מחצלת קש מתפוררת ומלאת חול, ספרים שמזמן כבר רציתם להעביר לבת הדודה ובגדים לתינקות שנשבעתם לתת לחברה לעבודה. מטקות, מיכל נוזל שמשות שקיבלתם לפני שלוש שנים מתנה ושני כדורי סל, אחד בלי אוויר וערימת ספרים שלא ידעתם מה לעשות עמה במעבר הדירה האחרון. הסיכוי שתמהיל קלאסי לבוידעם מצא משכן אצלכם בתא המטען של המכונית המשפחתית, די גדול. וזו טעות מכל כך הרבה בחינות.

ראשית, המובן מאליו. כל הערימה הזו מאחור מנטרלת את מהות תא המטען, והופכת אותו למחסן עם מעט מקום עודף. ברור, כשיהיה צורך להשחיל פנימה עגלת תינוק, יוסטו חלק מהדברים המיותרים לרצפת הרכב ויחזרו אחורה במהירות האפשרית לאחר הנסיעה. וזו רק הסיבה הפונקציונלית. שכן יש עוד שלוש בעיות שכדאי לקחת בחשבון. תא מטען עמוס בכל טוב הוא תא מטען כבד שלא לצורך, עם תוספת משקל לרכב על כל המשתמע מכך - בעיקר צריכת דלק, אבל לא רק.
עושים סדר בסגר

ועכשיו לבעיות יותר חמורות. במקרה של תאונה, כל ציוד תא המטען עשוי למצוא עצמו מתעופף בחלל הרכב. בעיקר אם מדובר במרכב חמש דלתות, אך גם במכונית סדאן עם תא מטען נפרד. וחפצים שמשוגרים לאוויר בזמן שנוסעי הרכב מוטחים לכל כיוון, עלולים לפגוע ולגרום לנזק מיותר, אפילו חמור.
לסיום, תא מטען עמוס הוא תא מטען שקשה למצוא בו את מה שאתה מחפש ברגע חירום או סתם בעת מצוקה. משולש אזהרה למשל, או פנס שהנחת שם מבעוד מועד בדיוק עבור הרגע שבו תעמוד בצד דרך חשוכה. אגב, ניסיתם פעם להחליף צמיג עם תקר בצמיג החליפי והתקין שמונח במרבית המקרים מתחת לרצפת תא המטען? רק תחשבו על סיוט הנחת כל הערימות המיותרות על האספלט כדי לשלוף החוצה גלגל תקין, כשכל מה שאתם רוצים הוא לגמור עם זה ולהגיע הביתה.
4 צפייה בגלריה
החלום הרע שלך
החלום הרע שלך
החלום הרע שלך
אז הבהרנו היטב מדוע תא המטען צריך להיות נקי מפריטים לא הכרחיים. אבל מה בכל זאת צריך לשאת בו? הנה הרשימה המלאה לפניכם ועצה: מצאו לכם ארגז פלסטיק מהסוג המכיל בדרך כלל פירות, הפשוט ביותר. ארגז זה ישמש אתכם לסידור מרבית הציוד שאתם זקוקים לו בתא המטען. את הארגז אפשר לקבע לדופן התא בעזרת רשת גומי עם ווים בקצותיה, מהסוג שניתן לרכוש באין ספור חנויות. או אם אתם מעוניינים להשקיע, כנסו לחנות למוצרי בנין ובקשו סקוץ' באורך של מטר-מטר וחצי. הדביקו שני פסים ממנו לאורך הארגז האמור והניחו על ריפוד רצפת התא. אם הסקוץ' איכותי, הוא כנראה ייצמד מיד וחזק. אם אינו איכותי, הדביקו את צדו השני של הסקוץ' על הרצפה, באופן שיאפשר הצמדת שני הפסים בתחתית הארגז.

