תערוכת הטכנולוגיה CES הפכה בשנים האחרונות גם לאירוע מוטורי עם נוכחות מסיבית וגדלה משנה לשנה של כמעט כל יצרניות הרכב ובכירי התעשייה. ואחת הדוברות הבכירות השנה היא ראשת המינהלת לתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, ד"ר ענת בונשטיין.
לקראת פתיחת התערוכה החשובה ולפני הפאנל בו תשתתף ושיעסוק באופן טבעי בחדשנות בתחבורה, היא מסבירה בראיון ל-ynet: "למשרד התחבורה יש תפקיד חשוב בהסדרת אמצעים להפחתת פקקים ומעבר לתחבורה ציבורית יעילה, אבל הוא ממש לא לבד. גם באוצר ובמשרד התשתיות חייבים לעזור. בכירי המשרדים חייבים להתגייס לטובת הציבור. אחרת זה פשוט לא יקרה".
איפה בעצם הבעיה?
"כשזה מגיע לניסיונות הנעה של ניסויים בתחום התחבורה החכמה אני נתקלת - לאחרונה יותר מבעבר - בחוסר רצון לשתף פעולה והתמקדות בתפל במקום בעיקר. קשה לחלק מהבכירים להניח את האגו בצד ולראות את טובת הכלל. אם לא יצליחו בזה, דברי לא יזוזו כאן. כאמור, למשרד התחבורה יש בכך תפקיד מאוד חשוב ואני מקווה שהגישה תשתנה. אפשר להקטין זיהום וגודש, אבל צריך להניח את האגו בצד".
איזו דוגמה יכולה להמחיש את זה?
"יש אחת מצוינת. כולם מדברים היום על הפקקים שהפכו למכה בעיקר במרכז הארץ. כדי לטפל בהם הנענו תהליך שעבר אפילו כחלק מהחלטת ממשלה. נסגר גם תקציב מתאים, הכל כדי להרים פיילוטים פורצי דרך לפתרון הגודש. חלקם בתחום ניתוח תנועה, ניהול רמזורים ורישוריות מתקדמת עם התחבורה הציבורית. ובכל זאת, יש קושי רב בלהוציא את הניסויים האלה לפועל".
אפרופו תחבורה חכמה. נדמה שה-CES נכבשה על-ידי חברות ישראליות. חלקן מוכרות מאוד בעולם ואחרות קטנות וצנועות יותר שמחפשות את הפריצה הגדולה. איך את רואה את זה כאחראית על התחום בישראל?
"המון גאווה כמובן אבל יש גם צד פחות משמח. בעיות רגולטוריות אצלנו מונעות מאותן חברות להמשיך ולפתח, בעיקר ברמת הניסוי בשטח. ישראל חייבת לאפשר לאותן חברות עם המון ידע ורעיונות מעולים להזניק פיילוטים בישראל. כולנו נהנה מכך. המנהל ושותפים שונים יצרו בכל זאת סוג של אקו סיסטם במסגרתה ניתן להתקדם, אבל ההטמעה אצלנו לוקה בחסר עקב המון מגבלות שמציבה המדינה".
אז כולם בורחים לארה"ב, למדינות אחרות?
"חלק לא קטן מבינים שאין להם ברירה אלא לצאת מהארץ כדי להתקדם ומגיעים לכאן, לנבאדה בה יש המון פתיחות לעניין. אבל גם על זה יש מה לומר. שוחחתי לאחרונה עם כמה בכירים במדינות אחרות, קטנות יותר ופחות מתוקשרות מנבאדה וקליפורניה השכנה. גם אלה ישמחו להעניק פלטפורמה לחברות האלה, ואולי כדאי להן לשקול את זה. יתכן שיהיה להם שם אפילו יותר נוח מנבאדה המתוקשרת".
אז את בעצם מכירה בכך שעדיף להן לצאת לחו"ל?
