בקצרה:
  • פולקסווגן מאשרת שהיא במצב "מנועים (חשמליים) קדימה"
  • מסבירה לעולם שהיא חברת טכנולוגיה, לא (רק) יצרנית רכב
  • מצפה להגדיל מהר מהמתוכנן את היצע הדגמים (החשמליים)
1 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4 - עוד בת למשפחה חשמלית שמתרחבת במהירות
"עם כל הכבוד, יש כמה אלופי עולם בהכרזות מפוצצות, ואני לא רוצה לנקוב בשמות. יש יצרניות שמוכרות בקושי 80 אלף מכוניות בשנה ויש יצרניות כמו פולקסווגן שמוכרות 11 מיליון מכוניות בשנה ומייצרות רווח של 13-14 מיליארד יורו. טסלה מפסידה בכל רבעון מאות מיליוני דולרים ומפטרת עובדים. אל תיסחפו ותשוו תפוחים לתפוזים". הדובר, מתיאס מולר, יו"ר קונצרן פולקסווגן. התאריך: לפני שלוש שנים. המעמד: תשובה לשאלה אודות היחסים בין פולקסווגן לטסלה, במהלך דיון שעסק בנושא עתיד המכונית האוטונומית.

ליוהרה תמיד יש מחיר

הוא לא היה הראשון, אבל יש להניח שיהיה האחרון בפולקסווגן לזלזל פומבית ביצרנית הרכב החשמלי הקטנה (בינתיים לפחות) מארה"ב. כמו בכירי הקונצרן לפניו, גם הוא לא הצליח להבין איך לעזאזל ניתן להשוות ב-2017 בין יצרנית של כמעט מיליון מכוניות בחודש לכזו שמגרדת מלמטה את ה-100 אלף בשנה. קשה להאשים אותו. לבכירי תעשיית הרכב הגרמנית יצא זה מכבר שם של יהירים ללא גבול. ובכירי פולקסווגן היהירים שבהם.
חזרה להיום. האנליסטים הטובים בעולם לא הצליחו לחזות עד כמה תשפר טסלה את ביצועיה הפיננסיים, שאך לפני שנים נראו גרועים וחסרי תקנה. שכן בניתוח מקובל בתעשייה, הבוחן את מעמדה של יצרנית רכב, לא היה לחברה הקטנה מה להציע. וגם כיום, עוד יותר מבעבר, אין לה יתרון של ממש על יצרניות מבוססות ומוכרות (וגדולות) יותר. אפילו יתרון הדגמים החשמליים ויכולת הנהיגה החצי-אוטונומית בו החזיקה, נעלם זה מכבר.
ובכל זאת, המניה מטפסת הלאה והלאה, שוברת בכל פעם את רף ההיגיון ומזנקת שוב ושוב, מנפיקה כותרות על ערך גבוה ממספר יצרניות ענק גם יחד ובאופן כללי מתנהגת באופן לא הגיוני בעליל וגורמת לקנאה עזה בדיוני הנהלות יצרניות רכב. ההסבר היחיד לכך - מעבר למהלכים ספקולטיביים מורכבים - שנשמע הגיוני במידה מסוימת, מתייחס לכך שמשקיעים בחברה אינם מתייחסים אליה כיצרנית רכב. הם רואים בה חברת טכנולוגיה.

תדמית היא הכל

גם מכיוון שעל כך עשתה את תדמיתה, וגם מכיוון שהעומד בראשה, אלון מאסק, דואג להמשיך ולחדד את אופיה באמצעות פרויקטים שאינם קשורים לרכב, או לא קשורים בהכרח. כן קשורים לטכנולוגיה חדשה, פורצת דרך, דמיונית ומאוד מעוררת הערכה. כאשר מעמידים זאת מול יצרנית מכוניות קלאסית, שמייצרת מכוניות משפחתיות וטנדרים ו-SUV גנריים, טובים ככל שיהיו, התחרות אפילו אינה הוגנת. כפי שאמר לפני שלוש שנים מולר, "להשוות תפוחים ותפוזים". רק שמולר התייחס בעליונות לטסלה, ולא הבין אז עד כמה הוא טועה.
לא רק כי טסלה שיפרה את כושר הייצור ומשחררת כיום כ-50 אלף מכוניות בחודש (לפי נתוני הרבעון השלישי של 2020). שכן עדיין מדובר במספר שפולקסווגן מייצרת ביום גרוע. כן כי טסלה ממשיכה להתקדם מעלה, ומרחיבה את פעילותה על בסיס תדמיתה כחברת טכנולוגיה.
אז כן, פולקסווגן מייצרת ומרוויחה הרבה יותר (בינתיים), אבל השינויים המואצים בשוק אינם מבשרים מבחינה טובות. החברה שישבה על הגדר במשך שנים וסרבה לקבל החלטה על מעבר גורף להנעה אלטרנטיבית, שלא לדבר על פיתוח יכולות אוטונומיות, מצאה עצמה בפיגור אותו היא מנסה לקזז כמה שיותר מהר. בין היתר על-ידי הרצה מאוד לא אופיינית של תכניות חשמול, איך לא.

כן, זה עומד להיות מירוץ עם טסלה

הרברט דיס עומד בראש פולקסווגן כיום, והשבוע התפרסם ברויטרס כי הודה שפסי ייצור של דגמים עם מנועי בעירה פנימית, מוסבים במהירות לכאלה שיאפשר ייצור של רכב חשמלי. המטרה: לאפשר לקונצרן להתמודד עם היריבה... טסלה. דיס אמר זאת בשיחה שניהל עם משקיעים ובעלי מניות וצוטט כאומר שהמפעלים באמדן והאנובר שבגרמניה יוסבו מיידית לדגמים חשמליים ואוטונומיים, במהלך שעלותו הכוללת מגיעה ל-86 מיליארד דולר.
המפעל בהאנובר יוסב לייצור ה-iD buzz, המיקרובוס-רטרו החשמלי, אך גם רכבי פנאי-שטח יוקרתיים ומפוארים חשמליים של המותגים אודי, בנטלי ופורשה, אשר יעשו שימוש בפלטפורמה ומכללים זהים. המפעל באמדן יוסב לייצור מספר דגמים חשמליים אחרים עממיים יותר.
"קונצרן פולקסווגן מחזיק במותגים בעלי ערך. כדי להגדיל את הרווחיות ולשפר את ערכם אנחנו חייבים לשנות כיוון ולזכות בהערכה כחברת טכנולוגיה. ולצד מכירה ופיתוח דגמים חדשים עם מנועי בעירה פנימית וחשמליים, אנחנו חייבים לצבור ניסיון וידע בתוכנות ותכנות, כדי להתפתח בתחום הנהיגה האוטונומית. כן, זה עומד להיות מירוץ עם טסלה". הם (טסלה, ה"פ) מתקדמים במהירות, אבל לנו יש היצע גדול יותר של דגמים ומרכבים ורשת הפצה גדולה בהרבה, כך שיש לנו יתרון עליהם, אמר.
המעגל נסגר.