• כבר למעלה מעשור שתעשיית הרכב מתבקשת לצמצם סכנות בכלי רכב חשמליים והיברידיים
  • נסיעה עירונית חרישית עם מנוע חשמלי מסכנת הולכי רגל ובעיקר עיוורים
  • פעם אחר פעם מקבלות היצרניות אישור לדחיית שילוב צליל מלאכותי ומזהיר
  • בארה"ב הן קיבלו כעת דחייה נוספת של חצי שנה
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 - תחוייב לייצר רעש
(צילום: אודי עציון)
מה אנחנו חושבים: לחברות רכב יש קשרים מצוינים בקרב גורמי חקיקה בכל מדינה בה מיוצרים כלי רכב - וגם בכאלה שלא ממש, כמו ישראל למשל. אחרת, אין ספק שחובת ייצור רעש מנוע (או אזהרה) מלאכותי במכוניות חשמליות והיברידיות, בנסיעה עירונית ובמהירות של עד 40 קמ"ש נניח, הייתה הופכת זה מכבר לחוק בכל העולם. וחשיבות היישום גדלה במהירות שיא עם הצמיחה המהירה במספר כלי הרכב בעלי מנוע חשמלי חרישי בכל העולם, לצד הפופולאריות הגואה של תחבורה זעירה פרטית דוגמת קורקינט ואופניים חשמליים על הכביש הציבורי. האמת, נמאס כבר מהדחייה הזו והכניעה המביכה לחברות ענק. מדובר בבטיחות אלמנטרית שעלותה אפסית, עשו מעשה וזהו.
יצרני רכב אמריקאיים יקבלו חצי שנה נוספת במהלכה יידרשו להתאים דגמים חשמליים והיברידיים לרגולציית "מכוניות שקטות", במסגרתה ייצרו המכוניות צלילי התרעה שנועד להזהיר הולכי רגל מפניהן - כך מדווחת רויטרס. גם כאן, הסיבה לדחייה הנוספת שקיבלו היצרניות מוסברת במגפת הקורונה וסגירת פסי הייצור בחברות לשבועות ארוכים במהלך החודשים האחרונים.
בנוסף, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב, ה-NHTSA, מבקשת את התייחסות הציבור לבקשה לדחות את שילוב המערכות האלה בשנה נוספת, בהתאם לבקשה שהגישו בחודש אפריל האחרון מספר יצרניות בצפון ארה"ב, בהן ג'נרל מוטורס, טויוטה ופולקסווגן. יש להזכיר כי התאריך האחרון לשילוב מערכות אלה היה מחר (1.9).
ברויטרס מזכירים כי הקונגרס האמריקאי החליט עוד ב-2010 כי מכוניות בעלות מנוע חשמלי שקט ישמיעו רעש מלאכותי כדי להקטין את הסכנה שהן מייצרות להולכי רגל (ובעיקר עיוורים) ורוכבי אופניים, כשהן נעות במהירות נמוכה מ-30 קמ"ש. ממשל אובמה קבע את 2018 כתאריך יעד, הסיט זאת ל-1.9.2019, אך הרשות לבטיחות העניקה ליצרניות שנה שלמה, שאמורה הייתה כאמור להסתיים מחר (ג').
לפי הערכות, יישום החוק במכוניות המשווקות בארה"ב יעלה לחברות סכום של כ-40 מיליון דולר מדי שנה, מרביתו לשילוב מעין רמקול העמיד לפגעי מזג אוויר בחלקו החיצוני של הרכב. הסכום שאמורה המערכת לחסוך בהקטנת מספר הפגיעות מוערך ב-250-320 מיליון דולר מדי שנה. לפי ה-NHTSA, הסיכוי של מכונית חשמלית או היברידית להיות מעורבת בתאונת דרכים עם הולכי רגל גבוה ב-19% מזה של מכונית עם מנוע בנזין או דיזל "רגיל". יש להזכיר בהקשר זה כי נתונים אלה אינם מתחשבים בפרופיל השונה - אם יש כזה - של נהג רכב חשמלי או היברידי.
על חקיקה ליישום צליל התרעה מרכב חשמלי-היברידי לחצה בשלהי העשור הקודם הפדרציה האמריקאית לעיוורים. בתעשיית הרכב התנגדו מיד וטענו כי הוא יחייב התקנת רמקול שעשוי ליצור הפרעה סביבתית בשכונות מגורים. ה-NHTSA כינס ב-2008 ועידה שמטרתה הייתה לדון בנושא וערך שני מחקרים עוקבים. ב-2009 קבע מחקר שמכוניות חשמליותל והיבריות מסתכנות כפליים בתאונה עם הולך רגל ואילו מחקר נוסף מ-2011 העריך כי הסיכון גבוה ב-35%.