שני פרויקטים תחבורתיים בעלי חשיבות הסתיימו בשבועות האחרונים בצפון. הראשון שבהם הוא מחלף כרמיאל מערב, הכולל הפרדה מפלסית מעל למסילת הרכבת. השני כולל את הרחבת כביש 79 לכל אורכו - כביש אדום בו נהרגו עשרות אנשים בשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
מחלף כרמיאל מערב
מחלף כרמיאל מערב
מחלף כרמיאל מערב
(דב קליין)
קו הרכבת לכרמיאל נחנך לפני כשלוש שנים וחצי ונקודת התורפה שלו הייתה מפגש כביש-מסילה בעת חציית כביש 784, סמוך לכניסה המערבית לכרמיאל. מלבד הסיכון שבמפגש, יצרה תשלובת הרמזורים והמחסום פקק תנועה שהפך לסימן ההיכר של האזור.
הקמת המחלף הייתה מתוכננת עוד לפני פתיחת הקו, אולם בתחילה הגישו תושבי הכפר בענה, שהמחלף עובר בתחומו, עתירה לבג"ץ. לאחר מכן, התנגד ראש עיריית כרמיאל להקמת המחלף על סוללות עפר המסתירות את הנוף, ודרש להקים את המחלף על גבי עמודים.
בחברת נתיבי ישראל, שהקימה את המחלף, אמרו כי מחלף עמודים יקר ב-100 מיליון שקל ממחלף על סוללות עפר. ועדת התשתיות הלאומיות והמדינה דחו את הדרישה, ונתיבי ישראל החלה לפני יותר משנתיים להקים את המחלף, שנפתח לפני כשבועיים. עם זאת, הקמתה של הזרוע האחרונה במחלף, הפנייה מכביש 85 מכיוון מערב (לכביש 784), החלה רק כעת, עם סגירת הכביש המקורי. בנייתה צפויה להסתיים בחודש יולי.
הפרויקט השני הוא השלמת הרחבת כביש 79 המתחיל בקריית ביאליק ומסתיים בנוף הגליל. לפני כשלוש שנים הסתיימה הרחבת הכביש בקטע סומך-שמשית, ואילו כעת הושלמה ההרחבה עד לכניסה לנצרת ולכיכר ריינה. בנתיבי ישראל אמרו כי העלות הכוללת של הכביש 2.5 מיליארד שקל, כאשר העבודות כללו הכפלת נתיבים, מפרדה קשיחה למניעת תאונות חזיתיות ותאורה לכל אורך הכביש. במהלך העבודות נסגרו כניסות ויציאות לא חוקיות, שהוחלפו במעברים חקלאיים ומחלפונים. אורך הכביש 32 קילומטר, ולאורך 28 מהם הוכשרה רצועה באמצע הכביש, בה תעבור הרכבת הקלה חיפה-נצרת.
בתוך כך אתמול הודיע משרד התחבורה כי חברת סופרבוס זכתה במכרז להפעלת קווי המטרונית במטרופולין חיפה ולפי הצהרת המשרד תרחיב את היקף השירות ב-50%. סופרבוס תפעיל את שלושת קווי המטרונית, המופעלים כיום על ידי חברת "דן צפון", ושני קווי מטרונית חדשים, בהם קו המנהרות (קו 4), המחבר את הקריות עם מרכזית חוף הכרמל ביציאה מחיפה, דרך מנהרות הכרמל וקו מטרונית חדש (קו 5) לעיר נשר, שיחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה.
במשרד ציינו המכרז החדש כולל הפעלת 120 מטרוניות, לעומת 100 מטרוניות כיום. במסגרת המכרז יופעלו 50 מטרוניות חשמליות, שיהוו כ-40% מצי הרכב של הזכיין ויאפשרו נסיעה מהירה ושקטה יותר. שאר המטרוניות יעמדו בתקן "יורו 6". המשמעות היא, לפי הודעת המשרד, שבעוד תשעה חודשים, תפעיל חברת סופרבוס את קווי המטרונית המופעלים כיום, בתוספת שיפורים נקודתיים, וכחצי שנה לאחר מכן תפעיל החברה גם את קווי השירות החדשים.