בקצרה:
  • ישווק בשתי גרסאות טווח והספק מנועי חשמל
  • הבסיס זהה ל-F150 רגיל, המחיר נמוך מהממוצע
  • בדלק מוטורס מפתיעים: יגיע גם לישראל
פורד מחשמלת את הרכב הנמכר ביותר בתולדותיה ואחד הדגמים הפופולריים כבר עשרות שנים בשוק הרכב האמריקאי, הטנדר פורד F-150 שלא מגיע ארצה. בכך מרחיבה פורד את היצע כלי הרכב המסחריים-חשמליים שלה גם מעבר לאוקיינוס, לאחר שהציגה לפני כחצי שנה עבור השוק האירופאי פורד טרנזיט ללא מנוע בעירה פנימית. ה-F-150 Lightning (ברק), יגיע לייצור סדרתי רק בעוד כשנה ולקראת סיומה צפוי להגיע גם ארצה. זאת למרות שדגמי F-150 אחרים אינם משווקים בארץ באופן סדיר.
בניגוד ליצרניות צעירות דוגמת טסלה או ריביאן, רשימה סינית ארוכה וחלק מהאירופאיות, גם בפורד בוחרים לשמור על עיצוב מסורתי שלא ייצור בעיה עבור קהל לקוחותיה העצום והשמרן. למעשה מדובר ב-F-150 רגיל עם מספר מאפיינים ייחודיים לרבות פס תאורה לכל רוחב החרטום, חישוקים בעיצוב ייחודי וסבכה קדמית אטומה בשלוש גרסאות מראה.
פורד מציבה מנוע חשמלי לכל זוג גלגלים, בגרסת טווח רגיל (Standard Range) בסיסית עם 426 כ"ס ו-107 קג"מ קג"מ, גרסת טווח מוגדל (Extended) מייצרת 563 כ"ס ומומנט זהה. הזינוק מעמידה ל-96 קמ"ש (60 מייל לשעה) עומד על כ-4 שניות בלבד.
טווח הנסיעה נע בין 375 ק"מ בגרסת הטווח הרגיל ו-490 בטווח המוגדל. בהתאם, גם קצב הטעינה שונה בשתי הגרסאות: טעינת סוללות מ-15% ל-80% בעמדה אולטרה-מהירה (150 קילוואט) ימשך 44 דקות בגרסת הטווח הסטנדרטי או 41 דקות בגרסת הטווח הארוך. עמדת 50 קילוואט הנפוצה דורשת המתנה של שעה וחצי (טווח רגיל) או שעתיים (מוגדל) עבור טעינה זהה. עמדה ביתית תדרוש משך טעינה של 10 עד 19 שעות, בהתאם לזרם החשמל.
5 צפייה בגלריה
פורד F150 לייטנינג
פורד F150 לייטנינג
פורד F150 לייטנינג
למרות תוספת משקל משמעותית של הסוללות (פורד אינה מפרסמת עדיין את הנתון), כושר ההעמסה עומד על בין 816-907 ק"ג בהתאם לגרסה עם כושר גרירה שנע בין 3.5 ל-4.5 טון, בשני המקרים נתונים מרשימים. תא מטען קדמי נוסף עם פתיחה חשמלית מציע נפח אחסון של 400 ליטרים וכושר נשיאה של 181 ק"ג. חיישני עומס יחודיים יציגו לנהג את המשקל שהועמס על הרכב, ובאמצעותם יחושב טווח הנסיעה הריאלי.
5 צפייה בגלריה
פורד F150 לייטנינג
פורד F150 לייטנינג
פורד F150 לייטנינג
מידות הטנדר דומות מאוד לאלה של גרסת הבנזין עם בסיס גלגלים זהה של 370 ס"מ, אורך של 591 ס"מ (תוספת של כ-2.5 ס"מ), מרווח גחון של 22.5 ס"מ (קטן בס"מ), גובה של 200.5 ס"מ ורוחב של 203 ס"מ ללא מראות. זוויות גישה ונטישה, 25.4 ו-24.2 בהתאמה, נותרו זהות.
פורד תשווק את הטנדר החשמלי בארבע גרסאות אבזור ותכלול בתא הנוסעים בין היתר מסך מולטימדיה גדול ("12) עד ענק ("15.5) עם תפעול קולי באמצעות Alexa של אמזון, לוח מחוונים דיגיטלי ("12), מצלמות היקפיות, אפשרות לפתיחת הרכב באמצעות הטלפון הנייד ומערכת חיבור-נגרר אוטומטית השולטת על ההגה, דוושת התאוצה והבלמים. פורד גם מבטיחה יכולת נהיגה חצי-אוטונומית מתקדמת.
כמו ה-F-150 הרגיל שהוצג לאחרונה, גם החשמלי יהיה מסוגל לספק אנרגיה למקור חיצוני ובמקרה של הפסקת חשמל, כך פורד, יוכל לספק חשמל לשימוש ביתי למשך שלושה ימים (בשימוש ממוצע של 30 קוט"ש ביום) ולהיטען בחזרה מהרשת הביתית לאחר חזרה לשגרה.
כדי להקל עוד יותר את המעבר לטנדר חשמלי, מהלך שללא ספק ייתפס כבעייתי עבור לא מעט לקוחות פוטנציאליים, מבהירה פורד כי מחיר הכניסה - 40 אלף דולר - יהיה נמוך משמעותית ממחיר ממוצע אותו שילם רוכש F150 בנזין בארה"ב שעמד ב-2020 על 56 אלף דולר. לשם השוואה, מחיר הכניסה של טנדר ההאמר החשמלי יעמוד על כפליים בדיוק, בעוד שמחיר הטנדר החשמלי של ריביאן יתחיל -67.5 אלף דולר.

לדגמי פורד בקטלוג iCar