איך נלחמים בתאונות הדרכים? בפוליטיקה. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הצליח לקבל אתמול משר האוצר ישראל כץ 20 מיליון שקל, תמורת הצבעה אחת במליאה. באוצר חיפשו בלחץ ח"כים שיצביעו בעד העברת חוק יסודות התקציב, שיאפשר לממשלה להמשיך לפעול ב-2021 גם ללא אישור תקציב המדינה.
1 צפייה בגלריה
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
רוכב אופנוע נפצע אנוש בתאונה עצמית בכביש 79
עמודי התמיכה הופכים לסכינים - גדר לא בטיחותית לרוכבים
(צילום: איחוד הצלה )
טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים בכנסת, מנסה כבר חודשים להביא לחידוש התקנת מעקות בטיחות מיוחדים שיצילו רוכבי אופנועים שמחליקים בכביש. כיום, ברוב הכבישים, יש עדיין מעקות שעמודי התמיכה שלהם הופכים ל"סכינים" בעת מפגש עם רוכב אופנוע שהחליק על הכביש. לא רק אם רכב מהר מדי כפי שנוהגים להאשים רוכבים, אלא גם אם נפגע מרכב שביצע עבירה או בגלל כביש חלק עקב כתם שמן. התוצאה מוכרת לצוותים רפואיים ומתבטאת לעיתים קרובות בקטיעת גפיים, או חמור מכך במוות.
פס מגן פשוט שיותקן בחלק התחתון של המעקות יכול אמנם לפתור את הבעיה, אבל במהלך כל השנה החולפת לא הצליחו משרד התחבורה ונתיבי ישראל למצוא תקציב למימון המשך התקנתם. זאת למרות שמתחילת השנה ועד אמש נהרגו בכבישים 66 רוכבים, עלייה לעומת אשתקד. לנתיבי ישראל יש תוכנית להתקנת פסי ההגנה ב-2,000 ק"מ של כבישים בין עירוניים, שם נרשמו ב-2019 70% מכלל התאונות הקטלניות של אופנועים. אבל היא זקוקה ל-422 מיליון שקל.
כאשר הגיעו נציגי הקואליציה לטופורובסקי, חבר אופוזיציה כזכור, לבדוק אם יש סיכוי להצבעה בעד קידום התקציב, הוא שלף את הדרישה: 20 מיליון שקל להמשך התקנת המעקות. הנציגים התייעצו עם שר האוצר ישראל כץ, שמכיר את הבעיה מימיו כשר התחבורה, וכץ אישר: מילה שלי, אמר, הכסף יועבר. לאחר ההצבעה שלשום סוכמה אתמול העברת התקציב בסדרת שיחות בין טופורובסקי וקובי בליטשטיין, ראש מטה התשתיות באוצר. וכך ב-2021, למרות שאין תקציב מדינה מאושר, תחודש התקנת המעקות.
"בעבור רוכבי האופנוע, מעקות הבטיחות הנוכחיים הם בבחינת מלכודות מוות", אמר אמש טופורובסקי. "הפלדה שבולמת את המכוניות היא גיליוטינה בעבור הרוכבים, שבמקום לשמור עליהם, הורגת אותם. הקמת ושינוי מעקות הבטיחות "הסלחניים" לרוכבי אופנוע, הייתה בראש סדרי העדיפויות שלי כיו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ואני שמח מאד שהצלחנו לגייס את הכסף הדרוש להמשך העבודות. אני מודה לישראל כץ על הסיוע ומקווה שזה יהיה רק תקציב ראשוני לשנה הבאה לטיפול בבעיה".