עיר הבירה הנורווגית אוסלו ויצרנית המכוניות הבריטית יגואר, צפויות להשיק פרויקט טעינה אלחוטי של צי מוניות חשמליות. יגואר תספק 25 מכוניות מדגם I-Pace החשמלי שינועו ברחבי הבירה, כחלק מצי כלי רכב של חברת המוניות מקומית Carbonline. כל זאת כחלק מהפרויקט העירוני 'אלקטריסיטי' שמתעתד להפוך את אוסלו לעיר הראשונה בעולם שתציע טעינה אלחוטית מהירה בכבישיה. בין מטרות הפרויקט: המרת כל צי המוניות בבירה לאנרגיית אפס-זיהום עד הרבעון הראשון של 2024.
2 צפייה בגלריה
כך יטענו המוניות החשמליות
כך יטענו המוניות החשמליות
כך יטענו המוניות החשמליות
(יגואר)
במסגרת הניסוי יפעל צי המוניות החשמליות מבלי שטווח הנסיעה בהן יהיה מוגבל מעשית, שכן ניתן יהיה לטעון אותן - מספר פעמים במהלך יום העבודה - ב-50 קילוואט עד 75 קילוואט תוך שמונה דקות בלבד. הרעיון העומד מאחורי הניסוי פשוט: בזמן שהמונית ממתינה בתחנות ייעודיות לאיסוף או הורדת נוסעים, היא נטענת באמצעות המשטח מעליו היא חונה ואשר מאפשר טעינה אלחוטית ללא צורך בחיבור פיזי כלשהו.
2 צפייה בגלריה
יגואר I-פייס
יגואר I-פייס
יגואר I-פייס
(צילום: ניר בן זקן)
"אנחנו גאים במיוחד עם הישגינו בתחום ההנעה החשמלית, ומחוייבים להפוך את הנהיגה והבעלות על כלי רכב כאלה לקלה במיוחד", כך אמר סר ראלף ספת', יו"ר יגואר לנד רובר, המצויה כיום בבעלות טאטא ההודית. "עולם המוניות מהווה שדה ניסויים אידיאלי לטעינה אלחוטית, ולנסיעה חשמלית ארוכת טווח", הוסיף. מבחינה זו לפחות, נורווגיה עונה על הצורך, שכן תוך חמש שנים אמורות כל המכוניות הנמכרות במדינה הסקנדינווית להיות נקיות מפליטת מזהמים.
בהקשר זה ראוי להזכיר את פתיחת תחנת החלפת הסוללות של חברת בטר פלייס הישראלית בשנת 2012 בנמל התעופה סכיהול שבאמסטרדם, עם 10 מוניות מדגם רנו פלואנס חשמליות שאמורות היו להסיע נוסעים אל ומשדה התעופה.