• עיריית תל אביב הציבה אולטימטום לחברות השכרת הקורקינטים: הצמידו קסדה לכלי עד אמצע ספטמבר
  • פיילוט שערכה חברת wind העלה כי רק שליש מהרוכבים אכן עושים שימוש בקסדות האלה
  • הבעיה הגדולה והצפויה של שוכרי הכלים השיתופיים: היגיינה
האם דרישת עיריית תל אביב ממפעילות הקורקינטים השיתופיים להצמיד קסדות לכלים כדי להבטיח רכיבה בטוחה, אכן מעשית ותגרום לרוכבים להשתמש בהן? לחברות הקורקינטים השיתופיים בתל אביב הוצג אולטימטום לפיו עד אמצע ה-15 בספטמבר עליהן להציג לעירייה את הפתרונות הטכנולוגיים שגיבשו ואשר יאפשרו להצמיד קסדה לכל קורקינט. זאת כדי שגם רוכבים שלא נושאים עימם קסדה אישית, יוכלו למלא את הוראות החוק לרכוב רק עם קסדה, שהוכחה כחיונית בהקטנת פגיעות ראש קשות בעת נפילות ותאונות.
חברת השכרת הקורקינטים Wind השלימה בחודש האחרון 13 ימי פיילוט עליו דיווחנו בעבר, ובמסגרתו הוצמדו קסדות שיתופיות ל-50 קורקינטים ברחבי הערים תל אביב ורמת גן, וכעת נתוני הפיילוט נחשפים. לפי Wind, בכלים שהשתתפו בניסוי בוצעו באותם ימים 2,635 נסיעות (כ-4 נסיעות ביום בממוצע לכלי), כאשר רק ב-851 או 32.3% מהן, שחררו המשתמשים את הקסדה מהכלי, צעד הדרש כדי לחבוש אותה.
יש להזכיר כי החשש המרכזי היה שרוכבים לא יסכימו לחבוש קסדה שיתופית עקב בעיית ההיגיינה הכרוכה בכך, בעיקר בימים של מגפת הקורונה. ובעיה זו אכן הוצפה על-ידי המשתמשים במסגרת הפיילוט. 63% מהרוכבים שהשתתפו בסקר שנשלח אליהם לאחר הרכיבה ציינו כי נדרש פתרון בסוגיית ההיגיינה. בתשובה לשאלה האם היו משתמשים שוב בקסדה שיתופית השיבו 33.3% בחיוב, בעוד 14.3% השיבו "אולי" ויותר ממחצית הרוכבים השיבו שיעשו זאת רק אם ימצא פתרון לסוגיית ההיגיינה.
38% מהמשתמשים ציינו כי בחרו לרכוב על הקורקינטים האלה דווקא בגלל הקסדה המוצמדת, אחוז דומה ציין כי השימוש בקסדה שיתופית מאוד נוח עבורם, 23.8% אמרו כי השימוש נוח למדי. בהשוואה בין קסדה שיתופית לקסדה אישית אמרו 76% מהרוכבים כי מדובר ברעיון מצוין שימנע מהם להטלטל עם קסדה במשך היום ויחסוך דאגה לאחסונה. 10% אמרו שישתמשו רק בקסדות אישיות.
"מצאנו שבוצעו יותר נסיעות על קורקינטים עם קסדות שיתופיות מוצמדות מאשר נסיעות על שאר הקורקינטים, אומר יוחאי עבאדי, מנכ"ל Wind ישראל. "אנחנו מעבדים את התגובות וההערות שקיבלנו מהמשתמשים וממשיכים לחפש כל העת פתרונות לבעיית ההיגיינה לצד הגברת השימוש בקסדות אישיות".
ומה אנחנו חושבים: הניסיון להצמיד קסדה לכל קורקינט שיתופי היה יומרני עוד לפני פרוץ הקורונה, שרק הגבירה את החששות של רוכבים משימוש בקסדה ציבורית. קסדות האופניים והקורקינטים קלות וזולות, אין בעיה לחבר אותן לתיק האישי, ולהבטיח שיהיו זמינות לכל רכיבה, ואפשר לעודד מכירה של קסדות בפיצוציות וסופרמרקטים בעיר לטובת הזמינות. אם העירייה באמת רוצה לקדם את בטיחות הרכיבה, ולא רק להפעיל את התיק על חברות הקורקינטים, היא צריכה לעשות שני דברים אחרים: להאיץ של סלילת שבילי האופניים, כולל על חשבון מסלולים ברחובות, ולהגביר את האכיפה נגד מי שרוכב ללא קסדה.