כשלוש שנים וחצי המתין חלק לא קטן מעולם הרכב - ובמילים אחרות, מרבית שוק הרכב האמריקאי לצד רומנטיקנים ועכברי שטח בכל העולם - להשקתו של פורד ברונקו החדש. זה החל בהכרזה ראשונית, ובתחילת השנה עבר לטפטופי מידע וקדימונים שונים וכעת, הדבר האמיתי. אחרי כרבע מאה של היעדרות חוזר הברונקו לכביש, והפעם (גם) כרכב שטח מסוקס ששם על הכוונת את המלך האמריקאי הבלתי מעורער כבר עשרות שנים - ג'יפ רנגלר.
  • מה זה: רכב כביש-שטח 'כמו פעם', עם הבטחה לביצועים יוצאי דופן מעבר לאספלט לצד שימושיות יומיומית סבירה-פלוס. פורד מחזירה למעשה את השם 'ברונקו' לחיים, 25 שנים לאחר שהפסיקה את ייצור הדגם המקורי שהפך עם הזמן לקלאסיקה. כבסיס משמשת שלדת סולם קשוחה מטנדר ריינג'ר, עם מיתלי עצמות-עצה כפולות מלפנים, סרן חי מאחור וקפיצי סליל שנתמכים בבולמי זעזועים של בילשטיין.
  • איך הוא נראה בחוץ: בעיצוב הדגם החדש התמודדו אנשי פורד עם בעיה מוכרת בעולם הרכב, הניסיון להחיות דגם ישן וקלאסי במראה עכשווי, מבלי לאבד את הקסם 'של פעם' כדי למשוך כמה שיותר קהל מכור. לנד רובר דיפנדר החדש הוא דוגמה ממש עכשווית לניסיון כזה. בשנים קודמות פגשנו דוגמאות נוספות, החל במוצלחות יותר מבחינה שיווקית (כמו מיני ופיאט 500), ועד כישלונות די מפוארים (כמו פולקסווגן חיפושית). התוצאה: עיצוב שהוא הומאז' ברור לברונקו המקורי מאמצע שנות ה-60, כולל יחידות תאורה עגולות מלפנים עם שם הדגם מוטבע על הסבכה, מרכב זוויתי מאוד, גלגל רזרבי תלוי בגאון על דלת תא המטען ועוד. ישווק במרכב שלוש דלתות קצר ומקום לארבעה נוסעים, או מרכב חמש דלתות ארוך ומקום לחמישה.
  • איך הוא נראה מבפנים: תא הנוסעים וסביבת הנהג מתאימים כמובן לעידן הנוכחי. בתמונות (לפחות) נראים החומרים כאיכותיים ומגוונים, ובכל מקרה פורד מצהירה כי הם עמידים בחום וניתן לנקותם בקלות - תכונות שכל בעל רכב שטח שגם יורד לשטח, יעריך.
  • אבזור נוחות ובטיחות: יש כמובן צג-נתונים דיגיטלי בלוח המחווונים ומסך מגע ענק ("12) בגרסאות בכירות או צנוע יותר ("8) בגרסאות בסיס, לרבות מערכת מצלמות היקפיות. מערכות הבטיחות מוכרות מהיצרנית וכוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
  • שטיקים וטריקים: אין ספור. מהבולטים שבהם, אפשרות הסרה מהירה של גג ודלתות הצד ללא צורך בכלי ייעודי וחשוב לא פחות, מקום מסודר לאחסונם בתא המטען, אם תעדיפו לשמור את הדלתות, יש כאלה עם פתח אוורור במרכז. יש טבעות עיגון בפינות מכסה המנוע שמאפשרות התקנת כבל מהן לגגון יעודיי, כדי למנוע פגיעת ענפים בשמשה הקדמית בעת נסיעה בשביל סבוך. על הקונסולה הקדמית יש מסילה ייעודית להתקנה מצלמת אקשן או טלפון סלולארי לצורך ניווט בשטח (או סתם שיחה עם חברים בדרך אליו), יש חור ניקוז ברצפה כדי לאפשר שטיפת לכלוך, וזו רק ההתחלה.
