מקדים את מועד ההשקה בכחצי שנה, מגדיל את הטווח ליותר מ-500 ק"מ ללא זיהום. יצרנית הרכב טסלה תמסור מכוניות ראשונות מדגם Y - היקרותיותר, בעלות טווח מוגדל - ללקוחות בארה"ב כבר במהלך חודש מרס הקרוב, כחצי שנה לפני המועד המקורי לו התחייבה וכשנה לפני תחילת מסירת הדגמים הבסיסיים ושיווק הדגם מחוץ לגבולות צפון אמריקה. בכך מאשרת היצרנית דיווחים שונים שהתפרסמו בחודשים האחרונים. יחד עם הקדמת מועד מסירת כלי רכב ראשונים, מעדכנת היצרנית את טווח הנסיעה החשמלי של מודל Y ליותר מ-500 ק"מ, תוספת של כמה עשרות קילומטרים לנתון המקורי.
1 צפייה בגלריה
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
טסלה מודל Y
טסלה, אשר עושה הכנות אחרונות לקראת כניסתה לשוק הישראלי ומספר כלי רכב מתוצרתה נעים כבר על כבישים מקומיים, זוכה בשנים האחרונות לעניין תקשורתי רב והתייחסות רצינית מתעשיית הרכב העולמית שהמעיטה בערכה בעבר. בהקשר זה כדאי להביא שוב מדבריו של מתיאס מולר, יו"ר קונצרן פולקסווגן בשנים 2015-2018, אשר התייחס באופן מאוד לא אופייני לשאלה שהופנתה אליו באשר לאיום המתגבש מצד יצרנית מכוניות חשמליות אמריקאית בעלת יכולת אוטונומית, צמד היבטים שפולקסווגן זיהתה באותה עת, כך נראה, כזניחים לעתיד הקרוב.
מולר ביטא בתגובתו את היחס - רק לפני כשנתיים, להזכירכם - של התעשייה לחברה המוטורית-טכנולוגית: "עם כל הכבוד, יש כמה אלופי עולם בהכרזות מפוצצות, ואני לא רוצה לנקוב בשמות", אמר אחד מבכירי תעשיית הרכב העולמית כשהוא מתייחס כמובן ליזם הכריזמטי והאיש מאחורי טסלה, אלון מאסק. "יש יצרניות שמוכרות בקושי 80 אלף מכוניות בשנה" אמר כשהוא מתייחס לטסלה באותה עת, "ויש יצרניות כמו פולקסווגן שמוכרות 11 מיליון מכוניות בשנה ומייצרות רווח של 13-14 מיליארד יורו. טסלה מפסידה בכל רבעון מאות מיליוני דולרים ומפטרת עובדים. אל תיסחפו ותשוו תפוחים בתפוזים", אמר.
להגנתו של מולר יש לזכור כי דבריו נאמרו לאחר שטסלה חשפה הפסד של קרוב ל-620 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2017, הפסד רצוף נוסף אחד מני רבים מאז הוקמה. מניית החברה נסחרה בירידות חדות של כ-10% ביומיים ונרשם עיכוב נוסף בייצור סדרה 3. הצהרותיו של מאסק אכן נראו באותה עת כניפוח בועה ולא הרבה מעבר לכך, ועתידה של טסלה נראה עגום.
מאז עברו כאמור כשנתיים וקשה לתאר מהפך גדול יותר בתעשיית הרכב הסופר-שמרנית. הרברט דיס, מי שלקח ממולר את המושכות כאיש החזק בקונצרן הרכב הגרמני, אמר לפני מספר ימים בראיון לבלומברג כי "אנחנו די אופטימיים באשר ליכולת שלנו לשמור על הקצב עם טסלה ואפילו לעבור אותה בשלב כלשהו. זה מירוץ פתוח", אמר.
דיס הפגין אמנם צניעות ביחס לדברי הרהב של קודמו, אך היא אינה מפתיעה. שווי השוק של טסלה צמח בשנתיים האחרונות ועבר לפני מספר ימים את 100 מיליארד הדולר, שווי הקונצרנים GM ופורד גם יחד. חשוב יותר, שוויה של טסלה "הקטנה" שמכרה פחות מ-400 אלף מכוניות, גבוה מזה של פולקסווגן שסיימה את 2019 עם כמעט 11 מיליון כלי רכב חדשים מתוצרתה. לא מפתיע בהתחשב בעובדה שערך מניית טסלה כמעט ושילש עצמו בחצי שנה האחרונה, בעוד שמניית פולקסווגן מדשדשת כבר שנים.
לדברי אנליסטים השינוי הקיצוני בקרב משקיעים נובע משני הרבעונים המוצלחים שהציגה טסלה הנתפסת - בניגוד ליצרניות רכב אחרות - כחברת טכנולוגיה, ולא כמפתחת ומשווקת מכוניות בלבד. במידה רבה בצדק, שכן מאסק הצליח למנף היטב את השקעותיו במתקני ענק לייצור סוללות, פיתוח יכולת אוטונומית ייחודית ומוצרים שונים בתכלית. "כמו חברות טכנולוגיה מתקדמות אחרות, כל עוד טסלה תציג רווחים היא צפויה חהמשיך ולנסוק. ברגע שיגיעו הפסדים ותוצאות מאכזבות, היא תיפול".
פורסם לראשונה: 16:02, 30.01.20