משבר הקורונה עצר את שוק הרכב בחריקת בלמים, אבל לא בלם אותו לגמרי. לפחות עד החמרת תנאי הסגר לפני כשבועיים (סוף מרס), מגרשי המכירות שנותרו פתוחים עדיין קלטו לקוחות שחלקם אכן רכשו רכב משומש או חדש עם "אפס קילומטר". אבל השאלה הגדולה שמרחפת מעל הענף, ותשפיע ללא ספק גם על שווי המכוניות המשומשות שלנו, היא מה יקרה אחרי הפסח, כאשר הסגר ישתחרר והמשק יתחיל כנראה לחזור לפעילות.
4 צפייה בגלריה
פקק
פקק
האם המשומשת שלנו תאבד מערכה?
(צילום: שי אורמן)
"המשימה הראשונה שלנו ברגע שהתחיל המשבר והתחלנו לשלוח אנשים לעבוד מהבית, הייתה לקנות עוד מחשבים ניידים, לדאוג לקווי תקשורת", אומר אייל גור, מנכ"ל שלמה אחזקות, חברת האם של חברת הליסינג וההשכרה שלמה סיקסט. "בשנים האחרונות השקענו הרבה באתרי גיבוי למערכות שלנו, מה שלא היה זול אבל עכשיו אנחנו מרגישים כמה זה משתלם. אנחנו חושבים אפילו איך לנהוג כשיתפרץ הנגיף הבא, שעשוי להיות עוד יותר קטלני. שוק השכרת הרכב, שבו אנחנו פועלים, ספג מכה. פסח שהיה אחד משיאיו גם בהשכרות בארץ וגם בחו"ל, כבר אבוד. אני עוד מקווה שמשהו יתאושש בקיץ".
4 צפייה בגלריה
אייל גור
אייל גור
אייל גור - מנכ"ל שלמה אחזקות
(ישראל הדרי)
גור מעריך שאופי הביקושים לא ישתנה דרמטית גם אחרי היציאה מהסגר. "הביקוש למכוניות ההיברידיות יימשך, כשהחיסכון בדלק מאזן את התייקרות המכוניות בגלל עליית המס. המכוניות החשמליות יכנסו לשוק במספרים גדולים, מהר יותר מכפי שלקח למכוניות ההיברידיות, אבל לא בבת אחת ולא השנה. לפני 2023־2024 לא נראה מכירות חשמליות במספרים גדולים באמת בישראל. הביקוש לרכבים האלה מגיע בינתיים בעיקר מאידאולוגיה סביבתית ומחברות שרוצות ללמוד את הנושא ולקחת כמה מכוניות בודדות".
המשבר צפוי להשפיע על העדפות הרוכשים. עם ביקוש גדל למכוניות קטנות-זולות ולהיברידיות שכבר אפשר למצוא במגרשים, כמו טויוטה יאריס ואוריס, וקיה נירו. ג'יפונים כמו מיצובישי ASX, סוזוקי ויטארה וסוזוקי קרוסאובר צפויים להיות יותר מבוקשים כרכב יד שניה, על ידי לקוחות שבעבר היו מעדיפים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, הגדולים, היקרים והפחות חסכוניים מהם.
4 צפייה בגלריה
אורן אלעזרא
אורן אלעזרא
אורן אלעזרא - מנכ"ל אלבר
(אבשלום ששוני)
אורן אלעזרא, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה אלבר, מצייר תמונה דומה. "יש ביקוש להיברידיות וגם לרכבי דיזל בזכות עלויות השימוש, והוא יהיה משמעותי גם בהמשך", אומר אלעזרא, שהחברה שלו עוסקת גם בייבוא קטנועי דיאלים ואופנועי הארלי דייוידסון. "בסוף אנשים צריכים מכוניות. הם צריכים להתנייד. בטח על רקע הפגיעה בתחבורה הציבורית, והחשש של רבים כעת לנסוע ביחד עם אחרים.
"סביר להניח שתהיה פגיעה במכירות הרכב החדש, הרבה בגלל חוסר היצע עקב עצירת ייצור של המפעלים באירופה, ביפן ובארה"ב, וחזרה איטית לשגרה. בדו-גלגלי אנחנו כבר רואים עלייה בביקושים בגלל הצורך בשליחויות, וסביר שהמצב יימשך כאשר יותר ויותר אנשים יחפשו אופציה תחבורתית זולה ועוקפת פקקים, שיכולה לחסוך להם נסיעה בתחבורה ציבורית. ראינו את זה גם במשבר הקודם, ב-2008, שוק המשומשות לא נעצר".
השמאי לוי יצחק היה אחד הראשונים שהקפידו על הוראות הסגר, ועבר לנהל את המחירון הלאומי מביתו. הנתונים הראשוניים שבאים לידי ביטוי במחירון אפריל מראים שגם שוק היד שנייה מתנהג אחרת. "יש שינוי, אבל שוק היד השנייה הוא לא כמו הבורסה, שמחירי המניות בה מתרסקות. מהבדיקות שלנו בקרב מי שפרסמו רכבים למכירה, עולה שאף אחד לא הסכים לחתוך מהמחיר כדי למכור.
4 צפייה בגלריה
לוי יצחק
לוי יצחק
לוי יצחק - מר מחירון
(דנה קופל)
"פה ושם יש תנודות, אבל אין קריסת מחירים. אין הרבה עסקאות, אבל אנשים לא מוכנים למכור בהפסד גדול. הם יודעים ששיא המשבר יעבור, ומוכנים לעכב את המכירה ובלבד שיקבלו מחיר קרוב למה שרצו". גם לוי מתאר תמונת ביקושים דומה לזו שבמגרשי חברות הליסינג. "ההיברידיות וההיברידיות-נטענות נמצאות בראש רשימת הביקושים. אחרי זה מכוניות קטנות וג'יפונים".