בשיתוף ynet רכב חדש

סוף השנה מתקרב, החגים כבר זיכרון עמום, עברנו לשעון חורף, איזה יופי, סופסוף מתחיל להתקרר בחוץ. עכשיו נשאר לנו רק להיפטר מהמכונית הישנה. וזה לא צריך להיות כזה סיפור: שנת 2020 ממש נמצאת בפתח וכבר שמנו כבר מקדמה על מכונית חדשה, היא תגיע בשנה הבאה והיא תהיה מודל 2020 והכול יהיה טוב?
במקביל אנו מעלים את המכונית המשומשת למכירה. מצפים ורוצים לקבל עבורה שישים או שבעים אלף שקל, בשביל לכסות נתח נכבד של המכונית החדשה שכבר מתנודדת בין הגלים בבטן האוניה. אבל זה לא יקרה. פה ניתקל בבעיה שמאפיינת את שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות.
בואו נתחיל. בעיה ראשונה: אנחנו לא לבד. כלומר אנחנו לא המוכרים היחידים. זה לא סוד ששוק הרכב הישראלי מוצף במכוניות משומשות ולנו, מה לעשות, יש מכונית כמו של כולם. המכונית שלנו לא מיוחדת, היא אחת ממאות אלפים, כל אחת מאלו בגוון אחר של אפור. אז אנחנו מפרסמים אותה והטלפון לא מצלצל.
אנחנו פותחים את לוח המכוניות המשומשות באינטרנט שבו פרסמנו את המכונית שלנו, וקולטים שתוך כמה שעות המודעה שלנו (בה ממש השקענו כולל צילום של האוטו בשקיעה מול הים) ירדה למקום המאה ומשהו. מהבוקר עוד 37 מכוניות בדיוק כמוה פורסמו וחלקן טובות יותר, דפוקות פחות וזולות יותר. אז מה נעשה, נשב על המחשב כל היום? הלו, יש גם עבודה.
בעיה שנייה: יש גודש בכבישים, כלומר פקקים. להיות היום בעלים של מכונית משומשת או חדשה זה לא כבוד גדול, וזה ממש הופך לאט לאט להיות נטל. רוצים להגיע מנתניה לתל אביב במכונית? יש נתיב פלוס, אתם תעמדו בפקק כמו גדולים. רוצים סתם לנסוע ביום חול מפה לשם? תעמדו בפקק.
הרבה אנשים שחשבו בעבר על קניה של מכונית חדשה, או מכונית משומשת, חושבים כיום פעמיים אם לשים את הכסף על הכביש. על משהו שמאבד ערך, נשרט, נדפק ונפגע. דורש טיפולים יקרים וביטוח חסר פשרות. אז זו עוד סיבה למה כיום אנשים קונים פחות מכוניות משומשות ואת המכונית המשומשת שלכם במיוחד.
סיבה שלישית: נושא המימון והכסף. מה זה אומר? ובכן, פעם נהגנו לקנות מכונית עם הכסף שיש לנו ביד - חסכנו לשם כך. והנה ההיגיון שעומד מאחורי זה: יש לך שקל בכיס, אתה קונה מכונית בשקל שיש לך בכיס. אין לך כסף אבל בטוח שיהיה לך בהמשך? אתה מקבל מהבנק הלוואה וקונה עם מה שהבנק נתן ומשלם את הריבית כדי להקדים את הרכישה.
אבל היום זה שונה: כיום יבואני הרכב וחברות ליסינג מציעים "תשלומי בלון". זה אומר שעל המכונית שמים עשרים אלף שקל במקרה הרע, אחר כך יש תשלומים. למה לך זה משנה? כי אתה רוצה עבור המכונית המשומשת מזומן ביד, אולי איזה צ'ק בנקאי יפה עם ריח של חדש.
כלומר אתה רוצה שישים אלף שקל על מכונית בת שלוש. יופי לך. אבל מכונית מודל 2019 אפשר לקנות עם מקדמה של עשרים אלף ואז לקבל פריסה נוחה של תשלומים. כלומר מי שמוכר מכונית בשישים אולי שבעים אלף שקלים מתחרה מול מי שמוכר מכונית חדשה מהניילון בעשרים אלף שקל כביכול. לא נעים אבל כך נראה השוק שלנו כיום.
ועוד סיבה לקינוח: גופי הסחר הגדולים. מה לעשות שכיום עיקר העיסוק ברכב משומש נמצא בידיים של רשתות טרייד אין גדולות וממוסדות. להן יש תקציבי פרסום, להן יש אתרי אינטרנט, להן יש אנשי מכירות ועוד משהו חשוב: להן יש אחריות שהן נותנות, ועוד משהו קטנטן: מימון, יש להן מסלולי תשלום, כלומר הן מאפשרות לשים מקדמה ואת היתר הן מחלקות. ואתה? אתה רוצה צ'ק במקום ביד על עשרות אלפי שקלים. שורה תחתונה: כיום קשה למכור מכונית משומשת יותר מאי פעם, שרק יהיה בהצלחה.