ישראל ממשיכה לפגר אחרי העולם המערבי עם רמת מינוע נמוכה באופן קיצוני, כך עולה מנתוני הלמ"ס שמתפרסמים היום (א'). נכון ל-2019, בישראל 394 כלי רכב לכל 1,000 תושבים. באוסטריה המספר כמעט כפול, באיטליה יש כ-900 כלי רכב מנועיים לכל 1,000 תושבים ואפילו בפינלנד ונורווגיה היקרות יש ככפליים ויותר כלי רכב ביחס למספר התושבים.
בשנה החולפת נוספו לכביש 105 אלף כלי רכב חדשים ונרשמה צמיחה של כ-3% במספר כלי הרכב המנועיים ל-3.6 מיליון בסך הכל, כ-3.1 מיליון מהם 'פרטיים' - כ-87.5% (עלייה קלה) בבעלות פרטית, 12.5% מליסינג, חברות או השכרה. יש לציין כי עצירת המכירות בחודש אפריל, הירידה התלולה במארס והצפי להמשך שנה איטי מבחינת מכירות, ישפיעו רק במעט על "תמונה הכביש" בניתוח שנתי.
אלא שלמרות מאות אלפי המכוניות החדשות שעולות לכביש מדי שנה, עם 356 אלף מהן רק במהלך 2019, מספר כלי הרכב החדשים שנוספו עומד על 105 אלף 'בלבד', שכן לדברי הלמ"ס, רבע מיליון מכוניות נגרעו ממצבת הרכב הפעילה כתוצאה מתאונות או התיישנות.
בהקשר זה ראוי להזכיר כי למרות מספר מרשים של כלי רכב פרטיים חדשים שנע בממוצע סביב ה-250 אלף בשנה בעשור הקודם, מאז 2015 נרשמת ירידה קבועה בקצב הגידול השנתי שעמד כבר על יותר מ-5%. הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל עומד על 6.8 שנים, ללא שינוי לעומת 2018 אך מבוגר יותר אפילו מהגיל הממוצע בשנת 2000.
נקודה חיובית המשפיעה דרמטית על מספר התאונות וחומרתן: רק 0.2% מכלי הרכב החדשים שעלו על הכביש במהלך השנה החולפת, לא צוידו כנדרש בחוק מאז חודש ינואר 2018 במערכת התראה על סטייה מנתיב וקרבה מסוכנת לרכב לפנים. כמעט כל כלי הרכב החדשים צוידו גם במערכת עזר לבלם (96.1%), ניטור לחץ אוויר בצמיגים (95.6%), הדלקת אורות אוטומטית (87%), התראה על הולכי רגל מלפנים (86.6%) ובלימה אוטונומית במצבי חירום (80.1%). כמחצית מכלי הרכב החדשים שעלו על הכביש ב-2019 כוללים זיהוי תמרורים ובקרת שיוט אדפטיבית.
נקודה חיובית נוספת, הפעם מבחינת איכות הסביבה: על הכביש הישראלי נעות כיום 177 אלף מכוניות היברידיות (מהן כ-12 אלף היברידיות-נטענות), זינוק של לא פחות מ-45% לעומת 2018 ויותר מפי ארבעה תוך מספר שנים. לשם השוואה, ב-2018 עמד המספר על 122 אלף בלבד, ב-2015 היו מעט פחות מ-40 אלף מכוניות היברידיות בישראל, רק 184 מהן נטענות.
פורסם לראשונה: 13:01, 10.05.20