"אני מכירה בכך שיש אצלנו בעיה רגולטורית וחובה לפתור אותה אם לא רוצים שכולם יברחו".
זה מזכיר את הבטחתו של שר התחבורה דאז, ישראל כץ להקים אתר ניסוי לתחבורה חכמה. אחרי חשיפת התכנית המלאה העסק התפוגג.
"נכון, זה לא קרה. לא בטוח שצריך מרכז כזה שכן ספק אם הוא יכול להצדיק את עצמו, אבל כן. הוא לא התממש".
בואי נעבור רגע למהפכה אחרת, בתחום תחליפי הדלקים שגם עליה את אחראית - תשתית טעינה לרכב חשמלי שאינה רחבה מספיק ומעוררת חשש בקרב רוכשים אפשריים של רכב כזה.
"כאן יש דווקא פחות בעיות להתמודד מולן והעסק מתקדם בקצב משביע רצון. פורסמו ארבעה מכרזים להקמת 2,500 עמדות טעינה ציבוריות לאורך הכבישים, חצי ציבוריות במרכזים גדולים, לציי רכב במקום העבודה וכמובן גם עמדות טעינה מהירות. לטעמי ההתקדמות יפה. תוך שנה אנחנו רואים כאן 7-8 חברות שמסוגלות לטפל בנושא.
"נותר רק להגיע להסדר עבודה יעיל מול חברת החשמל אבל רגולטורית זה כמעט נגמר". אני יכולה לומר שבדצמבר 2020, בעוד שנה מעכשיו, יהיו לפחות כ-1,000 עמדות טעינה ברשויות וחניונים ציבוריים. לאורך הצירים יהיו כ-100 עמדות טעינה מהירות".
איך באמת אתם מול חברת החשמל, גוף חזק ורב משמעות?
"הם אמנם ספק החשמל, אבל העבודה מולם מתבצעת כרגע במטרה להגיע להסדר עבודה מניח את הדעת שיעמוד גם בלוחות זמנים הגיוניים וגם בדרישות השוק. אני רוצה לדאוג לכך שחיבורי עמדה לא ייקחו יותר מדי זמן, שכן זה עשוי למנוע רכישת רכב חשמלי. אני רוצה שאם תהיה תקלה יהיה מי שיטפל בכך מיד מטעם חברת החשמל מבלי לגרור רגליים ולדרוש שירדפו אחריהם.
זה עשוי להשמע כמו זוטות, אבל ההשפעה של הבעיות האלה על התפתחות השוק היא ענקית. אלה חבלי לידה שאנחנו יכולים למנוע אותם כבר עכשיו עם הבנות ברורות ועבודה מסודרת".
אז נפתחה הדרך למעבר המוני של הציבור לרכב חשמלי לא מזהם וחסכוני?
"לא בדיוק. שוב, מבחינה רגולטורית אני לא מודאגת. הכל עובד ובעתיד הלא רחוק נפתור גם את הבעיות הנותרות. אני רואה דווקא בעיה מכיוון האוצר".
ייקור כלי הרכב החשמליים?
"האוצר נמצא בתהליך של בקרת נזקים בעקבות המהלכים שנקט לעידוד רכישת עני בזיהום, היברידי, היברידי-נטען וחשמלי. זה אולי תפקידם, אבל אני פועלת כדי לאפשר החרגה של רכב חשמלי מעליית מיסוי צפויה, זו שתגיע כרגע לכל שוק הרכב הנקי וצפויה לגדול עוד בשנים הבאות".
אבל נראה שבכל מקרה, המדינה תהיה חייבת לעבור לגביה (גם) לפי שימוש ברכב?
"נכון, אבל לדעתי יש מקום לאפשר לבעלי רכב חשמלי להיות משוחררים מהמיסוי הזה, לפחות בשנים הקרובות, כדי לעודד כמה שיותר מעבר לרכב נקי מזיהום".