• דור שביעי למי שתמונתה מופיעה שנים ארוכות מתחת להגדרה "מכונית הנוסעים הטובה בעולם"
  • עיצוב נועז בהתאם לקו ההרפתקני יחסית של היצרנית, עם המון טכנולוגיית-שיא ואמצעי בטיחות
  • תנחת בארץ ברבעון הראשון של 2021. יש להניח שכל המשלוח הראשון יוזמן זמן רב מראש
(מרצדס S קלאס החדשה - גרסה מקוצרת)
ממש בגדול, אבל ממש: ה-S קלאס היא ממש לא רק ספינת הדגל היומרנית של מרצדס. שכן היא נחשבת כבר כמעט יובל שנים - מאז הוצגה לראשונה, כמעט ללא הפסקה לאורך דורותיה - למכונית הנוסעים הטובה בעולם. כזו שפעם אחר פעם שילבה פיתוחים וחידושים והמצאות ולמעשה העשירה את התעשייה ומשכה אחריה את המתחרות. ראשית יצרניות יוקרה, אחר כך גם עממיות יותר. מה שמסביר מדוע מתחרותיה העיקשות ביותר של מרצדס, ולא רק הן, נושאות עיניים לכל אירוע השקה חדש של ה-S האחת והיחידה. וזה גם מסביר מדוע העזו אנשי מרצדס לייצר לא פחות מ-83 עמודים בתיק העיתונות - פי כמה מהמקובל.
על כל הקופה: מרצדס S האחרונה נראתה דינמית ויוצאת דופן בקטגוריה המצומצמת והרלוונטית של הטריו הגרמני שכולל גם את אודי וב.מ.וו. והחדשה הלכה עוד צעד אחד קדימה מבחינה זו, עם לא מעט אומץ והרבה אלמנטים מדגמים קטנים ונועזים יותר בפורטופליו של היצרנית. וזה לא רק עניין של אסתטיקה. ה-S מציגה מקדם גרר מהנמוכים בתעשיית הרכב עם נתון יוצא דופן (0.22cd), בין היתר הודות לידיות פתיחת דלתות נשלפות חשמלית, חישוקים שעוצבו במיוחד להפחתת מערבולות, רצפה מתוכננת היטב ומסיטי רוח ייעודיים.
מעט מתגים, הרבה מסכים: מרכב המכונית הוא אמנם סוג של אבולוציה לדור קודם, אבל סביבת הנהג והנוסעים שונתה לחלוטין. כמקובל כיום, סוללת מסכים היא חלק בלתי נפרד מרשימת האבזור. כאן עם שניים לנהג ושלושה לנוסעים מאחור. מרצדס טוענת שניתן כך לוותר על 27 מתגים פיזיים, כולל על חוגת השליטה המיותרת בקונסולה המרכזית. חלק מהמסכים הם בטכנולוגיית Oled עם תצוגה איכותית יותר וצריכת חשמל נמוכה בהשוואה ל-LCD. רגע, יש עוד. תצוגת נתונים עלית (Hud) על השמשה הקדמית מול הנהג מאפשרת טכנולוגיית מציאות רבודה, למשל הקרנת חיצי הכוונה לכיוון הנסיעה הרצוי.
והטכנולוגיה ממש לא נעצרת שם. זיכרון מערכת השליטה של מרצדס (MBUX) הוגדל ב-50% כדי לתמוך בעוד מערכות, עם תמיכה ב-27 שפות שונות לתפעול מערכות, אותן ניתן לבצע גם במחוות יד או תנועות גוף הנהג - למשל פתיחת וילונות הצללה בעת שהנהג מסובב את ראשו לאחור. מסך המגע הענק בקונסולה המרכזית ("12.8) ניתן לנעילה על-ידי קוד, אצבע, או קול המאפשרים גם להתאים את המערכות השונות להעדפות הנהג.
הרשימה נמתחרת עוד ועוד ולכן נציין רק מספר מערכות נוספות יוצאות דופן. למשל תאורת אווירה (ממנה אנחנו סולדים בדרך כלל) שכוללת 250 יחידות לד פזורות בתא ומשמשות גם להתראה (למשל הבהוב באדום עז בעת ניסיון פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי), או 19 מנועים חשמליים לכל מושב קדמי האחראים על כיוון ו-10 תוכניות עיסוי, מערכת שמע סופר מושקעת מבית בורמייסטר עם לא פחות מ-30 רמקולים, כולל במושבים.
ניתן יהיה לבחור בגימורי פנים שונים, כולל דיפון עץ בסגנון יאכטה. לדברי מרצדס, 120 מהרכיבים עשויים מחומרים ממוחזרים, כפליים מהדגם המוחלף. כאופציה ניתן להזמין שני מושבים אחוריים מתכווונים חשמלית, עם חימום, קירור ועיסוי ואפשרות כיוון מתקדמת לזווית המסעד והדום הרגליים.
כמעט אוטונומית: מרצדס מציידת לדבריה את ה-S באפשרות נהיגה אוטונומית ברמה 3 כאשר זו תאושר. המשמעות היא נהיגה ללא ידיים על ההגה בנתיבים ייעודיים, במהירות של עד 60 קמ"ש בתנועה צפופה או בכביש מהיר. להערכת היצרנית, בעוד כשנה יאושר השלב האוטומנומי הבא וגרמניה תהיה הראשונה לזכות בו. בנוסף יש לה אפשרות לחניה אוטונומית מלאה בחניונים גם ללא נהג מאחורי ההגה. יש להזכיר כי אודי וב.מ.וו השיקו כבר מערכות דומות ב-A8 וסדרה 7 בהתאמה.
