בשבוע שעבר חשפה חטיבת קופרה הספורטיבית של סיאט חשמלית ראשונה: הבורן, קומפקטית נטולת פליטות עם הבטחה לביצועים והתנהגות ספורטיביות. ושלא במקרה, נשיא סיאט ומנכ"ל קופרה, וויין גריפית' הבריטי אשר מונה לתפקידו בשנה שעברה - הספיק כבר לבקר בארץ.
1 צפייה בגלריה
קופרה בורן
קופרה בורן
קופרה בורן
אחרי הכל, סיאט שמכרה בישראל אשתקד יותר מ-10,000 מכוניות, הייתה השוק השלישי בגודלו של היצרן מבחינת נתח שוק (5.5%), אחרי ספרד (9.1%) ואוסטריה (6.5%). למעשה, אחת מכל 50 סיאטים שיוצרו בשנה שעברה, נמכרו בישראל הקטנה. השנה כבר מסרה סיאט 6,630 מכוניות וקופרה הוסיפה עוד 373 בחמשת החודשים הראשונים של השנה, בדרך לקבוע שיא מסירות מקומי חדש.
לבורן יש אורך של 4.32 מטר, בסיס גלגלים של 2.77 מטר ושלוש אופציות לסוללות - 45, 58 ו-77 קילוואט שעה - שיאפשרו טווח של 340 עד 540 ק"מ. עם מחיר בסיסי של 32 אלף יורו באירופה ופוטנציאל למחיר של 160 אלף שקל, האם היא החשמלית המשפחתית שחיכינו לה?
"אלה שלוש דרכים שאפשר לתאר אותה, אני דווקא מסתכל על השילוב בין ביצועים לחשמל. איך היא מצליחה לשלב את התחבורה הנקייה והרציונלית בלי לוותר על ספורטיביות, על עיצוב ועל התנהגות כביש. מכוניות חשמליות נוטות להיות כבדות ולהתנהג ככה. אבל עבדנו קשה על המתלים וההיגוי כדי שיהיו חדשים ומהנים יותר, והוספנו אופציית אי-בוסט לתוספת כוח לעקיפות".
אבל בסוף זו הרי עוד גרסה של פולקסווגן ID.3, והן גם ייוצרו יחד בגרמניה
"נכון, הן ייבנו ביחד במפעל בצוויקאו, מה שהיה הגיוני מאוד לעשות מבחנה תפעולית. אבל הבורן היא מכונית אחרת בעיצוב ובהתנהגות הכביש.
כמה זולה היא תהיה לצרכן?
"מעבר למחיר הבסיסי לפני הטבות מס באירופה של 32-34 אלף יורו, היא תהנה גם משמירת הערך הגבוהה שאנחנו כבר רואים בחשמליות, מה שיוזיל מאוד את עלויות השימוש בה בעסקאות ליסינג. יש שווקים שבורן בליסינג תעלה כמו סיאט לאון בזכות זה".
מתי היא תגיע לישראל? לדגמי פולקסווגן אנחנו עדיין מחכים
"בקרוב נשלח אליכם מכוניות ראשונות לבדיקת התמודדות הסוללות בחום. גם דגמי הפלאג אין שלנו. אני מעריך שהבורן תתחיל להימכר בישראל ב-2022. ישראל היא שוק שמתאים מאוד לחשמליות, עם קהל צעיר וייצור חשמל מאנרגיה סולארית. אין הרבה טעם לעבור לרכב חשמלי במדינות שרוב הייצור הוא מפחם מזהם".
כמה מהיר יהיה המעבר של השוק לרכב חשמלי?
"הלקוחות צריכים חשמליות במחיר נגיש. וזה מה שקורה עכשיו עם דגמים כמו הבורן. אבל הקצב לא יהיה זהה בכל השווקים. בנורבגיה, יותר מ-50% מהמכוניות החדשות שנמכרות הן חשמליות בזכות דחיפה ממשלתית. בגרמניה ובהולנד זה כבר 10%. בספרד רק 5%, אבל מתחיל לטפס. זה תלוי בנהגים, בדחיפה הממשלתית ותשתית הטעינה. אני מעריך שבטווח הבינוני הבורן יכולה להפוך למכונית הכי נמכרת שלנו".
יהיו גם חשמליות זולות יותר מסיאט?
"ב-2025 נשיק קרוסאובר עירוני חשמלי קטן במחיר מאוד תחרותי. אם נצליח לחשמל את שוק המכוניות הקטנות, זו תהיה דחיפה גדולה לעבור לחשמל".
איך אתם מתמודדים עם המחסור הגדול בשבבי מחשב לתעשיית הרכב, שיוצר מחסור בדגמים רבים?
"מדובר במחסור עולמי שמשפיע על כולם ואני מקווה שייחלש במחצית השנייה של השנה. אנחנו נותנים עדיפות לייצור דגמים עם פחות מעבדים, ובאופן חריג נמשיך לייצר השנה גם באוגוסט, כדי לסגור פערים".