• נוסחת המיסוי הירוק החדשה שפורסמה היום אמורה הייתה לייקר משמעותית דגמים היברידיים פופולריים
  • מבדיקה ראשונית עולה שמרבית ההיברידיות ישמרו על ציון ירוק שיאפשר ליבואנים למנוע התייקרות
  • מי כן יתייקרו כנראה: יונדאי קונה וקיה נירו ההיברידיים, לצד דגמי בנזין ודיזל רבים
1 צפייה בגלריה
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
עומסים באיילון בעקבות עבודות תשתית
שוק הרכב - המדינה נועצת שיניים בארנקי הנהגים
(צילום: שמוליק דודפור)
רשות המסים הפיצה היום לענף הרכב את נוסחת המיסוי הירוק החדשה, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021. זאת על רקע ציפיות בענף לשינויים שעשויים לבטל את זכאותם של כמה מלהיטי המכירות ההיברידיים להטבת מס ירוק ש"גוזלת" פעמיים כסף מהאוצר: בגביית מס קנייה מופחת ובצריכת דלק נמוכה המקטינה את הכנסות המדינה ממסים על בנזין וסולר.
אולם בפועל, בדיקות שערכו היום יבואני רכבנים מלמדות כי מרבית ההיברידיות ישמרו בכל זאת על "ציון ירוק" של פחות מ-130, ובכך ניתן יהיה להמשיך ולמקם אותן בקבוצת זיהום 2 מתוך 15. בכך הן יהנו לפחות בשנתיים הבאות ממס קנייה מופחת שעומד היום על 45% ויעלה ל-50% בשנה הבאה. יש להזכיר כי עד השנה עמד המס על 30%, אבל זינק ב-2020 כחלק ממהלך ארוך=טווח של ביטול ההטבות. על מכוניות בנזין ודיזל מוטל מס של 83%.

מי במרוויחים, מי במפסידים

דגמים היברידיים כטיוטה קורולה, C-HR וקאמרי, יונדאי איוניק וסונטה החדשה, יהנו גם בעתיד מהמיסוי המופחת. ובכלל, מדובר בחדשות טובות גם לדגמים היברידיים שצפויים לנחות בארץ בחודשים הקרובים, בהם טויוטה יאריס החדשה וגרסת הג'יפון שלה, יאריס קרוס, כמו-גם הונדה ג'אז החדשה.
מי שתאבד את הטבת המס היא הגרסה ההיברידית של יונדאי קונה שהושקה בארץ רק השנה. גם גורלה של הגרסה ההיברידית של קיה נירו עדיין לא ברור. הג'יפון הנמכר ביותר בישראל ב-2019 ובמחצית הראשונה של השנה, אשר נמצא בקרבת הסף העליון, עשוי לשמור על ההטבה, אך יתכן שיאבד אותה ויהפוך לפחות אטרקטיבי, עם השפעה ישירה על נתון המכירות. הגרסה ההיברידית-נטענת שלו תשמור על ההטבה בכל מקרה.
והחדשות הרעות: דגמים רבים יעלו בקבוצה אחת או שתיים לפי הנוסחה החדשה, ובכך יתייקר המס עליהם בכ-1,000 עד 3,000 שקל. בקבוצה גדולה זו יש אפילו מספר מכוניות קטנות ועממיות. בהתאם, יבואני הרכב צפויים להצטייד בחודשים הקרובים במלאי גדול של מכוניות היברידיות במקרה והיצרן שלהן מאפשר זאת, ולשחרר אותן ממס לפני סוף דצמבר, תוך הקדמת ייקור המס המתוכנן.
לפי ההערכות, מיתן שר האוצר ישראל כץ את מתווה המיסוי הירוק החדש במטרה למנוע כעת העלאת מסים על שני דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בארץ, מה שהיה מייקר אותם משמעותית לרוכשים פרטיים. במקביל, גם עובדים המקבלים אותם בליסינג כרכב צמוד היו נדרשים לשלם יותר, שכן מס שווי השימוש ותשלום החכירה החודשי היו מתעדכנים כלפי מעלה.
מה אנחנו חושבים על זה: המיסוי הירוק בישראל הוא שם מכובס להעלאת מסים מתמשכת שמכניסה למדינה סכום עתק של 40 מיליארד שקלים בשנה ממסים על דלק ורכב חדש. אם המדינה באמת הייתה רוצה להפחית את זיהום האוויר, היא הייתה מאמצת את השיטה האירופית שקונסת את היצרנים אם הם חורגים מרף זיהום מסוים (ממוצע של 95 גרם CO2 כיום), כדי לאלץ אותם למכור מכוניות חשמליות ונטענות. אבל היא לא.