיה, אך בטבלת המכירות שולטים באופן היסטורי דגמי סופר-מיני מתוצרת מקומית, פיז'ו, סיטרואן ורנו, דאצ'יה סנדרו (שגם היא בבעלות רנו) וטויוטה יאריס שמיוצרת בצרפת, לצידה של היאריס קרוס הקרבית. השתיים חולקות את המקומות 12 ו-14.
איטליה: צניחה של 10% במכירות הביאה את השוק האיטלקי ל-1.32 מיליון מסירות - הנתון הנמוך ביותר מאז 2013. פיאט פנדה מובילה את השוק בפער עצום, וגם שני הדגמים הבאים בטבלה הם דגמי מיני של היצרן המקומי הוותיק. טסלה, בניגוד להצלחה הפנומנלית במדינות מרכז וצפון אירופה וכמובן ארה"ב, מסתפקת במקום ה-32 בטבלה עם 5,600 מסירות בלבד - רבע מכמות המסירות של המותג האנונימי DR, שלמעשה מוכר את דגמי צ'רי הסינית תחת סמל שונה.
הודו: הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם עברה את יפן והיא כעת שוק הרכב השלישי בגודלו על פני הגלובוס (אחרי סין וארה"ב), עם 3.82 מיליון רכבים שנמכרו בשנה החולפת. מרוטי - שם המותג המקומי של סוזוקי - מובילה את השוק בפער עצום, ואחריה יונדאי שמחזיקה גם היא מפעלים במדינה, ושתי היצרניות המקומיות טאטא ומהינדרה.
מרבית הדגמים המובילים בשוק ההודי לא מוכרים לצרכן הישראלי, אך יש גם כמה דגמים מוכרים שזכו שם להצלחה - בהם קיה סלטוס, יונדאי i20 ויונדאי גרנד i10, גרסה מוגדלת של מכונית המיני.
ברזיל: במדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה נמכרו בשנה החולפת 1.95 מיליון מכוניות, ירידה של 1% לעומת השנה שלפניה. המובילה היא פיאט סטראדה עם כ-112 אלף מכוניות, ואחריה יונדאי HB20 עם כ-95 אלף מסירות. ג'יפ קומפאס במקום העשירי עם כ-63 אלף יחידות.
טורקיה: לא מעט רכבים מגיעים לישראל מטורקיה, והתוצרת המקומית היא זאת ששולטת בטבלת המכירות במדינה. לא פחות מארבעה רכבים מסחריים מתברגים בין 10 הדגמים המובילים, וגם הדגמים המשפחתיים הפופולריים מיוצרים ברובם במדינה - בין היתר טויוטה קורולה, רנו מגאן סדאן, יונדאי i20 ובאיון, רנו טליאנט (גרסה מקומית לדאצ'יה לוגאן) ופיאט אגיאה (טיפו). סך המכירות בטורקיה בשנה החולפת עמד על כ-760 אלף רכבים.
ספרד: מולדתה של סיאט לא מאירה פנים למותג המקומי הוותיק, שהכניס דגם אחד בלבד לרשימת 20 הדגמים הנמכרים וצנח השנה ב-30% - בעוד האחות היקרה והרווחית יותר קופרה צמחה ב-22% - מצב דומה לשוק הישראלי. הקונצרנים הגדולים פולקסווגן וסטלנטיס רשמו גם הם ירידה בספרות כפולות, בעוד יונדאי וטויוטה צמחו על חשבונם. בסך הכל התכווץ השוק הספרדי ב-6% בשנה החולפת ונעצר על 829 אלף מסירות.
אוסטרליה: מדינת האי המרוחקת מעדיפה באופן מסורתי דגמים יפניים בכלל וטנדרים בפרט, כך ששלושה מתוך ארבעת הדגמים הנמכרים ביותר שם הם טנדרים. טויוטה מובילה את השוק האוסטרלי בפער עצום עם 228 אלף מסירות, לפני מאזדה שבמקום השני עם 95 אלף. גם MG הסינית זוכה לנוכחות בולטת בשוק האוסטרלי עם 50 אלף מסירות, כאשר בסך הכל נמכרו במדינה 1.03 מיליון מכוניות בשנה שעברה - עליה של כ-1%.