בבתי הספר למנהל עסקים עוד ילמדו את האירוע הזה. עם התפשטות מגפת הקורונה ברחבי העולם בחודש מרץ 2020, עצרה תעשיית הרכב את הייצור בבת אחת תוך ביטול הזמנות ענק מספקיה, מבלי להבין את ההשלכות ארוכות הטווח. בין ההזמנות שבוטלו גם חלקי מחשוב שונים האחראים במכונית מודרנית לניהול פעולת המנוע, תיבת ההילוכים, מערכות הבטיחות, מערכת המולטימדיה ואחרות.
שבועות אחר כך, כשיצרני הרכב הבינו שסוף העולם לא הגיע וביקשו לחדש הזמנות רכיבים, הם הופתעו לגלות כי יצרניות מחשבים, טלוויזיות וקונסולות משחק שמוצריהן הפכו למבוקשים במיוחד עקב השהייה והלמידה בבית, תפסו במהירות את מקומם ושלחו אותם לסוף התור. לא נותרה ליצרנים ברירה אלא לעצור מדי פעם ולימים ספורים את פסי הייצור, להשהות זמנית ייצור גרסאות עשירות במעבדים או אפילו לחזור אחורה כמו במקרה של פיז'ו, שהודיעה לפני מספר שבועות על חזרה למד מהירות אנלוגי במקום דיגיטלי בדגם ה-308 הפופולרי.
האקאן סמואלסון, מנכ"ל וולוו העולמית, סיפר בכנס אקומושן בתל אביב בחודש שעבר, כי יצרני הרכב יהיו חייבים להדק את הקשרים שלהם עם ספקים בתחום המחשוב והתוכנה כדי למנוע קטסטרופות לוגיסטיות כאלה בעתיד. פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, אחת מספקיות המעבדים המרכזיות לתעשיית הרכב, העריך לאחרונה כי המשבר יימשך כמה שנים. "אנחנו עוברים קשיים לא נורמליים בגלל המחסור במעבדים", הודה לאחרונה אילון מאסק, מנכ"ל טסלה.
המחסור שגורם לעיכוב בייצור, מתבטא באופן טבעי גם בדחיית הגעת מכוניות. בדיקה מעלה כעת כי זמן האספקה של דגמים פופולריים בישראל התארך במקרים רבים לחודשיים עד כחצי שנה, ויש כמה שאם תזמינו כעת תקבלו רק בתחילת 2022. אנשי המכירות נזהרים מלהתחייב על מועדי אספקה לכל רכב שלא נמצא במלאי, כשבכל שבוע מתבשרים חלק מהיבואנים על קיצוצים נוספים בייצור ודחיית אספקה. יש לציין כי בניגוד לשאר היבואניות, דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, וקרסו מוטורס, יבואנית רנו, ניסאן ודאצ'יה, סירבו למסור מידע בנושא זמני האספקה.
הנה רשימה חלקית של דגמים מתעכבים:
  • אופל: מחסור בעיקר במכונית הסופר-מיני קורסה, שזמן האספקה שלה עומד על כחודשיים
  • טויוטה: המחסור מורגש באגף הכלים הקשוחים. מי שיזמין כעת את רכב הכביש-שטח לנד קרוזר וטנדר היילקס, יקבל אותם רק בדצמבר 2021 וייתכן שאף רק בינואר 2022
  • טסלה: זמני האספקה לדגמי 3, גם מהמפעל בארה"ב וגם מסין, עומדים כעת על 3 חודשים. על זמני ההמתנה המדויקים למכונית הסאלון מודל S ולקרוסאובר המבוסס עליה, מודל X, החברה מעדיפה שלא להתחייב ומצהירה על מסירות ברבעון הראשון של 2022
  • יונדאי: האטה באספקה לדור החדש של מכונית הסופר-מיני i20 ולג'יפון קונה המחודש, מעמידה את זמן ההמתנה על חודשיים
  • הסינית MG: ה-EHS ההיברידי לא צפוי להגיע ארצה שוב לפני אוגוסט
  • סוזוקי: זמני המתנה ארוכים כעת רק לרכב השטח ג'ימני אבל גם שאר הדגמים צפויים להיפגע
  • סובארו: רוצים XV או פורסטר? המתינו שלושה עד ארבעה חודשים
  • סיאט: לאון קומפקטית או הג'יפון אטקה? יגיעו בעוד ארבעה-חמישה חודשים
  • סיטרואן: עבור גרסאות שונות של המסחרית הקטנה ברלינגו תיאלצו להמתין חודשיים-שלושה
  • סקודה: מכוניות חדשות מדגם אוקטביה, סופרב, קאמיק, קארוק וקודיאק, יימסרו למזמינים כעת רק בעוד כחצי שנה. אוקטביה RS ספורטיבית חדשה תוכלו לקבל רק בעוד שבעה חודשים
  • פולקסווגן: אם תזמינו כעת גולף חדשה, תקבלו אותה רק בעוד כשלושה חודשים
  • פיז'ו: זמן ההמתנה לדגמים הפופולריים יותר של היצרן, 208 הקטנה, הג'יפונים 2008 ו-3008, עומד כעת על חודשיים-שלושה
  • קיה: זמני האספקה של שלושת הג'יפונים, סטוניק, סלטוס ואקסיד, עומדים על כחודשיים. רוצים סורנטו היברידי-נטען? המתינו כארבעה חודשים
  • שברולט: הג'יפון החדש טריילבלייזר הוא הנפגע העיקרי עם זמן המתנה של כארבעה חודשים