בקצרה:
  • החיבור בין כביש 5 לנתיבי איילון יהיה קל יותר לאוטובוסים ורכב עם נוסעים
  • שני גשרים חד-נתיביים יחברו תוך מספר שנים את הצירים המרכזיים
  • שימוש בנתיב שלא כחוק יגרור קנס בגובה 500 שקלים
חברת נתיבי איילון החלה בשבועות האחרונים בבניית צמד גשרים חדשים שיחברו את כביש 20 וכביש 5 באזור גלילות. הגשרים יאפשרו מעבר מהיר בין שני הכבישים המרכזיים, שבשעות העומס יוכל לקצר את זמן הנסיעה בכרבע שעה.
אלא שהגשר הכפול, שנבנה בעלות של 95 מיליון שקל, לא יהיה פתוח לכולם. הוא מיועד לאוטובוסים וכלי רכב רבי תפוסה, כלומר כאלה שבהם לפחות נהג אחד ושני נוסעים, כמו בנתיב 3+. נהגי מכוניות פרטיות ונהגי מוניות שנוסעים לבדם לא יורשו לנסוע בו, ומי שיעשה כן צפוי לקנס בסך 500 שקל.
הגשרים נבנים בידי חברת אשטרום כחלק מפרויקט הנתיבים המהירים לאורך נתיבי איילון, שמוסיף לכביש העמוס במדינה נתיב מיוחד בשני כיווני הנסיעה, שבו תובטח לדברי החברה מהירות של 70 קמ"ש גם בשעות העומס. זאת כדי לקצר את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ולעודד את הציבור להשתמש בה במקום ברכב הפרטי.
"מדובר בפרויקט הנדסי מורכב של בניית צמד גשרים באורך של 650 ו-800 מטר מעל מסילת רכבת המרכזית בארץ, ובלי להפריע לפעולתה", מסביר עוזי לוין, סמנכ"ל הנתיבים המהירים בנתיבי איילון. "לכל אחד מהגשרים יהיו 10 נציבים (תומכים, א"ע) בגובה של 30 מטר מעל פני האדמה ועוד 22 מטר תת-קרקעיים".
בעוד שפרויקט הנתיבים המהירים כולו יושלם עד 2025, הגשרים החדשים צפויים להיפתח כבר ב-2024. בנתיבי איילון בוחנים כעת שורה של פתרונות טכנולוגיים אוטומטיים שיאפשרו לזהות במהירות איזה רכב עומד בקריטריונים לנסוע בגשרים, כדי להימנע מפתרון העמדה עם שומר אנושי שנבחר לקבלת פטור מתשלום בכניסה לנתיב המהיר מכיוון ירושלים.
הפרויקט שנבנה עבור משרד התחבורה בעלות כוללת בסך 3.7 מיליארד שקל כולל גם שני חניוני ענק בשפיים ובאזור ראשון לציון, שיכילו 26 אלף מקומות חנייה, שבהם יוכלו נהגים להשאיר את רכבם הפרטי ולהיכנס לתל אביב ב-200 אוטובוסים חשמליים או ברכבת, כשדרוג לנתיב המהיר הקיים בכניסה המזרחית לתל אביב בכביש מספר 1.
מה אנחנו חושבים: ההחלטה להעלות לגשר החדש רכב פרטי עם שני נוסעים נוספים נראית דמיונית בזמן הקורונה, אבל ריאלית יותר כשזוכרים שהוא יפתח רק בעוד ארבע שנים, הרבה אחרי שכולנו אמורים להיות מחוסנים. הקורונה הקטינה את עומסי התנועה, אבל כשהיא תמוגר והמשק יתאושש משהמשבר הכלכלי שיצרה, הפקקים יחזרו וכך גם החיפוש לאלטרנטיבות לרכב הפרטי.