ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה המסדירה את השימוש בטכוגרף דיגיטלי. יש להזכיר כי התקנות יכנסו לתוקפן רק לאחר שישראל תצטרף לאמנה האירופאית, בעוד כחצי שנה לפחות; רכבים כבדים חדשים יחויבו בהתקנה וביישנים המעבר יהיה הדרגתי; משרד התחבורה: מקדמים תיקון לתקנה 168 העוסקת בשעות העבודה והמנוחה של הנהגים.
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
(צילום: דוברות המשטרה)
ההחלטה התקבלה לאחר שבשבוע שעבר סירב היו"ר מרגי לאשר את התקנות עד שייקבל הבהרות באשר להסדרת האכיפה ותיקון התקנה, המתייחסת לשעות העבודה והמנוחה של נהגים מקצועיים. האישור היום הגיע בעקבות הודעת נציגות משרד התחבורה, כי המשרד מקדם את התיקון הנדרש לתקנה.
בפתח הישיבה הזכיר היו"ר מרגי כי הטכוגרף נועד לתעד את פעולות נהגי רכבים כבדים, משאיות ואוטובוסים, על מנת לבצע פיקוח ובקרה שנועדו להפחית תאונות דרכים, כמו גם להגביר את יכולת הפיקוח והבקרה על הנהגים. הוא הוסיף כי בדיון הקודם ביקש הבהרות ממשרד התחבורה, ואמר כי הוועדה אף הכניסה מספר שינויים בתקנות.
עוד בדיון הקודם החליטה הוועדה לחייב התקנת הטכוגרף הדיגיטלי בכל הרכבים הכבדים החדשים שייובאו לישראל. עוד הוסכם לקבל את הערת המשטרה, לפיה מי שמסרב להציג לשוטר את הטכוגרף הדיגיטלי, יראו בו כמי שעבר עבירה לפי תקנת שעות העבודה.
כמו כן החליטה הוועדה להתאים את תקופת שמירת המידע האנלוגי לתקופת שמירת המידע של הטכוגרף הדיגיטלי, כך שמי שמפעיל טכוגרף אנאלוגי יצרך לשמור דסקיות של 365 ימי עבודה, במקום 180 כנדרש היום. התקנות יכנסו לתוקף לאחר אישור האמנה האירופאית, תהליך שייארך לפי משרד התחבורה לפחות 180 יום.
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, בירך על אישור התקנות והציע כי משרד התחבורה יקים ועדה שתבחן את תיקון תקנת שעות העבודה של הנהגים. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הוועדה תקיים דיון מיוחד שיעסוק בכל הדברים הנוספים שדרושים טיפול, בהם תיקון תקנה 168 והקמת אזורי מנוחה לנהגים.
נציגת משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, אמרה כי מיד לאחר הדיון ימשיך המשרד לקדם את תיקון התקנה, על כל המשתמש מכך. מנהלת אגף הרכב במשרד, עינת סגל, התייחסה לאזורי המנוחה ואמרה כי הטיפול בכך הוא תלוי-תקציב. היו"ר מרגי הגיב ואמר כי הוא דורש מהמשרד להציג תכנית עבודה בעניין.
נציגת משטרת התנועה, סיגל אוטמזגין, בירכה גם היא על אישור התקנות ואמרה כי הכלי יאפשר אכיפה ביתר קלות ויעילות על משך זמן העבודה של הנהגים. מנגד, מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, אמר כי הטכוגרף הדיגיטלי ייצור חיכוך מיותר בין הנהגים, בעלי החברות והמשטרה, בגלל תקנת שעות העבודה והמחסור באזורי מנוחה. יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, הזכיר כי הטכוגרף הדיגיטלי לא יאפשר לעקוב אחרי הנהגים שיעברו מרכב לרכב.
ראש ענף תחבורה בכוח לעובד, תום פרומוביץ', קרא גם הוא לתקן את תקנת שעות העבודה והמנוחה. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, אמר כי מחברים את התקנות והאמנה לפיקוח, וחייבים לחבר את כל המרכיבים לרמת אמינות הנתונים.
היו"ר מרגי אמר בתגובה כי אם לא היינו לקראת בחירות היה קובע לכך לוח זמנים מסודר ומקיים מעקב אחר תיקון התקנה. עם זאת, הוא הבהיר כי בכוונתו להמשיך לעקוב אחר הסדרת הטיפול בכל הקשור להובלת מטענים בישראל. ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בירך על אישור התקנות ואמר כי אמנם צריך לתקן את תקנה 168 ויש עוד מה לעשות, אך הטכוגרף הדיגיטלי היה צריך להגיע מזמן לישראל וצריך להטמיע אותו כמה שיותר מהר. גם חברות הכנסת אתי חוה עטייה וסונדוס סלאח הביעו תמיכה בתקנות והן אושרו.
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות שמח על ההחלטה: "מדובר בתקנות אשר מצילות חיים של ממש וישימו סוף לשעות הרבות בהם נהגים נוהגים על הכביש. זהו שחר של יום חדש בו מדינת ישראל צועדת קדימה להבטחת שלום הנהגים והנוסעים. זהו עוד צעד משמעותי ביותר בקידום ושיפור מעמדם המקצועי של נהגי האוטובוסים בישראל״.