למרות הפקקים המתארכים, רמת המינוע בישראל נמוכה מאוד ביחס למדינות המערב. כמעט 3.7 מיליון כלי רכב נעו על הכבישים בישראל בסוף 2020, גידול ניכר של 2.5% לעומת השנה שקדמה לה. ובכל זאת, רמת המינוע - מספר כלי רכב ל-1,000 תושבים - בישראל היא אחת הנמוכות במערב, עם 397 מכוניות לאלף אזרחים, כמחצית ממספר כלי הרכב בארצות אירופה דוגמת אוסטריה וספרד. זאת על רקע תוספת של 89 אלף מכוניות חדשות במהלך השנה החולפת, בה נגרעו מצי הרכב הישראלי לא פחות מ-227 אלף מכוניות - כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים היום (ה').
2 צפייה בגלריה
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
איילון, תמונה מוכרת
(צילום: מוטי קמחי)
פרופורציות - רמת המינוע בישראל לאורך השנים
על כבישי ישראל נעו בתחילת השנה הנוכחית שלושה מיליון ו-689 אלף כלי רכב ממונעים, המייצגים עלייה של 2.5% במצבת כלי הרכב בישראל לעומת 2019. בסך הכל נוספו אשתקד 316 אלף כלי רכב חדשים שונים לצי הרכב, אך 227 אלף נגרעו ממנו. הגידול הכולל במצבת כלי הרכב עמד אשתקד על 2.5%, הממשיכים את מגמת הירידה של השנים האחרונות עם צמיחה של 3.0% ב-2019 ועד 4.1% ב-2017.
גם במספר כלי הרכב הפרטיים ממשיכה ההאטה בצמיחה. מול זינוק של 5.6% ב-2016 צמח שוק הרכב אשתקד ב-2.9% בלבד. נתון נוסף הממחיש את מצבו העגום של צי הרכב: הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל עומד על שבע שנים, לעומת 6.7 שנים ב-2019.
כמה מכל סוג
  • כלי רכב פרטיים: 3,173,300
  • משאיות: 303,600
  • אופנועים וקטנועים: 148,800
  • אוטובוסים: 22,300
  • מוניות: 20,600
אבל יש גם חדשות טובות. הטבות המס - שצומצמו דרסטית בינתיים - סייעו להגדיל באופן משמעותי את מספר כלי הרכב עם פליטת זיהום מופחתת. בסך הכל עמד אשתקד מספר כלי הרכב ההיברידיים (היברידי והיברידי-נטען) על כ-224 אלף כלי רכב, זינוק של 26.5% לעומת 2019, אם כי מדובר גם כאן בהאטה שכן בשנים קודמות נרשמה עלייה חדה יותר: 45% ב-2019, 49% ב-2018 ו-55% ב-2017).
במהלך חמש השנים האחרונות נרשם זינוק אדיר במספר כלי הרכב עם הנעה אלטרנטיבית. פי ארבעה כלי רכב היברידיים, מ-כ-500 היברידיים-נטענים ליותר מ-17 אלף. חשמליים? במהלך 2020 יותר מהוכפל מספרם על כבישי ישראל והוא עומד היום על יותר מ-3,000.
למרות השיפור הניכר במספר כלי רכב "ירוקים" בישראל, מצבנו ביחס למקובל במדינות אירופה רחוק מלהשביע רצון, עם נתח שוק של כלי רכב חשמליים העומד שם על עשרות אחוזים ובמקרים מסוימים על יותר ממחצית כלי הרכב החדשים שנמכרו ב-2020.
זאת במקביל לרמת המינוע הנמוכה בישראל, שהשתנתה באופן זניח לעומת 2019. ב-2020 היא עמדה על 397 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, לעומת 394 בסוף 2019). שימו לב להשוואה מול חלק ממדינות העולם - תמונה שלא השתנתה מהותית לטובה במהלך העשורים האחרונים.
אשתקד היו 88.5% מכלל כלי הרכב הפרטיים בישראל בבעלות פרטית, צמיחה קלה לעומת 2019. 11.5% מכלל כלי הרכב הפרטיים נמצאים בבעלות של ליסינג, חברות שונות והשכרה או תיור. מסך כלי הרכב הפרטיים שעלו לראשונה על הכביש הישראלי אשתקד היו יותר מ-61% בבעלות פרטית וכ-39% בבעלות שאינה פרטית. בשנים האחרונות חל גידול בשיעור כלי הרכב בבעלות ליסינג מתוך כלי הרכב הפרטיים בני פחות משנה.
ומה הצבע הדומיננטי? גם כאן ספק אם תופתעו. כמעט מחצית מכלי הרכב הפרטיים החדשים שעלו על הכביש אשתקד היו לבנים. ובסך הכל, כמעט 80% מכל כלי הרכב החדשים היו לבנים או אפורים. בין כל כלי הרכב על כבישי ישראל, אפור הוא הצבע הפופולארי ביותר (37.4%) לפני לבן (33.1%), שחור (11.4%) וכחול (8.2%).