בקצרה:
  • חודש אפריל 2021 היה חזק פי 10 בהשוואה לאפריל 2020
  • אין שינוי במובילות השוק, אך יחסי הכוחות בין המותגים השתנו
  • משבר כלכלי? שוק היוקרה ממשיך לגדול
1 צפייה בגלריה
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
(צילום: מוטי קמחי)
כמעט 25 אלף מכוניות חדשות (24,832 אם לדייק) עלו על כבישי ישראל בחודש אפריל, מספר שלא כולל משאיות, אוטובוסים, מוניות, כלי רכב דו-גלגליים ורכב שהגיע ארצה בייבוא אישי ומקביל ומתקרב כך ל-30 אלף. השוואה לחודש אפריל אשתקד אינה רלוונטית כמובן, שכן לפני שנה מצא עצמו שוק הרכב בהדממה כמעט מוחלטת ומרבית המותגים מכרו מכוניות במספרים דו-ספרתיים בלבד, כולל הבכירים שבהם.
אבל לשליש הראשון של אשתקד, או זה של 2019, כן והיא מלמדת על מגמה ברורה - עם כ-125 אלף מכוניות חדשות בארבעה חודשים בלבד, שוק הרכב שובר שיא נוסף השנה ומעמיד מספרים שאיש לא צפה. למעשה, כמעט כל המותגים המשווקים בארץ נהנים השנה מזינוק משמעותי במכירות ובאופן לא מפתיע.
ולכן נתמקד בסקירה הזו בהבדלים בנתח השוק של כל אחד מהם. נתון חשוב ומעניין לא רק לנו ולכם, אלא גם למנהלי המותגים ובעלי חברות המחזיקות בזיכיון לשיווק בישראל. שכן המספרים האבסולטיים - הנמוכים יחסית - הנמכרים כאן כמעט ואינם משנים למרבית מותגי הרכב. חלקם בשוק משנה מאוד.
נתחיל במובילת השוק הכמעט נצחית, יונדאי. שם נרשמת עליה של 0.6% בנתח השוק, העומד כעת על לא פחות מ-15.7%. האחות לקונצרן קיה וזו המדורגת שלישית בטבלת המכירות, דווקא איבדה השנה חצי אחוז אך היא עדיין עומדת על 11.7%.
במילים אחרות, הקונצרן הדרום-קוריאני מחזיק בנתח אדיר של 27.4% ממכירות הרכב בישראל כשכל מכונית רביעית העולה כחדשה לכביש היא מתוצרתו. ועוד מילה אחת על יונדאי. המותג העלה על הכביש המקומי קרוב ל-20 אלף מכוניות חדשות בארבעה חודשים, יותר מכפי שמכרו כל שאר המותגים (למעט קיה וטויוטה) במהלך כל שנת 2020.
גם טויוטה (0.5%+), מאזדה (0.7%+), פיז'ו (0.8%+) וסובארו (0.5%+) הגדילו את כוחן היחסי לעומת השנה שעברה. מי הפסיד נתח שוק וצריך לתת דין וחשבון? הירידות הבולטות שייכות לפולקסווגן שאיבדה חצי אחוז, מיצובישי (1.1%-) וסוזוקי (1.2%-).
מה עם מותגי היוקרה? אודי, מרצדס ולקסוס שמרו על כוחן היחסי, ב.מ.וו (0.5%+) הגדילה אותו בפלח שוק שצמח כולו מ-7.1% ל-8.5% - גידול משמעותי שנשען בחלקו על מותגים חדשים, בהם ג'נסיס וטסלה אך גם על הבנת מותגי היוקרה כי גם באזורי מחיר נמוכים יותר כדאי להם להיות נוכחים.
ומה עם מותגים חדשים? טסלה המדוברת לא מסרה מכוניות נוספות ונעצרה על 230 מכוניות מחודש מרץ. מותג הספורט קופרה שחדר ארצה מסר עד כה 214 רכבים לנהגים נלהבים, ג'נסיס שרואה עצמה מתמודדת כשווה מול גרמניות מסרה 59 מכוניות, מותג החשמליות אייוייז מסר 20 ו-SERES של טלקאר מסרה 5.
ומה על מותגי ספורט? פורשה רשמה זינוק אדיר ל-105 מכוניות השנה (לעומת 73 אשתקד) עם עלייה של קרוב ל-30% לה אחראים דווקא דגמי הספורט 911 ו-718 ופחות רכבי הפנאי. מזראטי האיטלקית מסרה 28 השנה לעומת 12 אשתקד, בזינוק מרשים מאוד. אבארט עלתה מ-13 ל-19, פרארי משתי מכוניות בתקופה המקבילה אשתקד לתשע השנה ואסטון מרטין עם שתי מכוניות לעומת אחת.

לעוד חדשות רכב באתר iCar