עולם הרכב המושבת בחלקו הגדול נרתם למאבק בקורונה ועובר לייצור רפואי. פסי הייצור של יצרניות הרכב הגדולות מסביב לעולם מושבתים בחלקם הגדול, למעט אלה שבסין החוזרת במהירות לתפוקה כמעט-מלאה. כל היצרניות הבהירו כי סגירת פסי הייצור נועדה לשמור על בריאות עובדיהן, אך חלקן אישר כי בעיות חמורות בשרשרת אספקת חומרי גלם לצד קריסה כמעט טוטאלית של רכש רכב חדש, "סייעו" להן לקבל את ההחלטה על סגירה מלאה.
2 צפייה בגלריה
עולם הרכב עובר לייצר מכונות הנשמה
עולם הרכב עובר לייצר מכונות הנשמה
עולם הרכב עובר לייצר מכונות הנשמה
(צילום: AFP)
המשמעות היא שפסי הייצור פנויים כעת לתמיכה במאמץ העולמי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, על ידי הגדלת מלאי מסכות ההגנה ומכונות ההנשמה, מהם יש מחסור עולמי חמור.
ג'נרל מוטורס האמריקאית נקלעה בימים האחרונים לקרב תקשורתי עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אשר הגיב תחילה בשאננות להתפשטות הנגיף אך כעת מאשים אותה בחוסר סיוע ואף הוציא צו ייעודי לחברה המורה לה לתמוך במאמץ. GM אכן הודיעה כי תתחיל לייצר כבר באפריל - יחד עם יצרנית ציוד רפואי - מכונות הנשמה על פס הייצור באינדיאנה ובקצב של 10,000 יחידות בחודש למשך 20 חודשים. במקביל תתחיל לייצר מסכות פנים במישיגן, בקצב של כ-50 אלף יחידות ביום, עם פוטנציאל להכפיל זאת אם יידרשו לכך.
2 צפייה בגלריה
 נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ - היה שאנן, עכשיו קצר רוח
 נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ - היה שאנן, עכשיו קצר רוח
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ - היה שאנן, עכשיו קצר רוח
(צילום: AP)
יצרנית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא קרובה לסיום משא ומתן עם שתי חברות חיצוניות המייצרות מכונות הנשמה. לצד זאת היא אמורה להתחיל בייצור מגיני פנים באמצעות מדפסות תלת-מימד כבר השבוע, ומסננים ייעודיים למסכות פנים.
טסלה האמריקאית שהותירה תחילה את פסי הייצור פתוחים למרות לחץ כבד מצד מדינת קליפורניה ובזמן שיצרניות אחרות סגרו אותם, הודיעה כי תפתח מחדש את המפעל לייצור פאנלים סולאריים בניו יורק, לטובת מכונות הנשמה. עוד הבהירו בחברה כי רכשו בסין 1,255 מכונות הנשמה ומעבירים אותן כעת למרכזים רפואיים בצפון אמריקה.
מהינדרה ההודית הודיעה כי היא מסייעת ליצרניות מכונות הנשמה במאמץ לפשט את תהליך ייצורן ובכך לסייע בהגברת קצב הייצור, כולל במפעלים של יצרנית הרכב המושבתת.
פולקסווגן אשר הודיעה כי היא מפסידה כשני מיליארד יורו מדי שבוע עקב סגירת פסי הייצור, אמרה כי היא בוחנת אפשרות של הדפסקה בתלת-מימד של חלקי מכונות הנשמה נחוצים.
פורד הודיעה כי תשתף פעולה עם חטיבת מוצרי הרפואה של קונצרן ג'נרל אלקטריק ועם 3M לטובת ייצור מכשירי הנשמה, ובמקביל בודקת אפשרות לתכנון מכונות אותן ניתן יהיה להרכיב על פסי הייצור המושבתים. עוד אמרו כי הם עשויים להתחיל לייצר מסכות הגנה שונות במפעל במישיגן, בקצב של כ-100 אלף בשבוע.
פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית תעבור לייצר מסכות פנים בקצב של כמיליון בחודש, כך הודיעה הנהלת החברה אשר במפתיע הבטיחה לחלק אותן לאנשי הצלה ועזרה ראשונה כמו גם צוותי רפואה בבתי חולים אמריקאיים, ולא באיטליה הסובלת קשות מפגיעת הנגיף.
BYD הסינית מעדכנת כי פתחה את מפעל מסכות ההגנה הגדול בעולם בו תייצר בקצב של לא פחות מ-5 מיליון יחידות ביום. SAIC הסינית שמשתפת פעולה עם GM בייצור דגמי מכוניות עבור השוק הסיני בעיקר, כמו גם GAC שהחלה לאחרונה לשווק מכוניות בישראל, הודיעו כי ייצרו מסכות פנים באחד מפסי הייצור העיקריים שלהן.