בקצרה:
  • עלייה בהרוגים? משרד התחבורה מקצץ בנהיגה מונעת
  • למרות פחות שעות בקורס, מחירו לא השתנה
  • במשרד הגיבו לטענות אך הטעו
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 4 סמוך לזכרון יעקב
תאונת דרכים בכביש 4 סמוך לזכרון יעקב
תאונות הדרכים בעלייה חדה? קורס נהיגה מונעת התקצר
(צילום: אביעד ניסים, דוברות מד"א)
רק לפני שבועיים התגאה משרד התחבורה כי החזיר את קורסי הנהיגה הנכונה ("נהיגה מונעת", בשמם העממי) לראשונה מאז הקורונה, וכי השרה מירי רגב חתמה על התקנות המאפשרות את הפעלתם המחודשת לפי תקנות התו הסגול, 20 איש בכיתה. רק שהמשרד שכח להזכיר כי רפורמה שקטה ומהירה הורידה עוד יותר את הרמה המקצועית של הקורסים שאליהם מחויבים לגשת נהגים חדשים אחרי חמש שנות נהיגה, ונהגים שצברו לחובתם מ-12 נקודות חובה ומעלה. שינוי שמתבצע דווקא בשנה שבה זינק מספר ההרוגים בתאונות דרכים.
מאז חידוש הקורסים, המבוצעים בידי שתי הזכייניות רשת עמל ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, קוצר משך הקורס משלושה מפגשים בני ארבע שעות, לשניים בלבד, כלומר 8 שעות במקום 12. תכנית הלימוד המיושנת ממילא נלמדת כעת בקיצור רב, מה שהביא את המשרד להחליט על הקלה נוספת: המבחן בסיום הקורס שהמשתתפים חייבים להצליח בו, קוצר מ-20 שאלות ל-10 בלבד. ורק בתחום אחד הנוגע לפעילות החשובה לא נרשם כל שינוי, למרות קיצוץ של 33% בזמן הקורס - העלות המוטלת על המשתתפים, 194 שקלים.
יצוין כי לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת השנה ועד היום (20.4) נהרגו בכבישי ישראל 96 בני אדם, עלייה של יותר מ-20% במספר ההרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נהרגו 74 בני אדם, כך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לעומת ירידה של 33% במספר ההרוגים במגזר הערבי נרשמה עלייה של כ-40% במגזר היהודי, 80% בהולכי ברגל, וכ-90% מתחילת חודש אפריל. יש להזכיר כי בשנה שעברה ירד מספר ההרוגים בתאונות על רקע הסגרים והירידה בנסועה בגלל הקורונה, אולם השנה ביחד עם החזרה לשגרה חזרו גם תאונות הדרכים לשגרה.
ממשרד התחבורה נמסר כי "מערכי השיעור של קורסי נהיגה נכונה לא קוצרו וכל החומר נלמד בקורס. במהלך הסגרים האחרונים שהוטלו בעקבות מגפת הקורונה לא ניתן היה לבצע במשך מספר חודשים קורסי נהיגה מונעת בשל הנחיות משרד הבריאות לריחוק חברתי. בשל הצורך להדביק פער של עשרות אלפי קורסים שהצטברו בחודשים האחרונים, נאלץ המשרד לקצר את זמני ההפסקות של הקורסים. זאת, ללא כל פגיעה או צמצום בחומר הנלמד. יצוין, כי על פי תנאי המכרז רשות הרישוי רשאית לבצע שינויים בקורסים בהתאם לנסיבות".
עוד נמסר ממשרד התחבורה כי קיצור המבחן תוכנן מראש בידי ראש אגף הרישוי, אפי רוזן, וכי הוצאות הזכיינים על ביצוע הקורסים לא השתנו, ולכן לא הופחת התשלום. זאת משום שהורדת מספר המשתתפים בשיעור מ-30 ל-20, מתאזנת עם קיצור מספר המפגשים.
אלא שבניגוד לתשובת המשרד, משך הלימוד כעת בהחלט קצר יותר. בעבר ניתנה במצטבר שעת הפסקה בכל מפגש ומשך הקורס נטו היה תשע שעות מצטברות. המשמעות היא כי כעת, גם אם אין הפסקות כלל (ויש), משך הקורס עומד על 8 שעות. זאת ועוד. בניגוד לתשובת המשרד בנוגע לתשלום, אין קשר ישיר בין האגרה שמשלמים משתתפי הקורס לתשלום שמקבלים הזכיינים, שכן האגרה לא מועברת ישירות לזכיינים אלא משולמת לקופת המדינה. משרד התחבורה משלם לזכיינים לפי סכומים שהוצעו במכרז.
בתגובה לפנייתנו הפנו שני זכייני הקורסים לתגובת משרד התחבורה.
מה אנחנו חושבים: בטיחות בדרכים אינה משחק ילדים שחוקיו משתנים בהתאם לנסיבות. אם קורסי הנהיגה המונעת מעניקים הזדמנות לריענון הידע התחבורתי של הנהגים, לבחון איתם טעויות נפוצות בכביש, ולעדכן בשינויים הטכנולוגים את מי שלפעמים חלפו 20, 30 ו-40 שנה מהיום שבו החזיקו ספר תיאוריה, יש דווקא לחזק אותם ולא להחלישם כפי שעשה משרד התחבורה. מצד שני, אם הקורסים האלה הם רק סוג של ענישה לנהגים שהורשעו בביצוע עבירות תנועה, תנו להם קנס ותחסכו את העמדת הפנים.