• משרד התחבורה אישר לחברת חוצה ישראל להקים ארבעה מפרצי חניה נוספים בכביש 6
  • בכל מפרץ יהיו חנויות נוחות, שירותים ציבוריים ופינות ישיבה ועמדות טעינה לרכב חשמלי
  • העבודה על המפרצים תחל בחודש הקרוב ומתוכננת להסתיים עד סוף 2021
1 צפייה בגלריה
הדמיית מפרץ החניה החדש
הדמיית מפרץ החניה החדש
הדמיית מפרץ החניה החדש
(טוטם הדמיה ואנימציה בע"מ עבור חוצה ישראל)
משרד התחבורה מקדם ארבעה מפרצי מנוחה חדשים עם חנויות נוחות ועמדות טעינה לרכב חשמלי לאורך כביש 6. שרת התחבורה, מירי רגב, אישרה תכנית של חברת חוצה ישראל, לפיה יוקמו שני מפרצים בין מחלף ניצני עוז למחלף חורשים, ושניים בין מחלף שורק למחלף קריית גת, משני הכיוונים. מפרצי המנוחה, שישמשו נהגי רכב פרטי, משאיות ואוטובוסים, ייבנו בגבול רצועת הדרך.
יש להזכיר כי תכנון החנויות דורש תיקון של תוכנית המתאר של כביש 6, בהתבסס על תוכנית המתאר הארצית - תמ"א 42 - המצויה בהליכי אישור בוועדות התיכנון הארצית. לאחר השלמת תהליך האישור, צפויה חוצה ישראל לצאת במכרזים להפעלת חנויות הנוחות ועמדות הטעינה.
כל מפרץ יהיה באורך של כקילומטר ויכלול שירותים ציבוריים ופינות ישיבה. המפרצים, כמקובל לאורך דרכים מהירות באירופה, ישמשו גם את נהגי הרכב הכבד למנוחה המחוייבת על-פי חוק - עצירה של חצי שעה לאחר נהיגה של ארבע שעות ברציפות, או עצירה של שעה אחרי שש שעות נהיגה, אם בכוונתם להשלים תשע שעות נהיגה יומיות.
במשרד התחבורה מאמינים כי העובדה שכביש 6 מהווה ציר מרכזי לנסיעות לצפון ולדרום המדינה, תהפוך גם את עמדות הטעינה שבמפרצים לפופולריות בקרב נהגי מכוניות חשמליות, ולמקור הכנסה עבור חברות הטעינה. כיום יש רק שתי נקודת מנוחה מסודרות, אחת בכל כיוון לאורך 185 הק"מ של הכביש, בתחנות הדלק בשפלה בין מחלף נשרים למחלף שורק, ובצפון בין מחלף ניצני עוז למחלף באקה.
הפרויקט, בעלות של 80 מיליון שקלים, מתוכנן להשתלב במערך מתקני שקילת המשאיות האוטומטיים שיזמו משרד התחבורה וחוצה ישראל בכביש 6, כאשר משאיות שהמערכת תזהה כנושאות בעומס יתר, יחויבו לעצור במפרץ המנוחה הבא לשם בדיקה בידי המשטרה.
במקביל מקדמת חוצה ישראל, הממונה מטעם משרד התחבורה על כבישי האגרה, הקמת תשעה מפרצי חירום לאורך הכביש שיתבססו על הרחבת השול, ויאפשרו עצירה בטוחה של רכב כבד שסובל מתקלה טכנית, או רכב פרטי שסובל מתקר. העבודה על מפרצי החירום תתחיל בחודש הקרוב ומתוכננת להסתיים עד סוף 2021.
"מפרצי המנוחה והחירום יצמצמו את מרחקי הנסיעה בין תחנות העצירה האפשריות בכביש וישפרו את הבטיחות והרווחה של משתמשי כביש 6", אמרה השרה רגב. "מאחורי התוכנית עומד גם חזון כלכלי-עסקי המבקש למקסם את הנכסים של המדינה. רווחי הפרויקט יחזרו אל קופת המדינה וישמשו בין היתר לשיפור התשתיות".
מה אנחנו חושבים: המחסור במפרצי מנוחה לאורך הכבישים המהירים והעמוסים שלנו הוא בעיה בטיחותית ותיקה. המדינה ידעה לחייב נהגי רכב כבד לעצור למנוחה, רק לא דאגה להם למפרצים מתאימים, שרואים בכל כביש מהיר באירופה. טוב שמתחיל טיפול בכביש 6, ושרת התחבורה צריכה להיות מעורבת אישית כדי שמפרצים לא יתקעו בוועדות התכנון, ועכשיו ליזום עוד כאלה, בעיקר לאורך כביש 90 המסוכן.