• שנת הלימודים נפתחת מחרתיים ורק היום אושר תקציב לשיפור בטיחות בסיס מוסדות לימוד
  • משרד התחבורה טוען שבקשות שהגיש לא נענו ומאשים את האוצר, אך מסרב להציג את הבקשות
  • האישור כעת מונע את שיפור הבטיחות בעתיד הקרוב, גם אם מלוא הכספים אכן יעברו לרשויות
1 צפייה בגלריה
משמרות זה"ב בסמוך לבית הספר אלונים בפרדס חנה.
משמרות זה"ב בסמוך לבית הספר אלונים בפרדס חנה.
משרדי ממשלה מתקוטטים, הציבור משלם
(צילום: צוריה זאבי ,TPS)
מחדל מוסדות הלימוד: בעוד יומיים (יום ג') תיפתח שנת הלימודים אך התקציב לשיפור הבטיחות סביב מוסדות הלימוד אושר רק היום (א'). מדי שנה מועברים 25 מיליוני שקלים על-ידי משרד התחבורה לרשויות המקומיות לצורך שיפור תשתיות בטיחות סביב מוסדות חינוך אלא שהשנה, כך נודע ל-ynet, הוגשה הבקשה לוועדה שמאשרת את התקציב רק החודש ואושרה רק היום. במשרד התחבורה טוענים אמנם כי הגישו לאוצר בקשות מוקדם יותר אך אלה לא נענו, אלא שבמשרד האוצר מכחישים זאת וטוענים כי הבקשה הוגשה "לפני מספר ימים ואושרה בזמן שיא". בקשת ynet ממשרד התחבורה לקבל את הפניות שהוגשו בעבר, לא נענתה.
במענה לשאילתא של ח"כ בועז טופורובסקי, אמר בשבוע שעבר סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, כי "יש נוהל מיוחד, זה נקרא 'שותפים לדרך'. הוא נותן תוספת של 25 מיליון שקל לשנה לרשויות המקומיות לסביבת בתי הספר. (בעזרת התקציב) בסביבות ה-500 מטר שסביב בתי הספר אפשר (להתקין) מעקות בטיחות, פסי האטה, לסמן מעברי חצייה ולבצע ולשים מדרכות". מקלב גם ציין כי סך התקציב השנתי לרשויות מקומיות הוא 200 מיליון שקלים ומתוכו אישר האוצר רק 128 מיליון שקלים.
מקלב התייחס באריכות וביסודיות במליאת הכנסת לסוגיות הבטיחות בדרכים בסביבת מוסדות לימוד אלא שבשונה ממנו, אנשי המקצוע ממשרדו - כך נודע ל-ynet - פנו לוועדת החריגים רק בחודש האחרון, ולכן התקציב אושר רק היום, יומיים לפני תחילת שנת הלימודים. ספק אם האישור שניתן היום יועבר לרשויות המקומיות לפני תחילת שנת הלימודים וגם אם כן, לא ברור מה יספיקו לעשות בו בימים שנותרו.
מקור ברשויות המקומיות הסביר ל-ynet כי התקציב מחולק באופן דיפרנציאלי לרשויות מקומיות, בעיקר לרשויות חלשות ועניות. ודווקא שם מדובר בכספים הכרחיים לשמירה על תלמידי בית הספר. גורם במשרדי הממשלה הסביר כי הרשויות המקומיות חייבות על-פי דין לטפל בליקויים ומדובר בתקציב משלים מטעם משרד התחבורה, שכאמור לא הגיע השנה. לפי תגובת משרד התחבורה, גם לא בשנה שעברה.
מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, אמר כי "אי העברת הכסף לרשויות בזמן לטובת שיפור בטיחות הדרך אל בית בית הספר, היא חלמאות שעלולה לעלות בחיי אדם. מדובר בכסף קטן שמיועד לצביעת מעברי חצייה או סילוק מפגעי בטיחות בסביבת מוסדות החינוך. את ההורים המודאגים ואת הילדים לא מעניין מי לא העביר את הכסף בזמן וזו תעודת עניות לשני משרדים כל-כך גדולים, שלא מצאו עדיין סכום כל-כך פעוט למען הבטיחות של הילדים שלנו".
יש להזכיר כי בתצפית רחבת היקף שביצעו בעמותת אור ירוק ופורסמה ב-ynet, נסקרו 64 מוסדות לימוד ב-40 רשויות מקומיות. תצפית זו גילתה כי ב-35% מבתי הספר שנבדקו לא היה סידור בטיחותי להורדה בטוחה של התלמידים או לחציית הכביש (משמרות זה"ב או מתנדבים הורים שמורידים באופן בטוח).
נתוני הלמ"ס שפורסמו אודות תאונות הדרכים בשנת 2019 הדגישו את פגיעותם של ילדים וקשישים הולכי רגל. 78% מהולכי הרגל נפגעו במעבר חצייה, מתוכם 15% במעבר חצייה ובו רמזור. שליש מההרוגים ב-2019 שנהרגו בעת חציית כביש הם הולכי רגל שחצו במעבר חצייה. מבין הילדים עד גיל 14 שנפגעו בעת חציית כביש בשנה זו, 73.3% נפגעו במעבר חצייה
עיבוד נתוני הלמ"ס בעמותת אור ירוק מגלה כי רוב הילדים שנהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים, נהרגו כהולכי רגל. כ-30 אלף ילדים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון. 6,726 ילדים נפגעו כהולכי רגל (23%) ו-665 ילדים כאשר רכבו על אופניים (2%). 318 ילדים נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים, מהם 171 ילדים נהרגו כהולכי רגל (56%).
מה אנחנו חושבים: בישראל נהרגים בכל שנה שישה ילדים לכל מיליון ילדים באוכלוסייה, כפול מהממוצע במדינות ה-OECD. במקום לעשות הכל כדי לשנות את הסטטיסטיקה, התקציב הכמעט זניח לשיפור הבטיחות בסביבת בתי הספר מאושר יומיים לפני פתיחת הלימודים. מי שייפגעו אלו בעיקר רשויות חלשות ועניות שלא מסוגלות לממן את תיקון הליקויים בעצמן. סיפורו של מחדל.
תגובת משרד התחבורה: "בתחילת 2020 פנה המשרד לוועדת חריגים וביקש לאשר סכום של 50 מיליון שקלים עבור השנים 2019 ו-2020, אולם למרות פניות חוזרות ונשנות תקציב זה לא אושר. לפני כחודש פנה המשרד שוב לוועדת החריגים לאישור הסכום, אולם רק עתה ועדת החריגים אישרה כמחצית הסכום שביקש משרד התחבורה. נכון להיום טרם הועבר אישור סופי ממשרד האוצר באשר למחויבותם לתקצב את 25 מיליון השקלים שאושרו בוועדת החריגים".
תגובת משרד האוצר: "הבקשה הגיעה רק לפני מספר ימים וביום ראשון תאושר סופית. מדובר בזמן שיא".