חשבתם שהמצב בשוק הרכב המקומי היה גרוע בשנה החולפת? צדקתם, אבל תראו מה קרה באירופה. בעוד שוק הרכב המקומי צנח ב-15.5% במהלך שנת קורונה הראשונה לספירה, מדינות אירופה רשמו צניחות תלולות בהרבה. בסך הכל נרשמה ירידה כוללת של כ-24% במדינות השוק, עם חיתוך מסיבי במספרים בעיקר במדינות הגדולות.
3 צפייה בגלריה
פקקים ב כביש מהיר בצפון מזרח צרפת גל חום ב אירופה
פקקים ב כביש מהיר בצפון מזרח צרפת גל חום ב אירופה
כבישי אירופה התמלאו, אבל בקצב מופחת
(צילום: AFP)
כך למשל רשמה ספרד ירידה של יותר מ-32%, איטליה איבדה כ-28% וצרפת 25.5%. ובעוד שבישראל מדובר בעשרות אלפי מכוניות לכל היותר, במדינות אלה מדובר במאות אלפים. באיטליה וצרפת מסמלת הירידה חיתוך של יותר מחצי מיליון מכוניות חדשות בכל אחת, בספרד "רק" כ-400 אלף.
*נתוני הירידה באחוזים מעוגלים מעלה
באופן טבעי, גם יצרניות הרכב השונות - ובעיקר האירופאיות - סבלו קשות בשנה החולפת. פולקסווגן, קונצרן הרכב הגדול בעולם, איבד 21.6% בסך הכל עם סיאט כמפסידה הגדולה של הקבוצה (26%-) ופורשה כשורדת הסבירה (10.3%-). PSA הוא קונצרן הרכב השני בגודלו במכירות אירופאיות, ושם נרשם הפסד של קרוב ל-30%. המפסידה הגדולה ולא במפתיע היא האחות החדשה יחסית אופל-ווקסהול, עם ירידה של יותר מ-40% אשתקד, בעוד DS רשאית לראות עצמה כמעט כמרוויחה, עם ירידה של 11.6% בלבד.
*נתוני הירידה באחוזים מעוגלים מעלה
רנו איבדה יותר מ-25% ובניכוי לאדה ואלפין שהתרסקו אשתקד אך מוכרות במספרים זעומים, המפסידה הגדולה היא דאצ'יה שנחתכה בכמעט 30%. יונדאי שמרה על ירידות סבירות יחסית ונמוכות מהשוק כולו, עם קיה שנאלצה לוותר על כ-15% ויונדאי שירדה ב-21.5%. קונצרן FCA שקשר את גורלו השבוע בזה של PSA, רשם אף הוא יותר מ-25% ירידה עם אלפא רומיאו כמפסידה הגדולה (31.4%), בעת שפיאט ירדה "רק" ב-25%.
בישראל נמסרו אשתקד 214,544 מכוניות חדשות, לעומת 253,938 ב-2019, ירידה בשיעור של 15.5%. יונדאי שמרה ב-2020 על מיקומה בראש טבלת מסירות (33,565) לפני טויוטה (28,756), קיה (25,483), סקודה (17,908) ומיצובישי (12,895). מבין חמשת המותגים נמכרים ביותר, סקודה הייתה היחידה שמסירותיה לא נפגעו בשנה החולפת, בניגוד לטויוטה וקיה שירדו ב-20%, יונדאי שאיבדה 17% מהמסירות ומיצובישי 10%.
טויוטה קורולה הייתה הנמכרת ביותר עם 12,290 מסירות, יונדאי איוניק סיימה שנייה (9,882) ואחריה קיה פיקנטו (8,036), יונדאי i20 (עם 6,764), קיה נירו (5,752), טויוטה ראב4 (5,200), סקודה קודיאק (4,956), קיה ספורטאז' (4,924), יונדאי טוסון (4,807) ומיצובישי אאוטלנדר (4,750).