מה חובה להחזיק בתא המטען:

גלגל רזרבי. הוא מגיע עם הרכב והוא חייב להיות תקין, תמיד, למעט במקרה ובדיוק החלפתם צמיג ועדיין לא הגעתם לצמיגייה. לעיתים הוא בגודל מלא ואז המצב טוב יותר, לעיתים הוא מהסוג שנותן פתרון זמני בלבד ואז הוא קטן וצר יותר, עם מהירות מוגבלת ל-80 קמ"ש בדרך כלל. ולפעמים אין, ואז משווק הרכב עם ערכה המאפשרת לטפל בצמיג עם תקר. לגלגל החליפי יש תמיד מקום משלו, בדרך כלל מעין "אמבטיה" ברצפת הרכב אליה הוא נכנס.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מגבה (ג'ק). כדי להחליף גלגל אתם זקוקים לאמצעי להרמת הרכב. את זה עושה הג'ק, וגם עבורו יש תמיד מקום מסודר. לעיתים בתוך חישוק הגלגל הרזרבי, לעיתים במקום אחר.
כלי עבודה בסיסיים. אתם זקוקים למוט מתכת שמסייע בדרך כלל בתפעול הג'ק. ואתם זקוקים למברג שטוח ופיליפס, בדרך כלל באותו מברג המסופק עם ערכת הכלים הבסיסיים של הרכב. אין? קנו את הכלים המתאימים, בהם גם כזה שמאפשר לפתוח את אומי הגלגל. גם הם אמורים להיות במקור ואם אינם, יש לרכוש.
משולש אזהרה: כי בעת צרה אתם חייבים להזהיר מבעוד מועד את כלי הרכב המגיעים.

מה כדאי להחזיק בנוסף:

ערכת עזרה ראשונה. לא מדובר בחדר ניתוח נייד, אבל חומר מחטא, מספר פלסטרים ותחבושות, מספריים, כל אלה רצוי שיהיו עמכם על כל צרה שלא תבוא. לא רק במקרה של תאונה חלילה, גם למקרה שאחד הילדים נחבט במהלך הטיול בגבעת הכלניות. ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע מה כדאי לשאת בערכה, ואפשר לרכוש אחת מוכנה מראש במגוון אינסופי של אפשרויות ורמת ציוד. הקלידו במנוע החיפוש "ערכת עזרה ראשונה לרכב".
4 צפייה בגלריה
ערכת עזרה ראשונה - אם אתם רוצים ללכת על רטרו
ערכת עזרה ראשונה - אם אתם רוצים ללכת על רטרו
ערכת עזרה ראשונה - אם אתם רוצים ללכת על רטרו
(צילום: shutterstock)
פנס, ואחד חזק, עם תאורה רצינית שתסייע באמת בעת צרה, ולא עט עם נורית קטנה בקצה. כשתמצאו עצמכם בחושך, תודו לו.
שמיכה, כפפות עבודה. כי תמיד טוב שיהיה, ובעיקר טוב כשצריך להשקיע כוח בעזרת הידיים. אתם לא מוסכניקים, שכן אתם קוראים את הכתבה. ולכן הידיים שלכם ייצאו רק נשכרות מהמיגון. כך גם לגבי שמיכה שתסייע במקרה של צורך להזדחל לצד הרכב כדי למקם נכון את הג'ק. או לאינספור שימושים אחרים.
מגבונים לחים. כי אחרי שתחליפו גלגל, גם אם תהיו עם כפפות, יהיה לכם צורך לנקות את הידיים לפני שתאחזו בהגה.
בקבוק מים מינרליים. כי תמיד כדאי שיהיה.
בוסטר התנעה. אתם ודאי מכירים את הסוללות הניידות החזקות שמאפשרות לכם להניע את הרכב עצמאית אם נגמרה הסוללה. ערכות מתוחכמות מעט יותר כוללות גם מדחס חשמלי שיאפשר לכם למלא אוויר בגלגל שמעט התרוקן, ללא עזרת תחנת הדלק על מדחסי האוויר בה שמקולקלים תדיר. מתעצלים או חוסכים? כבלים להתנעה. ותבקשו יפה עזרה.
4 צפייה בגלריה
תא מטען
תא מטען
תא מטען - אתם רוצים את המקום הזה
כל אלה ייכנסו בקלות לארגז הפלסטיק שהכנו מבעוד מועד, שיסייע למנוע מכל האבזרים המומלצים להתגלגל חסרי אחיזה בתא. כך גם תוכלו תמיד למצוא אותם ובקלות, אם תחליטו משום מה שוב להתחיל ולערום שטויות.
פורסם לראשונה: 15:08, 30.03.20