• קיה מתחילה לשווק בישראל את הסלטוס, רכב פנאי חמישי(!) במספר
  • בצפון אמריקה לשם יועד הוא הקטן ביותר בארסנל של קיה. אצלנו הוא נחשב לבינוני בגודלו
  • מחיר הבסיס עומד על 134 אלף שקל, הגרסה הבכירה תעלה 141 אלף
מה יש לנו לומר על החדש: עוד לפני מבחן דרכים ראוי ורק מהתרשמות ראשונית - הסלטוס לא באמת מחדש משהו. יכול להיות ששבענו דגמי פנאי מסוגו אחרי כל-כך הרבה שנות ספורטאז' וטוסון, מהם הוא קטן במעט. שכן מעבר למראה מעט יוצא דופן וסביבת נהג שמבהירה מה שוק היעד העיקרי שלו, הוא עוד אחד בחניית הכמו-SUV-אבל-קטן ובלי-שטח העמוסה להתפקע של קיה בפרט ושוק הרכב בכלל. תג המחיר? לא יזעזע את השוק. האבזור נאה, אך מאכזב בסעיף מערכות הבטיחות. בגדול, מצטרף נוסף לחבורה שצפוי להמכר היטב בהתחשב במוניטין של היבואנית והעדפת הקהל.
מי נגד מי: רכבי פנאי המציפים את הכביש מייצרים בדרכם תת-קטגוריות לכאורה, בניסיון לייצר בידול כלשהו שיסייע במכירות. תשכחו מקטגוריות מוכרות כמו סופר-מיני, משפחתיות ומשפחתיות-גדולות. כאן הגדרת הקטגוריה לא ממש רלוונטית. שכן בגדול מדובר בעוד אחד לרשימה מתארכת והולכת שלא ברור אם צריך להתייחס אליה במובן של גודל פיזי, או מחיר, בסיס גלגלים או סוגי מנוע וכו'.
הסלטוס לדוגמה ממוקם מול המתחרים היותר-יקרים בקטגוריית רכבי פנאי קטנים כמו פיז'ו 2008 וסקודה קאמיק. מצד שני, הוא גדול מהם ומול דגמים בקטגוריה מעל, הוא לפתע מתומחר בצניעות. הוא ארוך מהסקודה למשל ב-13 ס"מ וגבוה ממנו ב-8 ס"מ, אבל בסיס הגלגלים שלו דווקא קצר ב-2 ס"מ. מצד שני, נפח תא המטען שלו ענק – 468 ליטר, דומה לספורטאז' הגדול והיקר ממנו. יתכן גם שחוסר הבהירות הזו תהיה יותר מובנת אם נזכיר שהוא תוכנן לשווקים שאינם אירופה, והושק ראשית דווקא בהודו, עם הפנים לארה"ב וקנדה.
מנוע שונה: עוד עדות לעובדה שהסלטוס מיועד לצפון אמריקה היא המנעות ממנוע צנוע נפח ומוגדש המאפשר נתוני צריכת דלק ומיסוי מחמיאים, ובחירה במנוע 2.0 ליטר בנזין (הגם שמתוחכם יחסית) עם 149 כ"ס. תיבת הילוכים רציפה עם יחסים קבועים מראש, ההנעה קדמית. הביצועים על הנייר דומים ליחידות מוגדשות של מתחרים אירופאים: זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות ו-190 קמ"ש מרביים.
מה יש בו, ואיך הוא שומר: גרסת הבסיס מצוידת במסך מגע בגודל "8, מצלמת נסיעה לאחור, חימום מושבים, חישוקי "17 קלים וצביעה דו-גונית למרכב. לגרסה הבכירה מסך מגע גדול יותר ("10.25), מפתח חכם ואפשרות התנעה מרחוק (יעיל כמו המושבים לחורף קנדי, וגם לקיץ ישראלי) למשל עד חצי שעה, ריפודים משולבי עור ופתחי מיזוג אחוריים. אבזור הבטיחות בשתי הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית והתראת ערנות נהג. אבל, בקרת שיוט אדפטיבית חשובה והתראת שטחים מתים היעילה בעיקר לשמירה על רוכבי דו גלגלי שקיימת בצפון אמריקה, לא הגיעו משום מה לגרסה המקומית.