חברת נתיבי ישראל, בשיתוף קהילת EcoMotion, מקדימה השקת סדרה של פרויקטי תחבורה חכמה, במטרה לסייע לסטארטאפים בתחום ולהפוך את הכבישים בארץ לחכמים יותר. לכן מפרסמות החברות קול קורא לטכנולוגיות ישראליות לקידום שלושה ניסויים בארץ במימון של 300 אלף שקלים במטרה לצאת לדרך תוך כחודש וחצי מהיום. בהמשך השנה צפויה הפעילות להתרחב והתקציב יגדל למיליוני שקלים.
1 צפייה בגלריה
פקק
פקק
מחפשים פתרונות לתחבורה חכמה
(צילום: שי אורמן)
התוכנית תכלול מספר שלבים בשבועות הקרובים. מייד אחרי פסח, ב-24 באפריל, יציגו נתיבי ישראל בוובינר (סמינר רשת) עבור סטארטאפים את האתגרים. ההרשמה תיסגר ב-2 במאי כשלאחר מכן יתבצעו מספר פעולות סינון. ועדה מקצועית המורכבת מבכירי נתיבי ישראל תבחר את שלושת הסטארטאפים הזוכים מבין תשעה פיינליסטים.
הגמר הגדול ופרסום שלושת הזוכים בפיילוט יתקיים ב-19 במאי באירוע שתערוך נתיבי ישראל, במסגרת אירוע-רשת בינלאומי שתקיים אקומושן, מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה (תחת משרד ראש הממשלה) ומשרד הכלכלה. זאת במקום האירוע המרכזי שיידחה לסוף השנה. במסגרת התחרות ייבחנו סטרטאפים הנותנים מענה לשלושת האתגרים הבאים:
ניטור תנועת משאיות בכבישי ישראל: משאיות מהוות נתח משמעותי בתחבורה הבין עירונית ובעלות השפעה על התחבורה בכלל. ניטור וניהול תנועת משאיות בזמן אמת ברמה הארצית הכרחי לשיפור זרימת התנועה ובקרת בטיחות. נתיבי ישראל מחפשים אחר החברה שתציע אמצעי (חומרה ו-או תוכנה) שידווח בזמן אמת באמצעות מערכת מבוססת ענן בטווחי זמן קצרים נתונים על מסלול הנסיעה, בדגש על מיקום התחלתי וסופי, נתונים טכניים של המשאית ועוד.
אחזקה מונעת לגשרים: נתיבי ישראל אחראית לכ-1,300 גשרים ומבני דרך בישראל, ומבקשת לשנות את דרכי בדיקות הגשרים המסורתיות הנעשות אחת לתקופה, לגישה הנשענת על אחזקה מונעת תוך איתור היווצרות פגמים או התכנות להם בשלב ראשוני בטרם נוצרו. הסטארטאפים ידרשו למפות ולסווג חומרת מצב למדדים רבים כדוגמת הפרדות בטון, סדקים, חורים ועוד.
ניתוח תביעות תחבורה משפטיות באמצעות בינה מלאכותית: בכל שנה נתבעת נאלצת החברה לשלם עשרות מיליוני שקלים בתביעות שמגישים נגדה נוסעים שניזוקו עקב בורות בכביש, מכשולים וכשלים אחרים. בנתיבי ישראל מעוניינים בפתרון יעיל למיפוי כלל התביעות ויכולת הסקת מסקנות ומאפיינים החוזרים על עצמם, שיאפשרו לחברה לשפר את הבטיחות ולהקטין את כמות התביעות. הדרישה מהסטארטאפ תהיה לנתח ולעבד מידע רב לחתכים אפשריים כדוגמת שעות התרחשות האירועים, מיקומים בעיתיים, סוג המפגע המשותף, סוגי כלי הרכב הנפגעים, זמן הגעת ניידת המשטרה ועוד.
״החלטנו בנתיבי ישראל להפוך את המשבר הנוכחי להזדמנות ולעבוד אל מול מיטב הכוחות והמוחות לטובת מענה מהיר לאתגרים שאנו מתמודדים איתם", מסבירה הילה חדד, סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות בנתיבי ישראל. "התוכנית תאפשר למספר סטארטאפים לבצע פיילוטים במימון רחב, לבדוק את הטכנולוגיה שלהם, ולאפשר לשלושת הסטארטאפים שיזכו וכנראה גם לנוספים שישתתפו בתהליך, הזדמנות עסקית לבניית קשר עם חברת התשתיות הגדולה בישראל. בהמשך השנה נעמיק את שיתוף הפעולה עם קהילת התחבורה החכמה בארץ".
לדברי אורלי דהן, מנכ"לית קהילת אקומושן: "אנו בקהילה מבינים שהמשבר הנוכחי לא מאפשר לקהילת התחבורה החכמה לפעול, לאור העובדה שגם השוק הבינלאומי מושבת לחלוטין. כמי שמאמינים ומקדמים באופן שוטף הטמעת ובדיקת טכנולוגיות מתקדמות בתחום, אנחנו מסייעים בחיבור בין חברת תשתיות התחבורה הגדולה בישראל לבין הקהילה, בשיתוף פעולה שהוא גם תחילתו של קשר ארוך טווח, שאנו מאמינים שיהיה פורה לטובת שני הצדדים, במטרה לשפר התשתיות לציבור הרחב".