בקצרה:
  • לפני שנתיים נערך מבחן נהיגה אוטונומית עם ארבע מערכות, הפעם עם 17
  • קדילאק שוב ניצחה את טסלה בפער נקודות גדול, בעוד האחרות סוגרות את הפער
  • הביצועים של טסלה היו הטובים ביותר אך היא כשלה שוב במספר סעיפים חשובים
טסלה שוב לא במקום הראשון במבחן למערכות נהיגה אוטונומיות, קדילאק שוב הביסה אותה - וזה רק חלק מהסיפור. לפני כשנתיים פרסם מגזין הצרכנות האמריקאי קונסיומר ריפורטס מבחן למערכות עזר, המסייעות לנהיגה אוטונומית בטוחה. ארבע מתמודדות בלבד השתתפו במבחן הראשון מסוגו בהן וולוו, ניסאן, קדילאק וטסלה. האחרונה עשתה לעצמה שם כמובילת התעשייה בתחום, והייתה גם ראשונה לשלב מערכות אוטונומיות מתקדמות שמעניקות לנהג אפשרות לוותר על השליטה ברכב לפחות לפרק זמן מסוים.
תוצאה המבחן דאז הפתיעה רבים, שכן המנצחת הייתה דווקא קדילאק, עם מערכת אותה היא מכנה "סופר-קרוז". טסלה סיימה במקום השני, בעיקר מכיוון שכשלה בסעיף "שמירה על מעורבות נהג" ורשמה ציון נמוך בהתרעת תפעול בטוח. ואלה שניים מחמישה הסעיפים שנבחנו, בהם גם ביצועים ויכולת (ובו השיגה טסלה את הציון הגבוה ביותר), קלות תפעול והתמודדות עם נהג שאינו מגיב (בהם השיגה ציון בינוני בלבד).
גם השנה נערך מבחן דומה, אך הפעם השתתפו בו לא פחות מ-17 יצרנים שונים בתעשייה. הארבעה מהמבחן הקודם נכחו גם הפעם, אלא שאליהם הצטרפה רשימה ארוכה שמדגישה את ההתקדמות העצומה בתחום ב-24 החודשים שחלפו - פורד, אודי, יונדאי, מרצדס, סובארו, ב.מ.וו, פורשה, הונדה, טויוטה, פולקסווגן, לנד רובר ומאזדה.
כמו לפני שנתיים גם הפעם בדקו אנשי המגזין את יכולת המערכות הכוללות בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה את מהירות הרכב לזו של הרכב הנוסע לפנים בהאצה ובבלימה, תוך סיוע בשמירה על נתיב הנסיעה הנבחר. במגזין הדגישו כי הדרך בה היצרניות מתארות את יכולת המערכת לא הייתה רלוונטיות. בכך רמזו לכינוי אוטו-פיילוט בו משתמשת טסלה ואשר עורר לא מעט ביקורת בעבר. הטענה היא כי טסלה מטעה לחשוב כי מדובר ב"טייס אוטומטי" המסוגל לשמור על הרכב עצמאית בכל מצב. גם הפעם, לא רק יכולת המערכות נבחנה אלא גם עד כמה המערכות השונות מנטרות את מעורבות הנהג וכיצד הן פועלות ברגע בו הן מזהות שהנהג אינו מגיב.
וקדילאק שוב ניצחה, עם 69 נקודות אותן צברה בכל הסעיפים גם יחד. טסלה שוב סיימה אחריה, עם 57 נקודות כשהיא מקדימה את פורד (52) ואודי (48). מאזדה אגב סיימה אחרונה עם 27 נקודות בלבד.
"גם אחרי שנתיים, הסופר-קרוז של קדילאק מנצחת במבחן שכן כאשר מופעלת, היא מנטרת ישירות ובאופן קבוע את הנהג ומתריעה בפניו כאשר הוא אינו מקפיד על הנעשה על הכביש. את זה עושה המערכת של GM בעזרת מצלמת אינפרה-אדום המזהה את מבטו של הנהג ומוודאת שהוא מביט ישירות על הכביש. כאשר היא מזהה כי הסיט את המבט לפרק זמן ארוך היא מתריעה בעזרת תאורה אדומה על חלקו העליון של גלגל ההגה, אחר כך בעזרת האטה הדרגתית של הרכב עד לעצירה תוך כדי שהיא יוצרת קשר עם סיוע חירום".
מה אנחנו חושבים: מרבית המכוניות החדשות כיום, בעיקר משפחתיות וגדולות (ויקרות) יותר, מצוידות במערכות המאפשרות נהיגה אוטונומית לפרק זמן שנע בין "מעט" ל"יותר מדי". כל יצרנית מסוגלת הרי לשים את ידה על טכנולוגיה מתאימה לשמירה על מהירות ונתיב נסיעה, ממגוון עצום של ספקיות באיכות גבוהה. וכולן מסוגלות גם לייצר מערכות התרעה לנהג שאינו מביט על הכביש.
השאלה היחידה היא, עד כמה זה חשוב להן, ועל מה הן אינן מוכנות להתפשר. טסלה כתמיד מעניקה לרוכש הרכב החשמלי חופש פעולה עצום, שהתבטא במספר תאונות מתוקשרות. קדילאק מקפידה יותר - וזה מה שהביא לה את הניצחון בפעם השניה ברציפות. אולי כדאי גם לטסלה לנסות.