הרשות לתחרות עצרה את העברת זיכיון הייבוא של כלי הרכב התפעוליים והטרקטורונים של ימאהה לחברת מטרו מוטור, יבואנית הרכב הדו-גלגלי הגדולה בארץ. לדברי הרשות, זיכיון זה היה הופך אותה לדומיננטית מדי בשוק רכבי העבודה בארץ, הנאמד בכ-1,000 כלים בשנה בממוצע. הממונה על התחרות מיכל הלפרין, שהודיעה לאחרונה על פרישתה, קבעה כי מדובר בהסדר כובל - קביעה שמשמעותה ביטול ההסכם.
1 צפייה בגלריה
גדי אבירם, מבעלי מטרו
גדי אבירם, מבעלי מטרו
גדי אבירם, מבעלי מטרו
(צביקה טישלר)
מטרו, שבעליה הם אנשי העסקים גדי אבירם וחן למדן וחברת קרסו מוטורס, מייבאת בין השאר את המותגים קאוואסאקי, מרשל, איזיגו, ארקטיק קאט, אקסס וסאן יאנג. את הטרקטורונים ורכבי העבודה של ימאהה ייבאה עד עתה חברת קשר ימי, אלא שהיצרנית החליטה להעביר ממנה את הזכיון לידי מטרו, המייבאת גם את האופנועים שמייצרת החברה היפנית.
לפי הרשות, הפיכתה של מטרו מוטור ליבואנית ומשווקת של רכבים תפעוליים וטרקטורונים גם מתוצרת ימאהה, הייתה הופכת את היבואנית לגורם דומיננטי בסגמנטים אלה, מפחיתה את כמות המשווקים של כלי רכב מסוג זה, עלולה לפגוע בתחרות שבין ימאהה לבין יצרנים אחרים המשווקים על-ידי מטרו מוטור ועלולה לייצר כוח שוק כלפי צרכני רכבים אלה.
בתחום הרכבים התפעוליים היה צירוף ימאהה מעניק למטרו מוטור נתח שוק של מעל 70% בתחום הרכבים התפעוליים, כאשר נתח השוק ברכבים תפעוליים עם מנוע בנזין עולה על 90%, והיה מותיר אותה עם מתחרה משמעותי אחד בלבד. בתחום הטרקטורונים היה הנתח המצרפי של מותגי ימאהה ומותגים שמשווקים על ידי מטרו מוטור עומד על בסביבות ה-50%.
לטענת הרשות, חיזוק מעמדה הדומיננטי של מטרו מוטור היה צפוי לאפשר לה להעלות את מחירי המוצרים המיובאים על ידה או להפחית את איכות השירות הניתן ללקוחותיה, ועלול היה למנוע תחרות בין יצרני הכלים שהיא מייבאת. עם זאת, כיום מחזיקה מטרו בנתח שוק גבוה בזכות מחירים תחרותיים יחסית לשוק. למטרו יש כעת 30 יום כדי לערער על ההחלטה.
ממטרו נמסר בתגובה כי "עמדת רשות התחרות חסרת בסיס, ויש בה כשלים משפטיים וכלכליים רבים. מטרו בוחנת את עמדת הרשות ונערכת להגשת ערער לבית הדין לתחרות בקשר להחלטה השגויה".