  • מנוע-גיר-הנעה: על הכוח אחראים מנועי טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים בנפח 2.3 ליטר (270 כ"ס), או V6 בנפח 2.7 ליטר (310 כ"ס). תיבת 10 הילוכים אוטומטית לשתי גרסאות המנוע, או שבעה הילוכים ידנית רק במנוע הקטן, עם עם שישה הילוכים לנסיעה רגילה והילוך קצר נוסף לצורך זחילה איטית במיוחד. יש בחירה בין הנעה אחורית לכביש, כפולה-קבועה לכביש (כוח גם לפנים כשנדרש), או כפולה לשטח עם חלוקה שווה לפנים-אחור, והילוך כוח. יש ארבעה מצבי נהיגה לכביש (רגיל, חיסכון, ספורט ונוח) וארבעה לשטח (חול, באחה, בוץ-חריצים וזחילת סלעים). כאופציה: נעילה לדיפרנציאל האחורי והקדמי ואפשרות ניתוק מוט מייצב להגדלת מהלך מתלים.

מה בשטח: פורד תציע כאופציה צמיגי שטח אגרסיביים וענקיים של גודייר בגודל "35 (בין "30 ל-"33 בשאר הגרסאות) עם מנגנון נעילה כנגד פריקת חישוק (ביד-לוק) בנסיעה בלחץ אוויר נמוך. אלה יעניקו לברונקו מרווח גחון יוצא דופן של 29.4 ס"מ (21 ס"מ בגרסאות הבסיס) וזוויות גישה-נטישה טובות של 37-43.2 מעלות (29.8-35.5 בגרסאות הבכירות).
  • כמה גדול: בסיס הגלגלים של הגרסה הקצרה (שלוש דלתות) הוא 255 ס"מ ואלה לא פחות מתשעה ס"מ יותר מהרנגלר, בעוד אורכה הכולל עומד על 441 ס"מ, ב-2.5 ס"מ פחות מהמתחרה ג'יפ. אורכה של גרסת חמש הדלתות 481 ס"מ (קצר ב-7 ס"מ מג'יפ) וכך גם בסיס הגלגלים - 295 ס"מ - שקצר ב-6.5 ס"מ. הגובה של שניהם נע בין 182.5 ס"מ ל-187.5 ס"מ בהתאם לגרסה (ולצמיגים) ואלה 7 ס"מ פחות מהרנגלר בשני המקרים, אך ממד הרוחב שנע בין 193 ל-194 ס"מ בהתאם לגרסת האבזור נדיב ב-3.5 ס"מ.
  • כמה עולה: תג המחיר בארה"ב (לפני מסים) עומד על 30 אלף דולר (כ-100 אלף שקלים) לשלוש דלתות הבסיסי ועד 60 אלף דולר לחמש דלתות סופר-מאובזר. המחיר בארץ יהיה כפול ויותר.
  • מתי צפוי להגיע: הקלישאה לפיה שום דבר אינו בטוח עד שהוא קורה, תופסת כאן כמובן. לא רק שהצפי הוא שפורד תתמודד עם ביקוש אדיר בשוק הבית, אשר יזכה לעדיפות כמובן. ימי קורונה וחוסר ודאות כללי בעולם הרכב בפרט והכלכלה בכלל, מעניקים לכל תכנית תגית בע"מ. כך שמה שנותר לנו היא הערכת היבואנית: רבעון אחרון של 2021.
  • מתחרים ישירים בעולם ובארץ: מעל כולם, ג'יפ רנגלר המוכר שמשווק גם אצלנו. בכוונת של פורד רואים רק אותו, אבל כמובן שמפה ומשם תקווה היצרנית לנגוס גם במכירות טנדרים קרביים (בארה"ב בעיקר), אולי אפילו הדיפנדר החדש.
15 צפייה בגלריה
ג'יפ רנגלר JL רוביקון
ג'יפ רנגלר JL רוביקון
ג'יפ רנגלר JL רוביקון
(צילום: ניר בן זקן)
מה חושב ערוץ הרכב: אנחנו אוהבים רכבי שטח, והברונקו פורט על כל המיתרים הנכונים עם מראה שמעורר חשק לעזוב הכל ולצאת למדבר, בדיוק כפי שהתכוונו יוצריו ובדומה למתחרה הגדול מבית ג'יפ. אין לו אמנם את ההילה הכובשת וההיסטוריה העשירה של האויב מבית קרייזלר, אבל בניגוד לזה האחרון שמתעקש לשמור על סביבת נהג ונוסעים עתיקה וזוכה על כך לטונות של ביקורת, הברונקו עשוי להתגלות כאלטרנטיבה לאנשים שאינם מוכנים להתפשר על נוחות ושימושיות. בארה"ב הוא עומד להפוך לכוכב-על, אצלנו זה יהיה תלוי מאוד במחיר.