לראשונה מזה עשרות שנים, צה"ל מצטייד ברכבי לחימה חדשים מתוצרת ישראל: ה-ZMAG, שמייצרת חטיבת אלתא של התעשייה האווירית בעל יכולת עבירות גבוהה בשטח קשה, נשיאת לוחמים ומטען במשקל 2.5 טון, עם מנועי בנזין או דיזל ויכולת הטסה במסוקי יסעור ומטוסי הרקולס. את הרכב תכנן עידו כהן, נהג מירוצים ואחד ממומחי רכבי השטח בארץ, והוא מבוסס על הזיבאר, אשר נמכר כבר בכ-100 יחידות ללקוחות בעולם. התעשייה האווירית רכשה את הזכויות לזימאג ולגרסאות צבאיות נוספות לזיבאר, ותייצר אותו במפעל בבאר שבע.
2 צפייה בגלריה
(התעשייה האווירית)
לפי החוזה בין מנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר), צה"ל ירכוש תשעה כלי רכב ראשונים לניסויים במספר תצורות מבצעיות, עם אופציה ל-21 כלים מבצעיים ראשונים, מספר שצפוי לגדול בעתיד. הרכבים ישמשו את היחידות המתמרנות בצה"ל. שווי החוזה אם ימומש במלואו: כ-15 מיליון שקל. החוזה אמור להתחיל את ההצטיידות בכלי, וגם סייע לתעשייה האווירית במכירת הכלי ללקוחות זרים.
במקביל מתמודד דגם קטן יותר של הזימאג, במשקל 1.5 טון, במכרז רכבי שטח נוסף ליחידות מיוחדות בצה"ל, שם הוא מתמודד מול מרצדס G קלאס וטויוטה לנדקרוזר 70. אחד מהם ייבחר כמחליף רכב הסיור מבוסס לנדרובר דיפנדר הקלאסי שייצורו הופסק, אשר מכונה בצה"ל "רגל עץ".
2 צפייה בגלריה
(התעשייה האווירית)
מפעל היבשה החדש הוקם על בסיס מפעל רמת"א של התעשייה האווירית בבירת הנגב, שם נבנו בעבר ספינות הדבור והדבורה של חיל הים. כעת מתמקד המפעל בייצור רכבי שטח מאויישים ורובוטיים, כאשר לצד הזימאג נמשך ייצור רכב הראם הוותיק של התעשייה האווירית שנמכר במאות יחידות למדינות זרות מאז שנות ה-70, ולאחרונה נחתמה עסקת ייצוא חדשה שלו למדינה באפריקה. המפעל מעסיק כ-300 עובדים.
"השקענו יותר מ-100 מיליון שקל בהקמת מפעל היבשה, אחרי שזיהינו פוטנציאל גדול בשוק לרכבי שטח, מאויישים ורובוטיים, שיכולים להחליף סיורים מאויישים", אומר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית. "שדה הקרב העתידי צריך יותר רכבים חכמים, עם מכ"מים ויכולת מודיעין מבצעית שאלתא מסוגלת לספק. יש מצוקת כוח אדם בכל הצבאות, ורצון עז להקטין סיכון ללוחמים, ולכן נראה יותר ויותר משימות מועברות לכלים אוטונומיים, ללא נהג. רובוט לא ישן, לא אוכל, ולא משאיר משפחה שכולה אם הוא נפגע בקרב".
בתעשייה האווירית מתכננים גם גרסאות ממוגנות לזימאג, ונערכים להגיע לקצב ייצור של מאות כלים בשנה כבר בשנים הקרובות, לצה"ל וללקוחות זרים. עם זאת, ייתכן שמשיקולים כלכליים של משרד הביטחון והצורך לנצל את כספי הסיוע האמריקאי לרכישת כלי רכב, תבנה אלתא את אלה שמיועדים לצה"ל בארה"ב.
סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנכ"ל אלתא, יואב תורג'מן, הסביר כי "אלתא מפתחת ומייצרת מגוון רחב של יכולות יבשה בתחום המודיעין, הרובוטיקה האוטונומית, החישה מרחוק והתקשורת. שילוב יכולות אלו על גבי משפחת רכבי ה-Z מהווה ערך מוסף משמעותי ליכולות המבצעיות עבור כוחות היבשה, בהגנה, תקיפה ואיסוף מודיעין לביטחון המולדת".