איגוד יבואני הרכב מפרסם היום (ד') את דו"ח המסירות הרשמי והמלא לעשרת החודשים הראשונים של השנה. עד כה נמסרו בישראל 195 אלף מכוניות חדשות, כ-37 אלף פחות מהתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-16%. בחודש החולף נמסרו בישראל כ-14.5 אלף מכוניות חדשות, 500 מכוניות יותר מאוקטובר 2019.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברשימת המותגים הנמכרים ביותר כמעט ואין שינוי מבחינת סדר הדירוג, למעט כניסתה של רנו למקום העשירי - הודות למכירת 140 מכוניות יותר - על חשבון שברולט. כל המותגים בעשיריה הראשונה ממשיכים לסבול מירידות חדות שנעות בין 9% למיצובישי ועד 35% לניסאן. הצומחות היחידות - סקודה וסיאט.
גם בין מותגי היוקרה אין שינויים. אודי (3,130) מובילה את מצעד המכירות לפני מרצדס (2,856) וב.מ.וו (1,982). הראשונה עם קיטון של 15%, השניה עם ירידה קלה של 4% בלבד והשלישית עם צניחה של 20% במכירות. וולוו (1,565) רביעית ברשימה והיא היחידה ששומרת על נתוני מכירות דומים לאשתקד, בעוד לקסוס (1,299) ירדה אף היא ב-7%.

המרוויחות...

שוק מתכווץ, סגר מלא, אולמות נטושים, ובכל זאת יש מי שעשה חיל השנה ביחס לאשתקד. הסיבות לכך מגוונות ונובעות לעיתים מ-2019 בינונית ויישור הסטטיסטיקה, אבל המספרים מרשימים בכל מקרה. אצל סיאט למשל, המזנקת הגדולה השנה בעשירייה הראשונה עם צמיחה של 20%+. גם הודות לבסיס רחב לקוחות פרטיים רחב ויציב יחסית לשוק הליסינג, וכמובן הזכייה (המשותפת) במרכז רכבי הקצינים הצה"לי.
גם המותג הסיני MG המשווק כאן דגם אחד בלבד (ZS) הצליח השנה ורשם גידול מרשים של 28%, עם כמעט 1,300 מכוניות מתחילת השנה. מחצית מהן של הגרסה החשמלית, מה שהופך אותו בקלות לרכב הנקי מזיהום הנמכר בישראל. לפני ימים אחדים הוצגה גרסת בסיס זולה (עוד) יותר שלו והנתונים עד סוף השנה בוודאי לא ייפגעו מכך. או סקודה, היחידה בחמישיה המובילה עם שיפור. צנוע אומנם (4%+) אבל כזה שגורם קנאה עזה בהנהלות מתחרותיה הישירות.
או שברולט, המציגה גידול קל (6%) למרות שלא הנחיתה כאן דגמים חדשים בתקופה האחרונה. ואם מוסיפים לנתונים את טנדר הסילברדו (שאינו נכלל בדו"ח בגלל הכרתו כמשאית), מדובר בעליה של כ-10% בהשוואה לאשתקד. אחרונה חביביה היא פורשה, המצליחה לשווק כאן גם מכוניות במחיר של דירה בפריפריה. בעשרת החודשים הראשונים של השנה מסרה היבואנית כ-140 מסירות, גידול מרשים 17%.

...והמפסידות

למרות שמרבית המותגים לא רוו נחת השנה, יש בכל זאת כאלה שמתמודדים לא עם ירידה אלא עם צניחה חופשית. למשל ניסאן שספגה את הירידה הגדולה ביותר (35%-) בקרב מותגי העשיריה הראשונה. זה לא מפתיע, שכן היא סובלת מהיצע רכבי פנאי מיושן, וכולם רוצים רכב פנאי. או סוזוקי, אף היא עם היצע דגמים ותיק ועד לא מזמן נעדר מערכות בטיחות מתקדמות כציוד תקני. שני אלה הביאו עימם צניחה תלולה במכירות (32%-).
והונדה גם. היצרנית היפנית הגאה, בעבר סופר-פופולארית בישראל, נחתכה לחצי. אף היא סובלת מהיעדר דגמים אטרקטיביים בקטגוריית הפנאי, וגם ממחירה הגבוה יחסית של הג'אז החדשה שעשויה הייתה לסייע לה.
הפתעה מסוימת היא דאצ'יה, המותג הבסיסי שנהנה מתגי-מחיר נמוכים אמור היה לעשות חיל בתקופת חוסר ודאות כלכלית, אבל לא כך הדבר. היצע דגמים מצומצם לצד הפסקת שיווק דאסטר אוטומטי הביאו לצניחה של 37% במכירות. וזה המון. אחרונה היא פיאט שמשווקת כיום רק את ה-500 המיושנת על נגזרותיה, וסובלת מגילו המתקדם של הדובלו המסחרי. 500 חדשה צפויה להגיע אך נראה שתג המחיר שלה יהיה גבוה משמעותית ולכן גם העתיד כאן אינו ורוד.
פורסם לראשונה: 15:38, 04.11.20