בסעיף הבטיחות יציעו הגרמנים כל מערכת אפשרית ומוכרת כמובן, לרבות יחידות תאורה קדמיות המצוידות כל אחת ב-1.3 מיליון יחידות מיקרו-מראה המאפשרות אלומת אור מדויקת פי 100 מיחידות תאורת לד רגילות. בנוסף היא מקרינה סימני אזהרה על הכביש כמו לאספלט מושלג או קפוא, עבודות בהמשך הדרך, הולך רגל או מכונית מלפנים, אזור מוגבל במהירות ועוד (שימו לב לתמונה). רכיב נוסף שמוצע ב-S בגרסת בסיס הגלגלים הארוך היא כרית אוויר ליושבים מאחור המותקנת בגב המושבים הקדמיים.
גדולה יותר וקלה יותר: במקרה של גרסת לונג הנרכשת הרבה יותר, ה-S גדלה ב-3.5 ס"מ לאורך (529 ס"מ), 2 ס"מ לרוחב (192 ס"מ), סנטימטר לגובה (150 ס"מ) ו-5 ס"מ בבסיס הגלגלים (321.5 ס"מ). גם הגרסה הרגילה גדלה, ואף יותר. ארוכה ב-5.5 ס"מ (518 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-7 ס"מ (310.5 ס"מ). לתא המטען נוספו 20 ליטר בשתי הגרסאות (530 ליטר). למרות הגידול בממדים, מכונית הענק שוקלת כמה עשרות ק"ג פחות.
מערך המיתלים כולל (כמובן) כריות אוויר כציוד תקני, או את מערכת E-Active Body Control המתקדמת המתחשבת בנתונים שמזינות מצלמות סריקת דרך ומתאימה את פעולת המתלים (עד 1,000 פעמים בשניה) לספיגת שיבושים, במקביל להטיית המרכב לתוך הפניה (עד 3 מעלות) כדי להקטין את הכוחות הפועלים על הנוסעים. עוד נוספת אפשרות להגבהה מהירה של המרכב ב-8 ס"מ כדי לאפשר לקורת האורך הקשיחה לספוג את המכה בתאונה צדית. גם מערכת זו הוצגה זה מכבר באודי A8.
מרצדס תציע גם היגוי אחורי אקטיבי, בזווית גדולה מהמקובל של עד 10 מעלות. במהירות נמוכה הגלגלם האחוריים פונים בזווית הפוכה לקדמיים ובכך מתאפשרת הקטנת קוטר הסיבוב בכ-2 מטר, עם 10.5 מטרים בסיס הגלגלים הקצר או 10.9 מטרים לבסיס הגלגלים הארוך. כדי לקבל מושג, אלה נתונים צנועים מה-A קלאס הזעירה לצדה. במהירות גבוהה הגלגלים האחוריים פונים במקביל לקדמיים ומשפרים בכך את היציבות הכיוונית.
המכונית הוצגה, המנועים החשובים לא: למרות שה-S עומדת לפתוח פרק חדש גם בסעיף המנועים, בינתיים היא מוצגת עם סוללה מוכרת וחסרת השראה, גם אם מאוד יעילה, משובחת ומוערכת, היישר מהדגם היוצא. החל בדיזל עם שישה צילינדרים, נפח של 3.0 ליטר ו-286 כ"ס או 330 כ"ס (S350d ו-S400d בהתאמה) שכנראה לא ישווקו כאן, דרך מנועי בנזין עם 367 כ"ס או 435 כ"ס ב-S450 ו-S500 בהתאמה. כולם עם תיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה-קבועה, למעט הדיזל הצנוע שמוצע גם עם הנעה אחורית בלבד.
(גרסה מפורטת למתעניינים, בעלי המון זמן פנוי לצפייה)
באופן מקורי, מרצדס בוחרת לשמור לשלב מאוחר יותר - לא מאוחר מדי - את כוכבי ההנעה שלה. למשל V8 כפול-מגדשים בנפח 4.0 ליטר עם מערכת היברידית קלה ושני דגמים היברידיים-נטענים. הראשון יתבסס על בנזין-שישה-צילינדרים ומבטיח לא פחות מ-100 ק"מ נקיים מזיהום. במילים אחרות, חלק לא קטן מרוכשי הרכב לא יאלצו לתדלק את הרכב במהלך שבוע העבודה בו יוסעו מהבית למשרד ובחזרה. המנוע השני מעניין לא פחות. V8 שעובר טיפול נמרץ ב-AMG ואמור לשחרר יחד עם התוספת החשמלית לא פחות -800 כ"ס. בקלות הדגם הסדרתי החזק ביותר שמרצדס יצרה.
מה אנחנו חושבים: כפי שהערכנו בכל פעם בה התייחסנו בעבר ל-S החדשה, הפער מול הדורות הנוכחיים של ב.מ.וו סדרה 7 ואודי A8 שבעבר נתנו פייט, גדל לממדים מבהילים. אפשר כמעט לומר שנכון לכעת, ה-S נמצאת בקטגוריה אחת מעליהן - כמעט בכל מובן. אז נכון, ציפינו להתאכזב מעט ממערכות בטיחות שלא פרצו גבולות ידועים והתאכזבנו גם מהעובדה שהמנועים הבאמת מסקרנים (עדיין) לא הוצגו. לעומת זאת, כעת אנחנו יודעים בדיוק איך היא נראית ומה היא יודעת לעשות. וזה המון. לא משהו שלא היינו מצפים ממי שמבטיחה להיות שוב מכונית הנוסעים הטובה בעולם. רק ניאלץ לנהוג בה לפני שנוכל לאשר.